2 002 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Sälja tomter privat
Kommunen arbetar med en detaljplan där delar av min mark ingår. Kommunens bolag som säljer tomter har kontaktat mig och vill köpa mark av mig. Jag har avvaktat.
Läget är havsnära och attraktivt. Kommunen håller på att dra ut vatten och avlopp.
Frågan är om jag bör försöka stycka av tomter och sälja själv eller om jag ska sälja till kommunen direkt?
Någon som har erfarenheter av liknande?
Läget är havsnära och attraktivt. Kommunen håller på att dra ut vatten och avlopp.
Frågan är om jag bör försöka stycka av tomter och sälja själv eller om jag ska sälja till kommunen direkt?
Någon som har erfarenheter av liknande?
Markpriserna kommer stiga. Framförallt om det blir vettiga detaljplaner och det finns möjlighet till anslutning av el och VA.
Så länge de inte låser in dig på något sätt som förhindrar/försvårar för dig att sälja själv så kan du sannolikt räkna med att få rätt mycket mer betalt när exploateringen är klar.
Så länge de inte låser in dig på något sätt som förhindrar/försvårar för dig att sälja själv så kan du sannolikt räkna med att få rätt mycket mer betalt när exploateringen är klar.
Det som kan vara värt att kolla upp är om detaljplanen är planerad att ha enskilt eller allmänt huvudmannaskap för allmän plats samt hur VA och dagvatten är tänkt att lösas. Eftersom kommunen bolag är involverat så låter det ju som allmänt huvudmannaskap för de allmänna platserna.
Detta är värt att fundera över eftersom väg och VA måste vara löst (eller i alla fall kunna löses) för att du ska få stycka av tomter som du kan sälja för småhusbebyggelse. Det är ett krav i fastighetsbildningslagen. Och kommunen brukar vilja skyffla över kostnaden för dessa tekniska resurser på markägarna, VA genom anslutningsavgifter och väg ibland via gatuanläggningsavgifter.
Enklast för dig är ju om eventuella köpare av styckningslotter betalar för VA och väg direkt till kommunen så slipper du ligga ute med de där miljonerna. Samtidigt ökar väl tomternas värde ju mer av dessa saker som redan är färdiga vid försäljningen.
Detta är värt att fundera över eftersom väg och VA måste vara löst (eller i alla fall kunna löses) för att du ska få stycka av tomter som du kan sälja för småhusbebyggelse. Det är ett krav i fastighetsbildningslagen. Och kommunen brukar vilja skyffla över kostnaden för dessa tekniska resurser på markägarna, VA genom anslutningsavgifter och väg ibland via gatuanläggningsavgifter.
Enklast för dig är ju om eventuella köpare av styckningslotter betalar för VA och väg direkt till kommunen så slipper du ligga ute med de där miljonerna. Samtidigt ökar väl tomternas värde ju mer av dessa saker som redan är färdiga vid försäljningen.
Enklast är ju att sälja till kommunen men du får förmodligen mer om du gör det själv. Dock kommer avstyckningarna inte kunna ske innan planen är antagen, vilket kan ta flera år. Innan planen är antagen kommer fastigheterna inte att ses som lämpliga bostadsfastigheter vilket hindrar fastighetsbildningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Här tvångsinlöser kommunen marken till åkermarkspriser, vilket är en bråkdel av vad de sedan kan sälja den för som tomt (de betalar ca 50kkr för 1000kvm, vilket de sen lätt kan ta 1-2miljoner för).
Det hoppas jag att de inte gör längre. De kan bara tvångsinlösa om det är för allmän plats.13th Marine skrev:
Här hindras t o m fastighetsbildning eftersom vägarna inte är byggda. Men det gäller detaljplan under enskilt huvudmannaskap.M Manfreds skrev:Enklast är ju att sälja till kommunen men du får förmodligen mer om du gör det själv. Dock kommer avstyckningarna inte kunna ske innan planen är antagen, vilket kan ta flera år. Innan planen är antagen kommer fastigheterna inte att ses som lämpliga bostadsfastigheter vilket hindrar fastighetsbildningen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
I fallet så handlar det om att vägarna ska anslutas till en befintlig GA för väg. Det går ju inte utan att vägarna redan är byggda, annars skulle ansvaret att bygga (utföra) dem hamna på vägföreningen för den befintliga GA:n som naturligtvis inte vill ägna sig åt att bygga väg åt nya fastigheter på de gamla fastigheternas bekostnad. Lantmätaren kunde ha valt att skapa en ny GA med en egen samfällighetsförening för de nya fastigheterna men det tycker man tydligen inte är lämpligt. (Jag håller med.)M Manfreds skrev:
Redigerat:
Juste, vill minnas att det finns en tråd om detta. Ja, det är inte alltid enkelt. Generellt är enskilt huvudmannaskap stökigt på många sätt men kan ändå vara påkallat ibland.Claes Sörmland skrev:
I fallet så handlar det om att vägarna ska anslutas till en befintlig GA för väg. Det går ju inte utan att vägarna redan är byggda, annars skulle ansvaret att bygga (utföra) dem hamna på vägföreningen för den befintliga GA:n som naturligtvis inte vill ägna sig åt att bygga väg åt nya fastigheter på de gamla fastigheternas bekostnad. Lantmätaren kunde naturligtvis valt att skapa en ny GA med en egen samfällighetsförening för den nya fastigheterna men det tycker man tydligen inte är lämpligt. (Jag håller med.)
Klicka här för att svara