P
Hej!

Vi går i funderingar kring att köpa ett hus (renoveringsobjekt) tillsammans, men är inte helt överens om hur vi ska gå tillväga. Vi kommer gå in med olika kontantinsatser (säg ca 25/75%). Sambon menar då att jag betalar 25% på räntan och amortering medan han betalar 75%, dvs sambon äger en större del av bostaden än mig. Att gå in med olika kontantinsatser men ändå äga 50/50 av huset (som senare när jag har större inkomst då löses med att jag "betalar" in mig på resten för att det ska bli rätt) är inget sambon är intresserad av, då sambon menar på att vi kommer lägga ner olika mycket jobb på renoveringen (dvs sambon kan mer än mig och kan lägga ner mer på saker och ting som ökar värdet). Hur gör vi senare vid en eventuell försäljning? Jag får 25% av försäljningen medan sambon får 75%? Inkluderar det även eventuell värdeökning? Och gäller samma sak om vi skulle gå isär? Så många frågor, tacksam för svar :)

Har ni barn?

Hur stor del av husets kostnad kan ni lägga upp kontant?

Verkar vara ett mycket ofördelaktigt upplägg för dig. Om vi leker med tanken att din sambo gör mycket mer än dig när det gäller renovering så låter det ovilkorligen att större delen av hushållsarbetet kommer att utföras av dig och hur reglerar ni det, eller är det inte lika mycket värt??

Jag och min hustru har ett hus ihop och jag gör 99% av allt som har med renoveringen att göra men jag skulle inte kunna göra det om inte hon hade tagit så stor del av övrigt hushållsarbetet så att vi inte skulle dela 50/50 vid en separation skulle kännas absurt.

• Gilla
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Skriv en revers/skuldebrev angående kontantinsatsen så ni kan reglera det vid eventuell försäljning.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D
Vi gick in med olika insats och valde att reglera skillnaden med skuldbrev och äga 50/50. Dels är det enklare att känns om arbete/pengar på renovering är rättvist när utgångspunkten är att det ska vara lika. Om en målar fönster medan den andre sköter tvätten är det också en ok arbetsfördelning (för oss).

Sedan amorterar vi ganska kraftigt och det hade blivit obalans i ekonomin om en skulle betala 75% av ränta+amortering, men det beror ju också på vad man har för privatekonomiskt läge i övrigt gällande inkomster, gemensam/enskild ekonomi etc.

C
Renoveringsobjekt ser jag framför mig innebär en stor kommande renoveringskostnad. Hur skall den och övriga underhållskostnader fördelas?
Tycker inte att det är orimligt med t.ex. en 25/75 ägarfördelning om det genomgående avspeglas i den totala insatsen.

jo_ skrev:
Hej!

Vi går i funderingar kring att köpa ett hus (renoveringsobjekt) tillsammans, men är inte helt överens om hur vi ska gå tillväga. Vi kommer gå in med olika kontantinsatser (säg ca 25/75%). Sambon menar då att jag betalar 25% på räntan och amortering medan han betalar 75%, dvs sambon äger en större del av bostaden än mig. Att gå in med olika kontantinsatser men ändå äga 50/50 av huset (som senare när jag har större inkomst då löses med att jag "betalar" in mig på resten för att det ska bli rätt) är inget sambon är intresserad av, då sambon menar på att vi kommer lägga ner olika mycket jobb på renoveringen (dvs sambon kan mer än mig och kan lägga ner mer på saker och ting som ökar värdet). Hur gör vi senare vid en eventuell försäljning? Jag får 25% av försäljningen medan sambon får 75%? Inkluderar det även eventuell värdeökning? Och gäller samma sak om vi skulle gå isär? Så många frågor, tacksam för svar :)
Om ni får barn kan väl din sambo slänga lite pengar över dig då du lägger ned mer tid initialt via amning och annat. För att inte tala om den långa graviditeten. Nä, det verkar vara en egoistisk Snål-Jocke du träffat, är det verkligen något att bygga på? Självklart, om även han ser detta som en grej ni gör för att leva tillsammans, så löser ni kontantinsatsen via en revers/skuldebrev.

• Gilla
mejeriet
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Om ni får barn kan väl din sambo slänga lite pengar över dig då du lägger ned mer tid initialt via amning och annat. För att inte tala om den långa graviditeten. Nä, det verkar vara en egoistisk Snål-Jocke du träffat, är det verkligen något att bygga på? Självklart, om även han ser detta som en grej ni gör för att leva tillsammans, så löser ni kontantinsatsen via en revers/skuldebrev.
Vi kanske kan vänta med spekulationerna tills TS återkommer med mer information?

De kanske är pensionärer båda två?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi kanske kan vänta med spekulationerna tills TS återkommer med mer information?

De kanske är pensionärer båda två?
Ts nämner en inkomst som kommer att bli större, det har inga pensionärer att se fram emot.

Låter som att sambon ser det hela som en 100%-ig investering snarare än ett bostadsköp. Under dom premisserna som spaltas upp hade jag aldrig gått in i en bostadsaffär. Skall du bara ha 25% att säga till om och han 75%?

Skall du fakturera honom om du lagar 75% av måltiderna och han 25%? Städar 100% av huset? Situationen blir helt bisarr.

Självklart skall ni äga 50% var av huset och reglera skillnaden i insatser med skuldebrev.

Man kan inte bedriva en samborelation som ett företag, framför allt inte om man önskar att relationen skall vara långvarig. Om jag får lov att raljera lite låter din sambo som någon som skulle sälja sin egen mor bara han fick en fördelaktig deal.

• Gilla
mejeriet och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Ts nämner en inkomst som kommer att bli större, det har inga pensionärer att se fram emot.
Tja, byter man ut "inga" mot "få" så kan du möjligen ha rätt...

C
B boohoo skrev:
Självklart skall ni äga 50% var av huset och reglera skillnaden i insatser med skuldebrev.
Helt självklart är det inte om man betänker att det ändå finns en viss risk att man vid en ev. separation och försäljning inte får tillbaka hela insatsen. Och då sitter man där med en skuld till sitt ex.

man skall kanske börja med att konstatera att vi är alla olika. Ett upplägg som fungerar bra för ett par, passar inte alls ett annat par. Och för vissa par blir inget upplägg bra, då skall man kanske inte vara ett par.

Jag och min fru träffades för ca 30 år sedan, köpte vårt första gemensamma hus fö 29 årsedan. Jag har alltid haft högre inkomst än min fru, periodvis 3ggr högre lön, idag är skillnaden mindre.

Vi har egentligen kört gemensam ekonomi redan sedan första dejten. Vi har aldrig diskuterat vem som skall betala. Jag som hade högre inkomst har hela tiden ansträngt mig för att vi skall se alla inkomster som våra inkomster, och alla utgifter som våra utgifter. Jag var orolig att min fru skulle känna sig i ett underläge om hon "snyltade" på mina pengar, och har verkloigen ansträng mig för att skapa "vi känslan" runt inkomster och utgifter. Vi har aldrig diskuterat vad vi köper åt oss själva "privat". Men vi hade en överenskommelse när vi köpte första huset att om vi separerade så skulle vi få ut resp. kontantinsats. Detta blev aldrig formaliserat med en revers som vi hade tänkt. I det här fallet. Men det är självklart att vi äger hus, bialr osv tillsammans.

Som jag ser det så kan man inte blanda in vem som gör mest av renoveringar., Båda parter bidrar efter bästa förmåga till hushållet, om det sedan är med inkomster eller snickrande, klippa gräsmattan, diska eller ta hand om barnen spelar ingen roll.

• Gilla
mejeriet
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Helt självklart är det inte om man betänker att det ändå finns en viss risk att man vid en ev. separation och försäljning inte får tillbaka hela insatsen. Och då sitter man där med en skuld till sitt ex.
Det där går ju också att reglera via avtal.

C
B boohoo skrev:
Det där går ju också att reglera via avtal.
Självklart, men vad skall man avtala gällande en sådan situation?
Den ena parten får ta hela förlusten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.