Hej!

Jag och sambon har hittat ett hus vi är intresserad av, och har fått besiktningsprotokoll från säljaren. Detta är vårt första hus och skulle uppskatta lite hjälp / åsikter angående protokollet. För oss känns det som att taket skulle behöva bytas inom en snar framtid, men inom vilken tidshorisont är det vi pratar? Samma med gäller även vissa källarutrymmen.

Kompletterande kommentar från mäklare:
Åtgärdat av säljaren efter besiktningen:
Hall-klinkerfogar åtgärdade.
Sovrum 2-handtag till altandörr ska sättas dit.
Putssläpp vid källartrappa åtgärdat.
Takfot altan fixad.

Elcentralen byttes 2013.
Endast allrummet/gillestugan har uppreglat golv. Tunn gummimatta under golv i sovrum källare. Elvärmekabel i betong med klinkers över i tvättstugan.
Tack på förhand!

• Besiktningsprotokoll för en enplansvilla byggd 1977 med information om byggnadens skick och ställda frågor till säljaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Besiktningsprotokoll med checklista och kommentarer för olika delar av ett hus från 1977, inklusive anmärkningar om tak och källarutrymmen.
    Skapa konto
  • Sida ur ett besiktningsprotokoll med kryssade alternativ för olika byggnadsdelar och kommentarer om vind och källare.
    Skapa konto
  • Takvind med synlig mögelpåväxt på undersidan av underlagstaket.
    Skapa konto
  • Besiktningsprotokoll över källarplan med notering om uppreglat golv och risk för mikrobiell tillväxt, samt rekommendation för ytterligare undersökning.
    Skapa konto
  • Sida ur besiktningsprotokoll med punkter kring byggnadskonstruktion och kommentarer om mögel samt rekommendation för ytterligare utredning.
    Skapa konto
Bara utifrån protokollet så känns nog källaren som ett mer akut problem, speciellt om ni har tänkt att använda den som bostadsyta ..

• Gilla
jekel1 och 1 till
  • Laddar…
Jag föreslår att ni tar tid en egen besiktningsman så kan denna i princip svara på alla era frågor.
Men är ni inte inne i affären än och bara vill ha ett humm så kan man ju spekulera :)

Instinktivt så skulle jag säga att taket bör man budgetera för att byta och ha cashen, men det kanske inte är skrikande panik ännu. Jag bytte nyss vårt tak från 1945. Men tror att ett 70-tals tak är mer känsligt.

Jag skulle däremot dra öronen mer åt mig kring källaren. där det står i klartext att fuktvärden runt kritisk nivå är uppmätt och att det finns avvikande lukt. Nu minns jag inte årtalen exakt men har för mig att man under 70-talet göt in impregnerat trä i plattan vilket luktar apa och omöjligt att få bort. Det verkar ju också vara en uppreglerad källare vilket inte är att rekommendera.

• Gilla
jekel1
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Bara utifrån protokollet så känns nog källaren som ett mer akut problem, speciellt om ni har tänkt att använda den som bostadsyta ..
Tack för svar! Okej, delvis hade vi nog tänkt så. Har du en uppfattning om vad för åtgärder som kan tänkas krävas / är vanliga i dessa situationer?

J jekel1 skrev:
Tack för svar! Okej, delvis hade vi nog tänkt så. Har du en uppfattning om vad för åtgärder som kan tänkas krävas / är vanliga i dessa situationer?
Det är egentligen omäjligt att svara på. I bästa fall riva ut allt, vädra ur och göra rätt. ska man ta in hantverkare till det så går det väl 50-150 k beroende på storlek, exkl. badrum etc. Men jag vet också folk som inte kunnat bo kvar i hus med ingjuten syll och knappt lyckats sälja det. Så det är omöjligt att säga det baserat på den information du ger.

Åk och titta på huset, är det intressant så ta bilder och beskriv rummen i källaren, storlek etc. Så är det möjligt att iallafall ge en uppskattning.

• Gilla
jekel1
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag föreslår att ni tar tid en egen besiktningsman så kan denna i princip svara på alla era frågor.
Men är ni inte inne i affären än och bara vill ha ett humm så kan man ju spekulera :)

Instinktivt så skulle jag säga att taket bör man budgetera för att byta och ha cashen, men det kanske inte är skrikande panik ännu. Jag bytte nyss vårt tak från 1945. Men tror att ett 70-tals tak är mer känsligt.

Jag skulle däremot dra öronen mer åt mig kring källaren. där det står i klartext att fuktvärden runt kritisk nivå är uppmätt och att det finns avvikande lukt. Nu minns jag inte årtalen exakt men har för mig att man under 70-talet göt in impregnerat trä i plattan vilket luktar apa och omöjligt att få bort. Det verkar ju också vara en uppreglerad källare vilket inte är att rekommendera.
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det är egentligen omäjligt att svara på. I bästa fall riva ut allt, vädra ur och göra rätt. ska man ta in hantverkare till det så går det väl 50-150 k beroende på storlek, exkl. badrum etc. Men jag vet också folk som inte kunnat bo kvar i hus med ingjuten syll och knappt lyckats sälja det. Så det är omöjligt att säga det baserat på den information du ger.

Åk och titta på huset, är det intressant så ta bilder och beskriv rummen i källaren, storlek etc. Så är det möjligt att iallafall ge en uppskattning.
Vi är inte inne i affären utan är mest intresserade av att få ett hum om hur det ligger till, kanske lära sig lite på kuppen också :)

Hur kan man ta reda på om det är ingjuten syll eller inte? Måste man riva upp och titta? Var det mer eller mindre standard på 70-talet?

Jag förstår att det är svårt att säga med den magra informationen, men jag uppskattar att du tagit dig tid!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.