Hej, har kollat på ett radhus där nuvarande ägaren har rökt inomhus.
Det luktar och många intressenter verkar ha dragit sig ur pga det.
Dvs vi kan ha ett guldläge att få det till ett bra pris.

Frågan är, finns det någon "oskriven regel" på hur lågt ett första bud kan vara ? Någon viss % av utgångspriset tex 10 eller 20% lägre.

Har aldrig köpt hus innan och har ingen erfarenhet av hur det fungerar.

K Koalabjörnen skrev:
Hej, har kollat på ett radhus där nuvarande ägaren har rökt inomhus.
Det luktar och många intressenter verkar ha dragit sig ur pga det.
Dvs vi kan ha ett guldläge att få det till ett bra pris.

Frågan är, finns det någon "oskriven regel" på hur lågt ett första bud kan vara ? Någon viss % av utgångspriset tex 10 eller 20% lägre.

Har aldrig köpt hus innan och har ingen erfarenhet av hur det fungerar.
Nej det skulle jag inte säga att det finns, lägg ett så lågt bud du vill :)

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
Farsan köpte ett hus i sthlm där säljarna rökt kedjerökt i 50 år. Han fick det superbilligt, 1,9 milj. Det var ett tag sen dock. Men han sanerade allt lukt, spärrmåla och målade och sålde sen för 3,65 milj. :D

• Gilla
Qwertyf och 3 till
  • Laddar…
Detta med vad som fungerar att ge som skambud, är väldigt svårt att veta. Väldigt mycket beror på hur viktigt det är för säljarna att få sålt just nu. Och det kan även finnas någon smärtgräns, "får vi inte minst xxxx så går allt åt skogen".

Nu skulle jag inte kalla det ett skambud om du bjuder 10 - 15% under begärt pris, det är en nivå som det borde gå att förhandla om. Det är väl mer om man bjuder 30 - 50% under begärt pris, som det liksom är för stort avstånd för att kunna göra en meningfull förhandling. Men det är klart om säljaren räknar med att få 25% över begärt pris, så kommer de inte att börja förhandla med dig 10% under, på ett tag.

• Gilla
go_bananas
  • Laddar…
Håller med ovan 10-20 procent är inte skambud. Allt beror väl på efterfrågan. En annan utgångspunkt kan ju vara att uppskatta kostnaden för sanering och sedan lägga på en del för oförutsett.

• Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Gör en skattning av vad det kostar att åtgärda, dra av detta från utgångspriset. Då får säljaren en förståelse för ditt låga bud. Annars finns risken att de blockeras mentalt, och "hellre skänker bort det på blocket, än säljer till dig" ;) Jag kunde köpa det hus jag bor i för att säljaren gillade mig, jag hade inte ens lagt det högsta budet på kåken. Gissa om det blev gnäll från högsta budgivaren haha

• Gilla
go_bananas och 4 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Håller med ovan 10-20 procent är inte skambud. Allt beror väl på efterfrågan. En annan utgångspunkt kan ju vara att uppskatta kostnaden för sanering och sedan lägga på en del för oförutsett.
Det låter klokt att föröka göra en uppskattning på vad det kan kosta att åtgärda :)

K klimt skrev:
Det är lite andra saker vi vill göra, öppna upp mellan kök och vardagsrum och byta några fönster och altandörr. Jag tänker ju att det är kostnader som också ska dras av från priset. Eller är det fel tänkt?

• Gilla
JETH
  • Laddar…
K Koalabjörnen skrev:
Det är lite andra saker vi vill göra, öppna upp mellan kök och vardagsrum och byta några fönster och altandörr. Jag tänker ju att det är kostnader som också ska dras av från priset. Eller är det fel tänkt?
Är ju enbart för fel och brister i fastigheten du ev kan göra avdrag för. Du kan ju inte tycka att det är säljarens ekonomi som ska betala dina ombyggnationer.
Tex om jag skulle köpa en ny kåk nu, så kan jag ju inte börja fundera om jag kan få avdrag på priset för jag vill bygga en pool..
Du lägger bud på vad du tycker fastigheten är värld för dig nu, vad du sen planerar göra med den har inget med budet att göra

• Gilla
Hyltran från Veglemyren och 9 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är ju enbart för fel och brister i fastigheten du ev kan göra avdrag för. Du kan ju inte tycka att det är säljarens ekonomi som ska betala dina ombyggnationer.
Tex om jag skulle köpa en ny kåk nu, så kan jag ju inte börja fundera om jag kan få avdrag på priset för jag vill bygga en pool..
Du lägger bud på vad du tycker fastigheten är värld för dig nu, vad du sen planerar göra med den har inget med budet att göra
Ok

Jo men om jag bjuder vad jag tycker den är värd för mig med tänkta "onödiga"ombyggnader. Så räknar man givetvis in det också. Men man kan behöva justera det med tanke på vad någon annan budgivare kan tycka huset är värt. Men finns inga andra budgivare att ta hänsyn till så...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du kan du lägga vilket bud du vill, men säljaren behöver inte acceptera det. Du kan även räkna med att säljaren är lite mindre tillmötesgående om budet är så pass lågt att säljaren blir förbannad. Om du känner att planlösningen är felaktig och vill lägga ett lägre bud pga det kan du ju alltid göra det, säljaren vet ju inte varför du lägger budet du gör. Den enda sanningen är att lagt bud != att få köpa objektet.

Edit: != är datatekniskt för "inte likamed" det vill säga motsatsen till "="

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
K Koalabjörnen skrev:
Det är fel tänkt att du på nåt vis skulle ha rätt att dra av detta, men du lägger ju vilket bud du vill och sen får väl säljaren ta det eller avstå så det är ju bara lägga ett lägre bud.

En nackdel att börja riktigt lågt i en budgivning är att fler kan få upp ögonen på objektet. De ser då även de att de kan göra sig en "bra" affär. Med fler intressenter riskerar det bli budgivning och vid budgivning tenderar många sluta tänka rationellt. :)

nikasp
Håller med de andra. Dvs ni kan inte hävda att säljaren ska finansiera era planerade ombyggnationer och röklukt får ni också ta med i kalkylen. Och som andra skriver, testa något lagom lågt så de inte blir skeptiskt inställda och inte vill sälja till er (om de inte måste för att bli av me är huset).

• Gilla
Ensam kvinna kan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.