3 241 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Köpa ett hus (20tals-villa) och sedan hyra ut det.
Hej
Jag har fått erbjudande av en släkting att köpa hans hus till ett pris 20-25% under marknadsvärdet.
Han har inga barn och det är inga andra arvingar inblandade så det är inga problem med köpet.
Huset är byggt på tjugotalet och renoverat i omgångar. Det är långt ifrån toppskick men ändå rätt ok. Det ligger centralt i en medelstor stad,
Jag har inte bestämt mig än. Men köper jag huset så är min tanke är att hyra ut det och sedan, om några år, sälja det och tjäna några kronor.
Är det någon som har tips av man ska tänka på när man hyr ut ett hus?
Tex
- månadshyra mellan tummen och pekfingret (kallhyra)
- behöver man ta upp hyresinkomsten i deklarationen
- hyreskontraktet, vad man bör tänka på att få med
- hemförsäkringen, ska jag eller hyresgästen stå för den
- andra tips
Ligger tråden fel så kan moderatorn flytta den.
Jag har fått erbjudande av en släkting att köpa hans hus till ett pris 20-25% under marknadsvärdet.
Han har inga barn och det är inga andra arvingar inblandade så det är inga problem med köpet.
Huset är byggt på tjugotalet och renoverat i omgångar. Det är långt ifrån toppskick men ändå rätt ok. Det ligger centralt i en medelstor stad,
Jag har inte bestämt mig än. Men köper jag huset så är min tanke är att hyra ut det och sedan, om några år, sälja det och tjäna några kronor.
Är det någon som har tips av man ska tänka på när man hyr ut ett hus?
Tex
- månadshyra mellan tummen och pekfingret (kallhyra)
- behöver man ta upp hyresinkomsten i deklarationen
- hyreskontraktet, vad man bör tänka på att få med
- hemförsäkringen, ska jag eller hyresgästen stå för den
- andra tips
Ligger tråden fel så kan moderatorn flytta den.
Redigerat:
Hur långt ifrån nuvarande bostad är villan?
För du kommer behöva åka och "fixa saker".
Är det då 75 mil enkel resa så har du ett dagsverke framför dig varje gång nått händer.
När det gäller försäkringen så skall du försäkra byggnaden, och hyresgästen försäkra "hemmet" Dvs lösöre plus det vanliga som ingår i en hemförsäkring.
Är det då 75 mil enkel resa så har du ett dagsverke framför dig varje gång nått händer.
När det gäller försäkringen så skall du försäkra byggnaden, och hyresgästen försäkra "hemmet" Dvs lösöre plus det vanliga som ingår i en hemförsäkring.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Kolla på exvis blocket för att hitta "din" stads hyresnivå. Jag hyr ut några villor och är alltid förvånad vad man kan få. Ta några tusenlappar mer än vad du tror. Gammal tumregel på enskilda hus är att din direktavkastning skall vara 12-15 % . Dvs hyra, minus drift och underhåll så ska du ha kvar 12-15%. Det är alltså inte inräknat finansieringskostnad dvs eventuella räntekostnader du kan tänkas ha. D&U kan du långsiktigt räkna med 250-350 kr/m2 och år. Är det ren kallhyra och ett nyrenoverat objekt kan dessa naturligtvis vara lägre, men långsiktigt kommer du att hamna i det häradet ändå.
Har ett litet hus som jag hyr ut kallhyra för 10 kkr/månad, ca 90 m2 boa, i ett mindre ort på landet men med 15 min pendling till större befolkningscenter. Ett annat hus ännu längre ut på landet ligger på samma hyra. Upp till 10 kkr/månad har de flesta råd med om de är 2 som jobbar, blir ju 12-14/mån totalt när de värmt upp det. Vill du ha mer bör det vara något speciellt med huset eller ligga geografiskt mycket bra till alt högavlönad befolkning.
Redigerat: Få med i kontraktet att hyresgästen har skötselplikt för trädgård häckar gräsmatta etc, samt att om de inte sköter detta kommer hyresvärden göra det för 500kr/timme. Då blir det inget snack. Speca tom gärna att häcken skall klippas 2ggr/år. =) Var övertydlig med gränsdragningen för vad de har ansvar för och vad hyresvärden står för. Finns underbara "manualer" på kommunala bostadsbolags hemsidor ang detta.
Har ett litet hus som jag hyr ut kallhyra för 10 kkr/månad, ca 90 m2 boa, i ett mindre ort på landet men med 15 min pendling till större befolkningscenter. Ett annat hus ännu längre ut på landet ligger på samma hyra. Upp till 10 kkr/månad har de flesta råd med om de är 2 som jobbar, blir ju 12-14/mån totalt när de värmt upp det. Vill du ha mer bör det vara något speciellt med huset eller ligga geografiskt mycket bra till alt högavlönad befolkning.
Redigerat: Få med i kontraktet att hyresgästen har skötselplikt för trädgård häckar gräsmatta etc, samt att om de inte sköter detta kommer hyresvärden göra det för 500kr/timme. Då blir det inget snack. Speca tom gärna att häcken skall klippas 2ggr/år. =) Var övertydlig med gränsdragningen för vad de har ansvar för och vad hyresvärden står för. Finns underbara "manualer" på kommunala bostadsbolags hemsidor ang detta.
Redigerat:
Du behöver berätta betydligt mycket mer för att få ett vettigt förslag på hyra. Åtminstone storlek, skick, antal sovrum och lite mer om var? Ett riktvärde kan vara vad marknadsvärdet är enligt dig.
Vi hyr ut ett gammalt hus som är rimligt modernt renoverat. 110 kvm, delar stor tomt med oss, 25 km utanför tull i Sthlm. När vi letade hyresgäster fick vi flera familjer som var intresserade på 15 TSEK kallhyra, ett företag som ville ge lite mer och kommunen som kunde betala 20 TSEK för en flyktingfamilj.
Ja, du ska deklarera intäkten, det finns standardkontrakt på nätet du kan använda, du försäkrar huset och hyresgästen lösöret. Se till att ta referenser och ev någon form av säkerhet. Du riskerar inte att någon blir kvar med besittningsrätt när du hyr ut privat, men med fel hyresgäst riskerar du att bli sittande en uppsägningstid på tre månader med någon som missköter sig och ev sliter lite för hårt på huset.
Vi hyr ut ett gammalt hus som är rimligt modernt renoverat. 110 kvm, delar stor tomt med oss, 25 km utanför tull i Sthlm. När vi letade hyresgäster fick vi flera familjer som var intresserade på 15 TSEK kallhyra, ett företag som ville ge lite mer och kommunen som kunde betala 20 TSEK för en flyktingfamilj.
Ja, du ska deklarera intäkten, det finns standardkontrakt på nätet du kan använda, du försäkrar huset och hyresgästen lösöret. Se till att ta referenser och ev någon form av säkerhet. Du riskerar inte att någon blir kvar med besittningsrätt när du hyr ut privat, men med fel hyresgäst riskerar du att bli sittande en uppsägningstid på tre månader med någon som missköter sig och ev sliter lite för hårt på huset.
Det är bara 2 km från där jag bor så avståndet är inga problem.E EyEr0n skrev:Hur långt ifrån nuvarande bostad är villan?
Bra info om försäkringarna. Det låter vettigt.
Tack för bra input!I InsidersUnited skrev:Kolla på exvis blocket för att hitta "din" stads hyresnivå. Jag hyr ut några villor och är alltid förvånad vad man kan få. Ta några tusenlappar mer än vad du tror. Gammal tumregel på enskilda hus är att din direktavkastning skall vara 12-15 % . Dvs hyra, minus drift och underhåll så ska du ha kvar 12-15%. Det är alltså inte inräknat finansieringskostnad dvs eventuella räntekostnader du kan tänkas ha. D&U kan du långsiktigt räkna med 250-350 kr/m2 och år. Är det ren kallhyra och ett nyrenoverat objekt kan dessa naturligtvis vara lägre, men långsiktigt kommer du att hamna i det häradet ändå.
Intressant resonemang om hyran. Jag har haft tankar på mellan 6-7tusen kallhyra men efter vad du skrivit så bör jag kunna gå upp en del.
Tomten är en annan grej jag funderat på. Det är mycket häckar, buskar och annat som gör den svårskött. Att specificera skötseln i kontraktet låter klokt.
Beskrivning av husetHep skrev:
Du behöver berätta betydligt mycket mer för att få ett vettigt förslag på hyra. Åtminstone storlek, skick, antal sovrum och lite mer om var? Ett riktvärde kan vara vad marknadsvärdet är enligt dig.
Huset är två plan + grovkällare. 4 sovrum, vd-rum+ kök.
Jag gissar att varje plan är ca 80 kvm. (källare, markplan och övre plan) Det finns en vind också. Den är ej inredd..
Huset är som sagt byggt på 20-talet. Det är renoverat i omgångar. Nu har det inte gjorts något på länge så att det är ganska slitet. Det är centralt i stad med cirka 50000 invånare.
Ok,då får man deklarera intäkten.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Mest intressant är väl egentligen vad huset kostar att köpa för dig inklusive kostnader för att få det uthyrningsbart. När jag tittar efter hus att köpa och hyra ut vill jag att det ska kosta under 1 mkr och generera minimum 10 kkr/månad. Skulle bostadsmarknaden helt skita ut sig och gå ner 50% så garanterar det att jag på 4-6 år ändå kommer att kunna komma ur affären på breakeven så länge huset är uthyrt.
(ja det har hänt innan och flera gånger för er som inte tror att detta hänt) Men det är lite som Harrisburg, det händer så sällan att det nästan inte händer haha
(ja det har hänt innan och flera gånger för er som inte tror att detta hänt) Men det är lite som Harrisburg, det händer så sällan att det nästan inte händer haha
Klicka här för att svara