M
Marerl: [citat] Du har helt rätt i allt du säger. Jag ska ringa våran bygglovshandläggare idag och fråga allmänt kring det. Sen får man ta upp det med mäklaren vid eventuell försäljning. Och kan ju då göra som så att eventuell köpare då får välja om bygglovet ska vara kvar eller inte. Tror man hade 5år på sig så är 3 år kvar.
5 svar · 2,3k läst
U
Upp: Fönster skulle jag verkligen fundera på innan de byts. Är fönstren okej kan de målas om istället för att bytas till nya. Du får aldrig tillbaka kostnaden för nya fönster - jämfört med det lite bättre isolervärde de nya fönstren har. Sen kan äldre hus bli för täta med nya fönster och det skadar huset I övrigt. 60-talshus, liksom tidigare, är byggda med visst självdrag. Byter
9 svar · 2,7k läst
M
Markarbetaren: [citat] Onödig tycker jag inte att den var, jag var bara nyfiken på hur du tänkte:D. Men visst blir det en ansenlig summa om man ska spara ihop den. En köpt bostad brukar ju vara en av få saker som man brukar behöva låna till och som man konsumerar under tiden man använder den. Så där känns månadskostnaden som den primära kostnaden att ta hänsyn till under användandet. Men annars
18 svar · 4,2k läst
·
I
Itse: Tack för era svar! Väntar på svar på bolåneansökan nu, verkar dröja då det är 10 dagar sedan jag skickade ansökan. Min exmake och jag har samma bank och i princip samma inkomst, han fick svar på en vecka. Sååå trist att bara vänta. Håller tummarna så att man på allvar kan börja leta hem sedan :)
7 svar · 4,4k läst
Larsa
Larsa: Vad menar du med nytt avlopp? En ny enskilt avloppsanläggning eller är det rör i huset mm som avses?
15 svar · 5,2k läst
·
GoForIt
GoForIt: Möjligen kommer min input redan för sent, men.. Läckage/fukt vid takfönster måste ju åtgärdas omgående. Kan vara skador som inte syns. Skador på balkong måste åtgärdas. Misstänkt skada på bärande delar. I övrigt beskrivs ett äldre hus med behov av tyngre åtgärder, som byte av yttertaket. Yttertaket är viktigt att kontrollera noggrant, då skador orsakade av dåligt underhåll
1 svar · 1,4k läst
·
J
Janetgorgis: [citat] Säljarens besiktning och prissättningen har inget med varandra att göra. Ett hus är endast värt så mycket som en köpare vill betala. Undersökningsplikten stäcker sig längre än upplysningsplikten, tyvärr. Det är därför man som köpare kan lägga till klausuler i kontraktet. Anledningen till varför det ser ut på detta vis är för att köpare under alldeles för lång tid
35 svar · 9,9k läst
M
Matrix87: Vet ej hur stort taket är, men här kommer en bild. Det är tegel som jag förstått det.
7 svar · 2,1k läst
·
S
SueCia: [citat] Felet åtgärdas troligen genom uppbilning av delar av källargolvet. Släpp tankarna på dolt fel helt och hållet, det blir bara tramsigt.
5 svar · 2,5k läst
·
B
Byggfilosofen: Tack för feedback. Jag är ju nyfiken på säljarbesiktningen, i vilken omfattning det framgick vad, när och omfattning nya åtgärder gjorts. Tror att just få det man ser i ett sammanhang har betydelse för bedömning, utöver det ni såg på plats? Hur många ägarbyten, läs 'hur många som petat i byggtekniken' har ju också betydelse. Lycka till med fortsatt letande och ert kommande
13 svar · 3,0k läst
·
A
Alfons3301: Har vänner som bor i radhus i Ramlösa. Ser att bostadsrättsradhusen där har dragit upp i pris som allt annat. Annars är läget bra nära Ramlösa station och med Brunnsparken som grönområde. Andra områden som tittade på när vi skulle köpa: Gustavslund, Laröd, Husensjö, Eskilsminne, Pålsjö. Även lite mer utanför som Gantofta och Påarp. Då med större villor/tomter som inte var
18 svar · 4,3k läst
harry73
harry73: Som delägare av huset kan du ansöka om tvångsförsäljning hos kronofogden. All annan försäljning ska ske i samförstånd
4 svar · 2,5k läst
oobum
oobum: Kommer köpet att gå via en mäklare? OM ja, så kan de ha en lösning där man signerar med Bank-id (gjorde vi nu när vi köpte via BOSthlm), de kan även vara behjälpliga med att ta fram en fullmakt. Annars får du skriva ut en fullmakt som kan se ut som såhär; https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/fullmakt-vid-kop-eller-forsaljning-av-bostad
4 svar · 1,4k läst
wildeside
wildeside: 7 timmar från att jag såg annonsen till visning 20-22 timmar från visning till kontraktsskrivning.
10 svar · 5,8k läst
M
mhacker: Visade sig att LM har en speciell blankett för rättelser, verkar ju inte vara så dramatiskt då. https://www.lantmateriet.se/globalassets/blanketter/ansokan-om-rattelse.pdf
1 svar · 1,8k läst
J
Josel: [citat] Det känner jag är lite för vågat för vår del då vi gärna vill fullfölja affären och vi har inte ens kommit förbi vad vi räknade som eventuellt skambud om vi hade varit första/ enda budgivare
4 svar · 1,6k läst
S
saiter: Sätt på sånna här rör på dina stuprör så du får iväg vattnet från husgrunden. [bild] [bild] [bild] Även om de nu går ner i marken så vet du inte vart vattnet tar vägen sen. Men på detta sätt får du iväg vattnet från husgrunden. //AA
36 svar · 14,5k läst
·
ana.jovita.192
ana.jovita.192: Hej! Vi tänker att köpa hus i Upplands Bro och ville fråga är det trygg området? Vi har bott i Vallentuna, Sollentuna, Kista innan men aldrig i detta området.. Tack på förhand!
0 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Fönsterbyte är inte alltid lovpliktigt. Fasadförändringar beror ju lite på vad det är. Sådant kan säljaren mycket väl ha gjort i god tro, och alltså inte varit medveten om att han ljugit i frågelistan.
11 svar · 3,1k läst
G
Grizlo: [citat] Tror tyvärr det stör säljarna mer. Men önskar er lycka till oavsett
13 svar · 2,2k läst
·
P
pmd: [citat] (Grannfastigheten är förmodligen redan såld, men om inte kan nedanstående vara värt att reda ut). Ligger infiltrationen på din fastighet eller på någon av grannarnas? Hur ser servituten ut för infiltrationen? Servitutsförhållandet för din fastighet hittar du på "Mina sidor" hos Lantmäteriet.
76 svar · 41,9k läst
·
B
b8q: Huspriserna har överlag gått upp rejält senaste året, så det är inte säkert att ägaren nöjer sig med samma nu som man hade gjort förra året. Å andra sidan vet man aldrig hur desperata de är att få det sålt.
2 svar · 1,3k läst
Mor Anna
Mor Anna: Tack allihop för jättebra synpunkter! Vi känner nu att vi försöker följa vår plan med det hus vi bor i. Vi trivs ju jättebra här med trädgård och det är i utkanten av denna lilla stad så väldigt lugnt och ostört. Vi tänker det vi tänkte göra med huset när vi köpte-19 det gör vi. Taket har vi bytt och fönsterfoder ute, tog lång tid pga corona och mycket sjukfrånvaro av
12 svar · 3,7k läst
S
SueCia: [citat] Det är ju egentligen din tankegång som är största felet här. Du hittar ett pyttelitet problem efter TRE år i huset. Varför är din första tanke att säljaren ska lösa det åt dig istället för att du tar ansvar för ditt hus?
10 svar · 2,1k läst
M
maja.andersson27189: [citat] Det är ju svårt att veta vad som ligger bakom. Valde säljaren er kan det ha berott på lite olika saker. Det kan ju vara så att den andra budgivaren upplevdes som väldigt strulig, eller så kanske den andra budgivaren hade jättespecifika krav på inflyttning eller något, så säljaren kände att de hellre tog er som budade lägre (men upplevdes som en potentiellt bättre köpare).
7 svar · 1,6k läst
J
john.h: Sen ska man skilja på generellt lånelöfte och lånelöfte på fastigheten du budar på. Tyckte iaf mäklaren när vi köpte vårt hus som blev putt när vi bara hade ett generellt.
5 svar · 1,3k läst
M
Metros: [QUOTE = "hapazard, post: 4432371, member: 172283"] Its the sad truth stated above, not easy to know everything before buying. [/ QUOTE] That's ok. It's nothing too bad.
7 svar · 1,7k läst
F
Freddedan: Du säger ju lite emot dig själv där. Precis som du resonerar mot slutet så kan man ju inte bara förlita sig på ett påstående som ”omdränering utförd 2016”. Du bör ta reda på vad som är omdränerat, dokumentation om hur det är gjort osv, och kanske till och med gräva ett eller ett par gropar.
30 svar · 4,7k läst
·
L
lewkiz: [citat] Verkar vanligt när högsta budet inte köper bostaden i slutändan. Grannarnas bostadsrätt hade tre olika slutpriser beroende på vem/var man kollade (där var det också tredje högsta budet som vann då de första två var oseriösa bud).
13 svar · 13,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.