Vi är i stånd att köpa ett hus.

Är det värt att snåla och strunta i en besiktning?

Huset är byggt runt mitten av 70-talet och är i mycket fint skick enl. min lekmannabedömning. Inga konstiga lukter, inget konstiga missfärgningar på väggarna eller tak.

Uppenbara risker är ju tak (original), dränering (ej utfört) och badrum (original), men det är vi ju medvetna om och har tagit med i vår kalkyl.

harry73
Är det platta på mark (sylarna)?
Finns det radonmätning?

Jag skulle inte snåla på besiktning. Det är ett bra sätt att lära känna huset, sedan blir det enklare att bevisa att eventuella fel som inte upptäcks, inte gick att upptäcka vid besiktningen, och därmed är dolda fel.

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
Om det är ett 70 talshus med platta på mark, så är det väldigt vanligt med diverse fukt och mögelproblem. Ingjutna syllar av tryckimpregnerat är ett känt problem, men överhuvudtaget fukt i plattan är ett vanligt problem i hus från den tiden.

Jag tycker nog att du borde låta besiktiga huset.

• Gilla
lobbin
  • Laddar…
Eller ta höjd i priset för att tak, badrum, dränering, ev. syllar troligen nått sin tekniska livslängd.
I det här fallet kan man ju tycka att en säljarbesiktning hade varit bra, då det hade gett en första indikation på husets tillstånd. Så länge säljaren inte har något som pekar på motsatsen kan köparen anta att allt behöver fixas inom kort.

• Gilla
lobbin
  • Laddar…
Tack för era tips. Tyvärr verkar ju inte alla andra lika intresserade av fakta utan budar med skygglappar som om livet hängde på det.

Ska kolla på ett annat hus i helgen, ett dödsbo som säljs med friskrivningsklausul, bör jag agera annorlunda där?

lobbin skrev:
Tack för era tips. Tyvärr verkar ju inte alla andra lika intresserade av fakta utan budar med skygglappar som om livet hängde på det.
Välkommen till budgivningsvärlden :D

L lobbin skrev:

Ska kolla på ett annat hus i helgen, ett dödsbo som säljs med friskrivningsklausul, bör jag agera annorlunda där?
hur gick det? sorry för trådbump

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.