Vanligt med bulvaner?

16k läst  72 svar

1. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Deltagit i budgivning. Sista typ tio buden stod mellan oss och en annan budgivare. Vi valde till slut att stanna och se oss besegrade.

Mäklaren ringer nu att det är upp till säljaren och undrar om vi ha något annat att komma med tex snabb inflyttning. Vilket vi absolut kan. Men får lite onda aningar, någon driver upp budet och sen får vi det till de vet är vad vi max vill betala OCH snabb överlåtelse?

Vårt sista bud låg ungefär 20% över utgångspris, inte jättehögt men ändå. Är jag överdrivet misstänksam? Jag vet med mig att jag har förutfattade meningar gentemot mäklare. Jag betalar gärna för huset, inte det, då hade vi inte lagt budet. Men just nu har jag mest lust att släppa det för att det känns märkligt.

2. L
    Medlem · Nivå 9
    Håller med. Ring mäklaren och lämna ett slutbud som ligger straxt högre än när trean hoppade av.

3. D
    Medlem · Nivå 8
    Som förgående sa, om mäklaren ringer och säger att den andra hoppar av. Säg då att erat bud är det som ni la innan den andra budgivaren trissade upp priset.

4. B
    Medlem · Nivå 14
    Det kan ju vara så att den som vann vill ha något villkor som krånglar till det, typ överlåtelse om 6 månader och säljaren tycker det är för länge och kan tycka att det är värt att gå ner i pris 50 000 (eller vad som nu skiljer mellan era bud) för att bli av med huset på 2-3 månader. Annat man kan erbjuda är att säljarna slipper köra iväg sånt som de inte vill ha kvar och slipper flyttstäda.

Det är inte vanligt med bulvaner och det har blivit allt svårare att ha bulvaner med åren. Om du köper huset har du rätt att få namn och telefonnummer på den som bjudit mot dig och kan kontakta den personen för kontroll, om du då misstänker att det är en bulvan kan du dra mäklaren till fastighetsmäklarnämnden.

5. J
    Medlem Nivå 6
    Nej jag hade inte varit orolig, vill ni ha huset så var glada om vill välja er istället av någon anledning.

6. harry73
    Allvetare · Nivå 19
    Lägg ett nytt bud med anpassad tillträde som ligger10% över utgångspris

7. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Vi hoppar det helt. Måste gå på magkänslan. Det är ett br-radhus och det kommer fler. Ingen unik kpk liksom. Ska säga precis som det är till mäklaren. Eller ja vi kan ta det till de priset som vi la som ligger under det den andra budgivare la, då vi fortfarande var fler som budade. Men inte annat.

8. harry73
    Allvetare · Nivå 19
    Jag funderade lite vad man ska göra om man hamnar i ts situation där det finns 2 budgivare kvar.
    För säljaren är det såklart bra, men köparen förlorar pengar på det oavsätt vem som vinnar budgivningen.

Skulle det funka om man ger ett bud med kort giltighet, t ex lämnar ett bud kl 8 på morgonen som gäller fram till kl 17.00

Om den andra budgivaren då inte hinner bjuda över då är risken för säljaren att man inte säljer till det högre pris, och drar man sig helt ur budgivningen, kan den andra budgivaren sänka sitt bud till budet innan det fanns 2 budgivare kvar.
    Man slipper alltså att buda mot varandra och accepterar säljaren inte ditt bud, kan han förlora mycket mer.

fia_mstd gillar
  9. B
    Medlem · Nivå 14
    Det är nog vanligt att en budgivning består av flera bud under en dag.

10. A
    Medlem · Nivå 13
    Ja, bud är inte bindande likväl som att säljaren kan sälja till vem han vill.

ullak40 gillar
  11. A
    Medlem · Nivå 13
    Har sett många märkliga budgivningar, har man får en lista med telefonnummer efteråt är värdelöst, även om någon svarar en bulvan kommer svara ja.

Bumlersson, TCG, GlennB och 2 till gillar
  12. Fairlane
    Medlem · Nivå 9
    Jag tycker inte det låter misstänkt faktiskt.
    Ni är två som bjuder, dvs visar intresse. Ni har lagt ert högsta bud och det har den andra budgivaren har lagt sitt högsta, som är högre än ert. Säljaren kan dock föredra att sälja till er om ni har något annat än pengar som tilltalar säljaren, exempelvis inflyttning en viss tid, eller att ni accepterar andra önskemål som inte budgivare 1 accepterar. Ni kan säga ja eller nej, inte svårare med det.

Jag har själv lagt samma bud som en annan budgivare lagt och då sagt att jag är flexibel med inflyttning, vilket också är värt en del för säljaren.

Tipsen om att hoppa av eller dra ner ett bud till det som budgivare 3 lagt verkar baseras på att man tolkar det som att den som la högsta budet inte längre är intresserad.

13. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Det är väldigt vanligt ja och nej inte det minsta konstigt. Det har jag väl inte sagt heller? :thinking:

14. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Ja, och jag är så misstänksam av mig att jag tror att det är DET som är anledningen, och mäklaren försöker mörka det. Eller att den andra budgivaren är en bulvan. Har fruktansvärt dåligt förtroende för unga killar med breda leenden och som svarar "ja det borde gå" och "ja det är det nog". De är skyldiga till motsatsen bevisats. Och den/de som förlorar på det är vi :oops::geek:

Bumlersson och Mats T gillar
  15. B
    Medlem · Nivå 14
    Mitt inlägg var en kommentar till inlägget direkt ovanför där harry73 skriver om att lämna ett bud som bara gäller under en hel dag.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: