13 326 läst ·
79 svar
13k läst
79 svar
Fråga om taxeringsvärde, bud och gåvoavsikt
Jag gissar inte jag var övertygad om att jag hade rätt. Nu hade jag fel vilket jag tydliggör i ett senare inlägg. Allt du skriver finns redan i tråden. Varför skriver du när du inte tillför något nytt!D Derbyboy skrev:Varför killgissar du? Skriv bara om du är säker på att det du skriver är korrekt. Är du inte säker så skriv att du killgissar.
Övertar man en fastighet genom att erlägga ett belopp som understiger taxeringsvärdet så kan det skatterättsligt ses som gåva. Skatterättslig gåva föranleder inte ev. kapitalvinstbeskattning för säljaren. Köparen övertar säljarens omkostnadsbelopp (anskaffningsvärde).
Det kan för både ”säljare” och ”köpare” (TS) finnas ett värde i att överlåtandet (fånget) ska anses vara en gåva.
[länk]
I detta fall torde det brista i gåvoavsikten. Det finns ingen avsikt för dödsboet att TS ska få en gåva. Hur det sen ska upptäckas mm. är väl en helt annan fråga av mer moralisk/etisk karaktär.
Killgissning:
Eftersom skattebrott är just ett brott och det troligtvis skulle strida mot forumreglerna att utveckla det närmare så avstår jag.
Jag skrev för att jag kan området. Det är väl ganska uppenbart varför några av oss har skrivit i princip samma sak. För att ibland dyker det upp skrivglada, okunniga sopor som uttalar sig bombsäkert. Då är det ganska bra att några poängterar vad det är som gäller.D Dr Jumping Jack skrev:
Dock tillförde mitt svar några saker men jag förväntar mig inte att du begriper.
Klicka här för att svara