3 734 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Olika kontantinsatser renoveringsobjekt
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det låter som ett osäkert förhållande om parterna bevakar sina intressen på detta sätt. Skriv ett kontrakt. Det kommer att behövas när ni separerar. Ta hjälp av jurist om ni redan har svårt att komma överens.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 933 inlägg
Undrar om inte de senaste årens prisuppgångar på bostadsmarknaden bidragit till den förändringen?H hempularen skrev:man skall kanske börja med att konstatera att vi är alla olika. Ett upplägg som fungerar bra för ett par, passar inte alls ett annat par. Och för vissa par blir inget upplägg bra, då skall man kanske inte vara ett par.
Jag och min fru träffades för ca 30 år sedan, köpte vårt första gemensamma hus fö 29 årsedan. Jag har alltid haft högre inkomst än min fru, periodvis 3ggr högre lön, idag är skillnaden mindre.
Vi har egentligen kört gemensam ekonomi redan sedan första dejten. Vi har aldrig diskuterat vem som skall betala. Jag som hade högre inkomst har hela tiden ansträngt mig för att vi skall se alla inkomster som våra inkomster, och alla utgifter som våra utgifter. Jag var orolig att min fru skulle känna sig i ett underläge om hon "snyltade" på mina pengar, och har verkloigen ansträng mig för att skapa "vi känslan" runt inkomster och utgifter. Vi har aldrig diskuterat vad vi köper åt oss själva "privat". Men vi hade en överenskommelse när vi köpte första huset att om vi separerade så skulle vi få ut resp. kontantinsats. Detta blev aldrig formaliserat med en revers som vi hade tänkt. I det här fallet. Men det är självklart att vi äger hus, bialr osv tillsammans.
Som jag ser det så kan man inte blanda in vem som gör mest av renoveringar., Båda parter bidrar efter bästa förmåga till hushållet, om det sedan är med inkomster eller snickrande, klippa gräsmattan, diska eller ta hand om barnen spelar ingen roll.
Jag antar att ni tänkte "här ska våran familj bo" när ni köpte hus, medans nuförtiden verkar många se boende mer som en investering som man ska tjäna miljoner på.
Fortsätter man räkna procent blir det hela ganska enkelt (eller gör jag en tankevurpa?)C cpalm skrev:
Kontantinsatsen låter vi säga är 15% på köpeskillingen.
När/om du säljer huset förblir 15% av det du säljer huset för det som skall delas som kontantinsats. Vinst och förlust utefter satsat kapital. I det här fallet kontantinsats.
En sådan lösning innebär ju dock i praktiken att en part kommer äga ett par procent mer av huset.
Klicka här för att svara