Köpa & Sälja hus
Viktor.J: [citat] Allt är ju relativt, här i Nacka känns det som att sista veckorna varit väldigt lugna. En del objekt som legat i det lägre prisklasserna
Lowley: [citat] Ok , ja detta är en bedrövelse.... och inte klart än! Så..ja du..saknas ord. Ha de gott
Inkan: [citat] Om någon av delägarna vill köpa ett hus så skulle jag rekommendera att det läggs ut på marknaden och att delägaren får köpa till högsta budet, men att en delägare ska vara med och buda känns konstigt
andersmc: [citat] För mig kostade det en annons på Blocket (minns inte vad den kostade). Kamera hade jag i telefonen, så det löste sig. Kontraktet var nån färdig mall, vill jag minnas.
vattenmelon: [citat] Det var dumt skrivet av mig, så var faktiskt inte fallet. Det var mer en generell kommentar att det ofta är öppet på visningar. När jag tänker efter var bara ytterdörr och en altandörr öppen, men vindstilla ute. Jag misstänker inte att de försökte vädra ut något.
Maria K R: [citat] Hej jag bor i Gävle och är i samma situation som er. Jag har kontakt med ytterligare en familj, vi delar info med varandra. Kontakta gärna mig Maria Reeves jag finns på Facebook.
Tegelpanna: Verkar ordna sig. Säljaren har fått tag på en murare som ska göra jobbet innan tillträde vilket också kommer stå i tilläggsavtalet. Tack igen för att ni tog er tid att svara!
Rampage2216: [citat] Var är det tänkt att du ska komma in och ut till din fastighet? Du har ju rätt att ha en tillfart någonstans, annars hade fastigheten aldrig kunnat bli bildad/avstyckad etc. Finns det en annan väg som angränsar din fastighet? Eller finns det servitut som ger dig rätt att ta väg över grannes fastighet?
ylven: [citat] Riva ut är bra men latexfärg är helt fel. Det allra bästa är kalkfärg som är helt diffusionsöppen och vars kemi (basiskt) inte tillåter mögeltillväxt, näst bäst är silikatfärg som är ganska öppen och inte torrsläpper som kalkfärg gör. Det är däremot mycket dyrare. Ingen större idé att göra en grundligare undersökning, räkna helt enkelt med att alla de
Robert DeYoung: [citat] Hej, jag är intresserade att sälja ett hus till en hyresgäst i någon form som du beskriver. Är det möjligt att vi kan prata om det? I så fall kan du ringa mig på 0709 864482.
cpt: Tack alla för bra svar på ett som sagt rörigt inlägg! det räcker för nu iaf!
-MH-: Ser nu att generalstabskartan från 1878 visar att det står ett hus både på ditt och grannens. Hur gammla är själva byggnaderna?
Thomas_Blekinge: Det enda du inte kan ändra på fastigheten är läget. Och det kan vara värd att ta reda på. Finns det stora byggprojekt i närheten som du inte vill vara granne till? Kanske ett stort vägbygge typ motorväg? Eller en industrianläggning eller sopförbränning som ska uppföras? Som tur är finns allting att utforska offentligt i Sverige.
Miscela: [citat] Yes. Vilket jag gjort. Den är inte ens påbörjad officiellt. Arbetet skulle starta imorgon. Men området närmast oss är avsatt i översiktsplanen som beslutades i juni i år (om jag förstått det rätt) för något de kallar "verksamhetsområde". Information kommer från både Planeringsavdelningen samt Mark och exploatering. Med verksamhetsområde kan man mena olika typer av
Hemmakatten: [citat] Är det verkligen så mycket besvär och pengar att det är värt att bråka om? Min inre frid är värd mer än ett par tusen kronor. Dessutom riskerar ni att säljarna blir rejält sura på (rättvist eller inte) om ni skulle komma om ett år eller två och hävda dolt fel på någonting (kan bli väldigt dyrt, mkt mer än att städa gräsmattan) så då kommer ni ha en rejäl
BibbiD: Min mor och min moster äger ett fritidshus tillsammans. Min moster kan tänka sig att sälja sin del. Jag har två syskon och ingen vill ta över, förutom jag, som läget är nu. Min mor vill äga det tillsammans med mig och köpa ut min moster. Jag tar helst över allt själv då det skulle vara smidigare av flera anledningar och dessutom mindre komplicerat vid ett framtida arvsuppgör där
jekel1: [citat] [citat] Vi är inte inne i affären utan är mest intresserade av att få ett hum om hur det ligger till, kanske lära sig lite på kuppen också :) Hur kan man ta reda på om det är ingjuten syll eller inte? Måste man riva upp och titta? Var det mer eller mindre standard på 70-talet? Jag förstår att det är svårt att säga med den magra informationen, men jag uppskattar att du
DahlEricsson1000: Efter lite eftersökning hittade jag följande, Man kan göra uppskov hur många gånger man vill så länge man uppfyller kraven för uppskov. Du kan alltså flytta så många gånger du vill och ändå skjuta med dig ditt uppskov så länge du uppfyller kraven. Om du har ett gammalt uppskov sedan tidigare och säljer din nuvarande bostad med vinst plussas ditt uppskov ihop med din nya vinst och
hempularen: Jag såg ett exempel som jag tror är just resultatet av beroende mäklare/bes man. Ett fritidshus med krypgrund. Protokollet visade på några standard tveksamheter. Och så grunden: påväxt på golvbjälkar, standardformulering med risker osv. Och en bild på en bjälke med svarta områden. Ganska standard, inget att bli jätteupphetsad över. Men så tyckte jag bilden såg märklig ut.
jonson87: Hej! Skulle uppskatta all hjälp jag kan få då vi inte köpt hus tidigare men har hittat ett vi är intresserade av nu med förhandsvisning i helgen. Säljarna har bott där i 40 år och verkar inte riktigt pallat ta tag i de tråkiga delarna tycker jag, såsom taket, uppvärmning och källarn, sen har även kök och badrum släpat efter. Blir något osäker kring riskerna, som att det kan
Odi et Amo: Du vill ha en besiktningsklausul i kontraktet där du har rätt att besiktiga huset och häva köpet inom tex två veckor. Ett sätt att visa sig seriös är att ha ett vite, tex att du får betala 30’ om du häver köpet.
vattenmelon: [citat] Nej, de heter OBM. Tack för svar, det stärker min uppfattning att krypgrunden förmodligen inte är något problem.
Claes Sörmland: Det är en standardformulering att uteluftsventilerade krypgrunder är en riskkonstruktion. Det är de men det finns också hundratusentals småhus med denna konstruktion som inte har påtagliga problem. Att fuktvärdena är höga nu efter kanonsommaren är inte konstigt, så är det i dessa grunder varje sommar och behöver inte nödvändigtvis påkalla något åtgärd. Kolla att grunden upplevs
Daniel 109: Sträcket är ett nytt påfund för att man lättare ska se skillnad på vad det är för slangar. Blå för färskvatten, brun för avlopp, grön för fiber mm. Men det är samma slang oavsett märkning, eller avsaknad av märkning. Förr var all slang svart.
Manfreds: [citat] Juste, vill minnas att det finns en tråd om detta. Ja, det är inte alltid enkelt. Generellt är enskilt huvudmannaskap stökigt på många sätt men kan ändå vara påkallat ibland.