H
henlin431: En annan detalj som jag tror är intressant att ta en titt på. WHOs rekommendationer omfattar länder som av naturliga skäl inte har en eldningssäsong. När vi i Sverige gör mätning gör vi det under månader där huset är mest stängt och (beroende på hustyp) vi får in absolut mest radon. I Sverige kallar vi det årsmedelsvärde, trots att hus som har 1000 på vintern kan ha 70 på
30 svar · 5,0k läst
C
C.Lundin: Tycker inte att det verkar vara så farligt. Letar man efter en villa så får man absolut vara beredd på att hitta hus som behöver betydligt mer kärlek. Förutom badrummen som verkar vara lite bristfälliga så är det väl taket och dräneringen som kanske skulle ses över. Dock verkar ingenting kritiskt utan kan säkerligen betas av sakta men säkert. Personligen hade jag börjat med att se
1 svar · 842 läst
N
Anonymiserad 169483: [citat] Aldrig Städ efter egen renovering står man för själv
26 svar · 4,9k läst
A
A-C54: Vid en försäljning, av ett hus i detta fallet, så vill man naturligtvis ha så lite kostnader som möjligt. Men enligt Boverket ska energibesiktning göras om det inte finns någon som är gjord inom 10 år. Vilket inte fanns i vårt fall! Sedan är det olika vad man som person tycker om kostnaden för en energideklaration, alltså om det är dyrt eller billigt!
39 svar · 5,9k läst
MacAver
MacAver: Gör en deal med mäklaren. Mitt råd är att inte sälja fastigheten utan att anlita en mäklare. Finns hur många fördelar som helst med att anlita mäklare. Det finns bara en anledning att inte anlita mäklare och det är för att spara pengar på arvodet. Väger man det mot varandra så väger många skäl för mäklare tyngre än ett skäl till att skippa. En tomt skulle jag ev kunna
7 svar · 2,7k läst
A
AndersS: [citat] Känns som ett bra beslut för om man byggt ett vanligt inomhusrum på det sätt du beskriver så är det inte bra (snällt sagt) En vinterträdgård med lite värme är väl ok, men där man sedan skiljer den från själva bostaden.
8 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Mäklaren kanske är nära vän med eller släkt med säljaren...
144 svar · 50,8k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Man måste inte. Men det är väl så att om man köper med besiktningsklausul, så betalar man inte in handpenningen förrän besiktningen är gjord om man är nöjd. Men jag tror att det har blivit mycket vanligare nu att köparen avstår från egen besiktning, utan litar på säljarens. (När vi sålde vårt 10 år gamla hus för en dryg månad sedan avstod köparen från att göra en
10 svar · 2,1k läst
K
klimt: [citat] Det stämmer säkert, på en het marknad så säljs allt, bra eller dåligt. Men det är en risk att lita på en säljares besiktning om det senare blir problem. För en stor majoritet blir det förmodligen ok och inga stora problem, men det finns också en hel del som får svårigheter. Om du läser på detta forum kan du hitta en hel del exempel. Så leta på även om det tar tid så
3 svar · 987 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Här tror jag du hittar svar på flera av dina frågor: https://www.byggahus.se/ekonomi/kopa-bostadsratt-12-steg Det var på 60-talet man började använda tveksamma byggmetoder, så hus byggda fram till och med 1950-talet brukar generellt ha gedignare konstruktion.
1 svar · 1,1k läst
G
Gson76: [citat] Jag var nog lite otydlig. Det som jag åtgärdade efter genomgången med besiktningsmannen skickade jag bilder på till honom. De anmärkningarna skrev han inte in i protokollet eftersom de nu är åtgärdade.
9 svar · 3,2k läst
U i CAR
U i CAR: [citat] Hej! Du skriver att Tak, takkupor, fönsterbyte, renovering av kök och eventuellt dolda fel kan det finnas behov av att åtgärda. Detta skall med viss % avräknas från priset och detta med skatter som du får tips om här i tråden, som belastar när du sen kanske säljer. Jag hoppas du köper ditt barndoms hem men för rätt pris.
79 svar · 29,0k läst
D
Dashio: [citat] [citat] Tack verkligen! DÅ förstår jag hur hela uppvärmningsprocessen ligger till. Jag tyckte att det var så konstigt att luften skulle värma hela övre plan tyckte jag men du förklarade det väldigt bra :)
16 svar · 4,3k läst
HiddenDingo
HiddenDingo: [citat] Samma upplevelse i Nederländerna jämfört med Sverige. I Sverige är mäklaren "neutral" men företräder självklart främst säljaren eftersom mäklaren bara är intresserad av största möjliga provision vilket den såklart får genom högsta möjliga pris. I NL anlitar säljaren en mäklare som bara företräder säljarens intressen, vill köparen använda sig av en mäklare får
5 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Det finns ingen kostnad med vilande pantbrev. Det som kostar är att ta ut nya (och det är dyrt). Så om du ex. ansöker om dödande av de ”onödiga” pantbreven på ex. en miljon, så kan du lika gärna lägga 20000 i brasan. Pantbrev har ett värde.
19 svar · 8,4k läst
K
Kane: [citat] Gick det bra för dig till slut?
10 svar · 5,5k läst
RoffeJ
RoffeJ: [citat] Hur har du själv identifierat dig. Hur har säljaren identifierat sig. Det är ju krav på det. Om du redan signat köpekontraktet är du ju förbunden till affären. Du borde kollat upp allt innan. Utifrån det du säger verkar väl allt ok
9 svar · 2,3k läst
S
Sylvek: det är svåra tider för prut idag, ha is i magen. be en kompis krångla med mäklaren, typ dra sig ur presis innan kontraktsskrivning, vela fram och tillbaka, så kanske kanske säljaren/mäklaren blir så trött på strulpellarna så dom tar erat bud på 1,550, eller spara ihop lite mer kontantinsats och köp det finaste huset i byn
12 svar · 3,5k läst
S
skogstomten: Byggde vårt hus för 14 år sedan och har precis sålt det i dagarna. Den "ursprungliga" produktionskalkylen var på 3,6 miljoner. Där hus, garage, tomt, pantbrev, alla anslutningsavgifter osv ingick. Vi försökte ta med allt vi kunde komma på fram tills att huset var klart och vi skulle flytta in. Vi trodde ju att vi fått med det mesta eftersom det här var 3:e huset vi bodde i och vi
14 svar · 6,8k läst
M.Drömmaren
M.Drömmaren: [citat] Jag kommer inte ägna mitt liv åt att gå till botten med de men jag tyckte de vore kul o se om de kanske kunde tänkas säljas. Med de sagt är de inte säkert jag vill köpa. Allt beror ju på :)
52 svar · 15,0k läst
Cheesen
Cheesen: [citat] Det beror på hur gammalt huset är och i vilket skick det är. Ett gammalt hus är friskrivningsklausul värd ingenting medans i ett nyare hus eller ett nyrenoverat hus kan det vara mer än en halv miljon. ( Det beror på husets eventuella värdeminskning vid ett fel) Sen att skriva med besiktning är också svårt. Då har du egentligen godkänt priset och kan bara backa helt om
62 svar · 16,3k läst
G
Galten: [citat] Det är just det som de vill förhindra :)
14 svar · 2,9k läst
H
hellohello: Ang tak: samma lösning på mitt 70-talshus. Och det är, peppar peppar, torrt efter 45 år.....så det skulle jag inte vara orolig för. Kolla vinden så ser du ju.
1 svar · 2,4k läst
T
Thiias: [citat] Kan nog inte hålla med dig om att man inte ville hålla det torrt. Däremot ska man tänka på att uppvärmningen ofta var att elda med olja eller ved. Detta gav en värmespridning från pannan ut i källaren som höll det torrt. Dessutom fick man drag genom skorstenen som ventilerade ut källaren. Det kan därför bli problem vid byte av uppvärmning till moderna metoder som inte avger
15 svar · 7,4k läst
H
Huruvida: När vi byggde för ett par år sedan var räntan för kreditivet samma som listränta för 3-mån bolån. Se till att förhandla bort ev andra avgifter banken vill ha för kreditivet som uppläggningsavgift eller nån procentavgift på kreditivet.
7 svar · 4,5k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Fel tråd? Denna handlar inte om någon Ebba. Välkommen till forumet också!
6 svar · 2,7k läst
Magnus E K
Magnus E K: [citat] Jag skojade lite; 250 är ju fortfarande lågt, särskilt med mer än en person i hushållet. Jag bor själv. Mitt lägsta är 268 kWh från augusti 2018 (eller 265 i juni 2019, men var då bortrest en hel vecka). Ingen kyla eller värme då, men en del datorer och ljudutrustning som gick en hel del, plus att jag har dusch i källaren och därför kör avfuktare där ca 4 timmar per dag
47 svar · 16,7k läst
·
K
klimt: [citat] Ni har ett ansvar för fel som anses ersättningsbara i tio år. Om den senaste köparen får igenom ett sådant fel kan er köpare (deras säljare) gå vidare och ställa krav på er. Om försäkringen täcker detta bör står villkoren, men det bör vara så.
1 svar · 2,1k läst
C
cpalm: [citat] Ja visst är det två olika saker, om än inte helt orelaterade. Det var inte det jag reagerade på. Ärendet handlar ju just om hur buden redovisas på hemsidan och kravet på att samtliga bud i så fall skall redovisas där om inget annat framgår. Men du menar trots det att "irrelevanta" bud, i TS fall bud som enligt mäklarens uppgift förkastats av säljaren, kan tas bort från
33 svar · 14,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.