36 547 läst ·
80 svar
37k läst
80 svar
Vanligt med bulvaner?
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Helt rätt agerat! tycker jag. En god vän till mig drabbades av samma sak. Hon budade upp ett hus till 500.000 över treans bud, och köpte! Tyvärr.... När jag granskade tvåan, så visade sig att personen saknade finansiell kapacitet att köpa, utan försvårande villkor. Så dennes bud var inte värda ett skit. Mäklaren i detta fall var helt medveten om detta, då denne kände till att tvåan satt på ett svårsålt objekt, som var tvunget att villkoras om försäljning, för att överhuvudtaget kunna fullfölja ett köp. Mäklaren hade inte vid något tillfälle klargjort vilka villkor -utöver priset- som var relevanta för övriga budgivare. Jag hjälpte henne att anmäla mäklaren till FMN, men hon fick ingen respons alls där. De anså inte att det begåtts några fel. Jag tyckte det var mycket märkligt eftersom hon, de facto, blivit blåst på en halv mille.GlennB skrev:
När vi köpte huset jag bor i nu så var vi ganska snart bara två budgivare, vi bjöd över varann och tillslut gav vi upp då det blev för dyrt. Bara några minuter efter att vi sagt att vi lägger oss så ringer mäklaren upp och säger "Grattis!! ni vann budgivningen!" vi ställer oss lite frågande, vi blev ju överbjudna ? Och mäklaren säger glatt att "Ja, men dom andra hade inga pengar, så ni får det för erat senaste bud", jaha ? Pratar lite med sambon och säger sedan att då gäller vårat sista bud innan den budgivaren hoppade av, detta var alltså under utgångspriset och ett par hundra tusen under vårat sista bud.
Mäklaren blev riktigt ARG, och sa att "ni har ju bjudit mycket högre innan" och vi kontrade med "Ja mot luftbud som inte fanns!" , tjafsade fram och tillbaka och det slutade med att mäklaren slängde på luren i örat efter nåt i stil med "Ja för det priset får ni aldrig köpa det, isåfall blir det en ny visning och budgivning!" och då kunde jag inte låta bli att svara "Jaha, men då kanske du ska kolla att dom som budar har pengar först denna gången".. KLICK
Enligt mäklaren så gjorde man INTE så som vi gjorde, men vi tyckte det var självklart att bud lagda mot en köpare som inte ville köpa "inte gällde".
..Det hela slutade med att vi gjorde en deal med säljarna om att dom inte gjorde fler visningar mot att vi betalade utropspriset, det var alltså mer än vårat första bud, men betydligt lägre än vårat sista bud.
FMN ägnade mer energi på den tiden åt att straffa mäklare som inte hade tvingat köparna att uppprätta boendekalkyl. Att köpare -skriftligen- avböjt bokaklyl, var inget hållbart argument enligt FMN. Att köparna sedan hade kontanter till köpet, och dessutom kunde redovsa det, saknade betydelse. FMN ägnade sig åt helt fel saker.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Verkar ju hända mer eller mindre liknande saker hela tiden med folk som är med och budar och sen backar ur efter dom vunnit.. Sen hur många som är rena bulvaner och på vems uppdrag säljarens eller mäklarens är ju svårare att avgöra. Är ju väldigt svårt att bevisa att en bulvan är bulvan och inte bara en annan köpare som sen ångrat sig av nån anledning. Så det är ju bara en korkad mäklare med en korkad bulvan som går att sätta dit för det. är dom lite mer slipade så är det ju nästan omöjligt att bevisa nåt.
Det finns ju också hemliga köpare som gör användare som inte är solklart vem man är och använder kontantkort eller hemliga nummer av olika legitima orsaker. och att få mobilnummret på den andra budgivaren av mäklaren och prova ringa upp ...
hur bra är den kollen.... ,idag så svarar väl inte många på okända nummer i mobilen..
enda sättet att skydda sig mot detta är väl att aldrig betala mer än man själv tycker det är värt , inte låta sig trissas av andra budgivare för att "vinna" veckans överpris...
Mäklarbranschen innehåller ju tyvärr en hel del personer som nog har lite för rymligt samvete och tyvärr så baseras ju ofta deras ersättning på slutpriset så det är väl solklart att dom vill ha ett så högt pris som möjligt så dom blir ju rätt partiska i det hela.. och så länge inte mäklare åker dit på bulvan verksamhet så lär inte nån förändra några regler till det bättre heller..
Sen kan man fundera över hur vettigt det är med prissättningen på mäklartjänster när mäklaren lagt samma mängd timmar men det billiga objektet så får man 20 000 i arvode men på den fina herrgården så tjänar man 7-10 ggr så mycket..Största tabben folk som anlitar mäklare gör är ju att inte ifrågasätta prisbilden och spela ut dom mot varandra.. jämför flera olika och ta inte första bästa.
Sen finns det såklart bra seriösa mäklare också men dom är inte alltid enkla att hitta..
Det finns ju också hemliga köpare som gör användare som inte är solklart vem man är och använder kontantkort eller hemliga nummer av olika legitima orsaker. och att få mobilnummret på den andra budgivaren av mäklaren och prova ringa upp ...
enda sättet att skydda sig mot detta är väl att aldrig betala mer än man själv tycker det är värt , inte låta sig trissas av andra budgivare för att "vinna" veckans överpris...
Mäklarbranschen innehåller ju tyvärr en hel del personer som nog har lite för rymligt samvete och tyvärr så baseras ju ofta deras ersättning på slutpriset så det är väl solklart att dom vill ha ett så högt pris som möjligt så dom blir ju rätt partiska i det hela.. och så länge inte mäklare åker dit på bulvan verksamhet så lär inte nån förändra några regler till det bättre heller..
Sen kan man fundera över hur vettigt det är med prissättningen på mäklartjänster när mäklaren lagt samma mängd timmar men det billiga objektet så får man 20 000 i arvode men på den fina herrgården så tjänar man 7-10 ggr så mycket..Största tabben folk som anlitar mäklare gör är ju att inte ifrågasätta prisbilden och spela ut dom mot varandra.. jämför flera olika och ta inte första bästa.
Sen finns det såklart bra seriösa mäklare också men dom är inte alltid enkla att hitta..
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag är inte så övertygad att dte går till så. Mäklarna må ha en "fast prislista" där de vill ha ex. 2%. Men den anpassas ofatast en del efter prisnivån på objektet. Så att det blir mer som ett fastpris per objekt.P polaris78 skrev:
I just jämförelsen med den fina herrgården för 7 - 10 ggr så högt pris, så är jag övertygad att det normalt behövs mer tid, fler visningar osv. Än för en normal villa. Antalet rimliga köpare är ungefär lika begränsat som antalet objekt i den prisklassen. Du kommer inte att lyckas få 5 seriösa spekulanter att samtidigt bli intresserade för samma objekt i 40 milj. klassen, det blir svårt att få igång en normal budgivning.
Ja såklart så går man så högt som 40 miljoner klassen så är det såklart lite som du säger.. Att väldigt få har tillräckligt stor plånbok så det finns väldigt få köpare..H hempularen skrev:Jag är inte så övertygad att dte går till så. Mäklarna må ha en "fast prislista" där de vill ha ex. 2%. Men den anpassas ofatast en del efter prisnivån på objektet. Så att det blir mer som ett fastpris per objekt.
I just jämförelsen med den fina herrgården för 7 - 10 ggr så högt pris, så är jag övertygad att det normalt behövs mer tid, fler visningar osv. Än för en normal villa. Antalet rimliga köpare är ungefär lika begränsat som antalet objekt i den prisklassen. Du kommer inte att lyckas få 5 seriösa spekulanter att samtidigt bli intresserade för samma objekt i 40 milj. klassen, det blir svårt att få igång en normal budgivning.
Men håller man sig lite mer kvar där lite mer välbärgade svenssons fortfarande har råd så blir det mer som jag menade... det är iallfall hur jag upplever det att lättsålda lite finare villor på gräddhyllan som är 3-10 ggr dyrare än skrotvillan i B området så vill gärna mäklarna passa på och få betydligt bättre betalt medans det ofta är betydligt mer lätt sålt och mindre timmar nedlagt mot skotvillan som man måste hitta nåt renoveringsfreak som kan se potientalen i att lappa ihop skrotet. Medans den fina villan på gräddhyllan i stort sett säljer sig självt. Altså att mäklaren lägger betydligt mer tid på att sälja skothuset än det på gräddhyllan och att det då blir rejält hög timpenning där..
Klicka här för att svara