Hej,

Jag och familjen är på jakt efter att bli husägare för första gången.
Nu har det dykt upp ett charmigt hus på ett eftertraktat område där vi mycket väl kan tänka oss att bo.

Jag är oerhört tacksam om någon skulle vilja kika på besiktningsprotokollet och ge oss lite feedback inför visning.
Är det något som verkar allvarligt och bör ses över mer noggrant?
Hur mycket kostar det uppskattningsvis att åtgärda eventuella fel?

Har även förstått att det är viktigt att försöka få till en besiktningsklausul och ta dit en egen besiktningsman vilket vi lär göra om vi gillar det vi ser efter visningen.

https://cdn.maklarhuset.se/object/f...b/besiktningsprotokoll_prastakullegatan_6.pdf

Tack för förhand.

Det jag reagerar på när jag läser igenom besiktningsprotokollet är den inte känns komplett jämfört med andra jag läst, tex har man inte gjort någon mätning av fukt i diverse konstruktioner. Man har heller inte kunnat inspektera vinden.

Några saker dem tar upp som jag är lite orolig över är:
1. Avvikande lukt från krypgrunden.
2. Luftspalt saknas på fasaden.
3. Boomljud i klinkergolvet i bägge badrum (som är renoverade 2017), att golvbrunnen är för nära väggen samt fönster i våtzon.

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Ingen som har någon kommentar? :surprised:

Kan göra ett försök.

Golvbrunnen nära vägg behöver inte vara ett större bekymmer. Det är i tvättstugan och om avloppet från tvättmaskinen leder ner i brunnen borde väl den klara det fint även om det kanske mot all förmodan inte är helt tätt i anslutningen brunn/tätskikt?

Då värre att luftspalt saknas på fasaden (som är ny till stor del) och bomljuden i båda badrummen. Vem har gjort arbetena? Lika så med avvikande lukt från grunden.

Sen bör ni noga kolla balkongen över entrén. Typiskt ställe där det kan läcka in vatten och ge problem eftersom man kanske inte har full koll på taket under trallen.

• Gilla
Lagerlasse
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Kan göra ett försök.

Golvbrunnen nära vägg behöver inte vara ett större bekymmer. Det är i tvättstugan och om avloppet från tvättmaskinen leder ner i brunnen borde väl den klara det fint även om det kanske mot all förmodan inte är helt tätt i anslutningen brunn/tätskikt?

Då värre att luftspalt saknas på fasaden (som är ny till stor del) och bomljuden i båda badrummen. Vem har gjort arbetena? Lika så med avvikande lukt från grunden.

Sen bör ni noga kolla balkongen över entrén. Typiskt ställe där det kan läcka in vatten och ge problem eftersom man kanske inte har full koll på taket under trallen.
Stort tack för ditt svar!
Ska ha med mig detta i åtanke när vi går på visningen.

Går ni vidare så se till att prata med besiktningsmannen i fråga.

När jag sålde hus och gick igenom med besiktningsmannen så var det nästan så han ursäktade sig med vissa saker han slog ner på. Han var tvungen att skriva något visst i protokollet som kanske lät väldigt illa, men i verkligheten var det inte svårfixat eller allvarligt.

Lycka till!

• Gilla
Lagerlasse
  • Laddar…
Kludden33 Kludden33 skrev:
Om ni ska teckna ett separat avtal med snickaren, vad gäller för övriga yrkesgrupper?
Rörmokare, elektriker, markarbetare osv.
Nu hänger jag nog inte riktigt med

Mycket konstigt, svarade i ett annat inlägg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.