yonna
yonna: Med tanke på allt det arbete och alla de kostnader - normalt även en del oförutsedda - som ett nybygge innebär skulle jag tro att tomtförsäljning är att föredra. Iom att TS då inte har husbyggeinspirationen som drivkraft utan enbart det ekonomiska är jag tveksam till att husbygget genererar större nettointäkt.
1 svar · 2,6k läst
E
EmilJac: Taket är gjort 2010 av entreprenör, men att det veckat sig vid en huv är ju klart kass om det leder till läckage, kanske läge att göra en egen fördjupad undersökning av det..
4 svar · 1,6k läst
·
H
hempularen: Sovrummet med kemisk lukt. Finns det något tecken på att de nyligen målat om, om det nu skulle bero på färgen. För övrigt väldigt ovanligt att man målar med lösningsmedel baserad färg inomhus numera. Ligger rummet möjligen i delen med uppreglad riskkonstruktion? Det blir en ”kemisk lukt” av fuktskadat tryckimpregnerat trä. Är det så, så skulle jag avstå från huset.
2 svar · 2,1k läst
·
J
jliljeha: Gammal tråd. Men när jag sålt hus har jag varit med om att mäklaren noga kollar bygglov, registrerade servitut osv (han hittade en gammal fiskerätt!). Har också varit med om motsatsen, att inga som helst kontroller görs av mäklaren. Vet ju vilken mäklare jag skulle känna mig mest trygg att köpa av.
157 svar · 104,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Från Tjorvens profil: [bild]
20 svar · 6,7k läst
·
Jetkokos
Jetkokos: Nej, jag tänkte mer i sammanhanget att TS i övrigt inte var nöjd med mäklaren -- att vad gäller just detta behöver inte mäklaren ha gjort fel. Sen spelar det ju ingen roll alls på dagens marknad, men vill man få det uppdaterat så ska mäklaren självklart uppdatera det.
13 svar · 1,9k läst
D
Diablito: Jag har omklassificerat biyta till boyta. Takhöjden som gäller för boyta är 1,9 m. Har du snedtak så räknas ytan där taket är 1,9 m plus 1 längre ut mot ytterväggarna. Vem är det som ska godkänna eller avslå din "ansökan" menar du? För att justera boytan ändrar man uppgifterna i taxeringsdeklarationen (lr vad det nu heter) görs väl en ny var tredje år. Skatteverket
11 svar · 8,6k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: När du bott i huset i 50+ år så förstår du varför folk sålde orenoverade hus.
10 svar · 4,0k läst
Jonatan79
Jonatan79: Hur har det gått? Eftersom det inte är din besiktningsman har du inget att hämta där eller hos mäklaren som inte är part. Du har brustit i din undersökningsplikt och om de fel du hittar går att se är det heller inga dolda fel tyvärr…
3 svar · 3,4k läst
H
hempularen: Sedan tar du givetvis en enorm risk om du köper något som du inte fått titta på själv.
8 svar · 3,3k läst
Bygg1678
Bygg1678: Hejsan Jag och min sambo har köpt vårat första hus och precis haft en överlåtelsebesiktning. Vi är ju nybörjare i detta och blir osäkra vilka risker som finns. Det är en 1 1/2 plans villa med källare + vidbyggt garage. Byggår -38 men välrenoverat i våra ögon. Taket räknar vi med att behöva byta snart men vad får ni för bild i övrigt av protokollet? Mvh nervösa rookies
0 svar · 1,5k läst
·
A
Anders_Nilsson: [citat] Bra att du i alla fall klarar av att inse vad du vill ha i stället för att känna dig tvingad att gå in i en livsstil som får dig att inte må bra. Hus, speciellt äldre hus, är inte för alla utan man måste veta hur man vill leva.
25 svar · 9,8k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: @Homedoll Ser att ni inte varit inne här sedan ni la upp denna tråden. Hoppas ni inte blev alltför bestört över mitt svar. Det finns fina 40-50-60talshus ute på marknaden. Hus som är omskötta, dvs skalet; tak, grund och va/el är utbytta/renoverade men där man inget gjort med kök, rum, badrum inuti huset. Det är sådana hus man ska leta efter. Byta tapeter,golv mm är enkelt. Ett
7 svar · 3,1k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Familjen som köpte vårt förra hus (50-talare på 75+75) tänkte ha båda barnens rum i källaren. Vi försökte förklara att det är en källare och kanske inte lämplig för sovrum trots att vi hade arbetsrummet där, men vad jag vet körde dom på med sin plan. Jag tror visserligen inte att dom kommer att få in vatten vid skyfall om dom ser till att leda bort vattnet från
36 svar · 15,3k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Ja, inga problem.
1 svar · 853 läst
L
lochlomond: Hej. Jag har gått igenom det har ett par gånger- också i ett storstadsområde värt villor säljer snabbt. Man kan försöker att skriva på kontraktet med ett klausul som ger man rätt at drar ser ut köpet inom 14 dagar. Visa mäklaren har detta som standard i deras avtal men långt från alla (skandiamäklaren hade förut). Sen besiktar huset med egen besiktningsman och om man inte gillar
6 svar · 5,5k läst
Dowser4711
Dowser4711: Summa summarum är som redan konstaterats tidigare i tråden. Om skriver klart så mycket som möjligt *nu* innan uppsägning så har du nog inga problem att få igenom lånet. I och med att den sista delen troligtvis sker efter att du mottagit uppsägningen oavsett om du har uppsägningstid eller ej så kommer du med viss sannolikhet behöva ljuga i samband med utbetalningen. Banken kommer inte
66 svar · 17,2k läst
D
Dormen: [citat] Vi har bara en köpare:cool:.
27 svar · 16,7k läst
coconut
coconut: Ett byggnadskreditiv får du oftast när du har beviljat startbesked. Däremot brukar man kunna låna till tomt innan man får igång kreditivet. Sen om du har bygglov men inte valt hus, så behöver du ändå söka nytt bygglov om inte nuvarande bygglov matchar till 100%. Går banken med på att ni köper det som fritidshus och sen visar en produktionskalkyl för nybyggnation borde det dock bli
3 svar · 2,5k läst
1
16386: Biyta mäts på samma sätt som boyta, så helt korrekt ska man inte inkludera ytterväggar. Men varken förrådet eller komplementbyggnaden är väl biyta, utan just ett förråd om x kvadratmeter och en ytterligare byggnad om x kvadratmeter. Är komplementbyggnaden godkänd som bostad är den ytan boyta, fast i en separat byggnad.
1 svar · 1,4k läst
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Då får en önska lycka till :D! Vad gäller grunden: i de allra, allra flesta fall kommer inte ett fukt/röta/hussvamp/mögel-angrepp i en krypgrund utan förvarning. Det kan vara skum lukt eller sviktande golv på nedervåningen. Och problemen har alltid en konkret orsak, det är ingen oförklarlig ondska som slumpmässigt angriper huset, liksom. Vad gäller just "ert" hus, har ni tiden på er
27 svar · 4,2k läst
·
yonna
yonna: Intressanta åsikter! Jag är mamma (betydligt äldre än TS's) och har barn som veckovis kör 20 mil för att träffas - det dagliga klarar jag än så länge av själv. Det finns, tack och lov, föräldrar och barn som kan umgås. Har fler lyckade exempel där förälder flyttat in hos barn. TS' mamma mår troligen bättre efter flytten. Hemtjänst och RUT underlättar även om man inte är
103 svar · 53,7k läst
B
Broens: [citat] Hej! Beklämmande att läsa och säkert ingen ovanlig situation idag för husköpare. Byggare/mäklare som fullständigt skiter i köparen som skyller på varandra och där köparen till slut sitter i en rävsax.
16 svar · 5,2k läst
Nissens
Nissens: [citat] Aha, ok. Ja i sådana sammanhang glöms ofta underhållskostnaderna bort…
28 svar · 13,2k läst
P
polaris78: för att säljaren räknar med mer pengar. Det kan ju också förändras av andra försäljningar i området eller andra förändringar som förändrar prisbilden Sen kan man argumentera att lockpriser är fel osv men i verkligheten så sätts ju alla hus i attraktiva områden ut för att man som säljare räknar med budgivning när efterfrågan är större än tillgång = ger höga priser..
70 svar · 65,7k läst
·
ecb182
ecb182: Den silikon man använt (den vita fogen mellan skivor och klinkers) för att täta med har förmodligen bara åldrats så att den inte täcker springan mellan skivor och klinkers. Ni drar på ny silikon vilket är enkelt fixat. Man bör skrapa bort all gammal silikon innan ny påförs (utan att skada tätskiktet bakom).
7 svar · 2,4k läst
·
E
Erkticus: Tack för ett bra svar! Det låter som att jag har tolkat protokollet rätt då. Baserat på bilder så är huset stensatt runt större delen, och tillbyggt ett uterum så en dränering görs nog inte i en handvändning om det krävs dessutom. Vi får se hur det känns på visningen, och om mäklaren har något vettigt att säga i frågan :)
2 svar · 1,9k läst
yonna
yonna: Förtydligande: installationskostnader, el, vatten, fiber, larm, fast inredning, ja, rubbet! Allt - utom - eget arbete.
3 svar · 2,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kan det inte också vara så att tomten vid stranden var hävdad före det generella strandskyddslagstiftnigen infördes 1975. Då gäller väl inte strandskyddet för den hävdade tomten? Strandskydd gäller heller inte om det finns en äldre detaljplan från före 1975 för området.
7 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.