F
Falkberget74: Det kan ju också ha legat ett s.k. dolt bud på huset redan när du hörde av dig. Något som verkar bli vanligare och vanligare, iaf i storstäderna.
9 svar · 9,6k läst
OlssonX
OlssonX: På vilket sätt är det bra för en köpare att ha med någon som dig att göra vid en husaffär? Eller säljare för den delen, om du jobbar på uppdrag. Man betalar för att slippa bland annat en attityd som din, men även för att få en juridiskt korrekt hantering av viktiga dokument. Det senare gäller även säljaren, som bl a har tio års ansvar för ev dolda fel. En mäklare jobbar även
81 svar · 31,3k läst
·
H
hempularen: Jag tror med betoning på "tror" att du enkelt kan säga upp hyresgästen efter ditt köp. Men detta bör du kolla med en jurist. Vid privatuthyrning gäller minst 3 månaders uppsägningstid för dig som hyresvärd, även om ni avtalat om kortare uppsägningstid. Hyresgästen har rätt att säga upp med max 1 månads uppsägningstid. I ett sådant här läge där en hyresgäst blir snuvad på
1 svar · 1,2k läst
K
Kalle_odenplan: [citat] Det var OCAB som var ansvariga för utredningen! Det var uppenbart så att de kände sig ansvariga, då de "åtgärdade" de hela. Nu står det klart att allt var ett stort FUSKJOBB. De sopade problem under mattan. Priset blev vår hälsa.
12 svar · 28,2k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Nope, men det låter inte som en jättebra idé. Varför vill du göra det?
1 svar · 1,5k läst
B
Boxhorn: [citat] https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2021-05-25_riksbanken_hojer_reporantan_redan_varen_2023_-_och_bor_klargora_sin_syn_pa_vad_som_ar_en_normal_reporanta.html
4 svar · 2,1k läst
H
hempularen: Det blir lagfartskostnad baserad på den summa du köper för. Din halva som du redan har påverkar inte lagfartskostnaden. Men om du måste låna för att köpa ut honom, och det inte redan finns pantbrev som täcker upp till den nivå fastigheten nu blir belånad för, så får du även en kostnad för pantbreven. Lagfartsavgiften är 1,5% av köpesumman, pantbrev kostar 2% av det belopp du
3 svar · 1,7k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det är som TS är inne på väldigt lite som verkligen måste finnas med, och det är reglerat i 4 kap. 1 § första stycket jordabalken. Det måste vara skriftligt och undertecknat. Köpesumman måste stå med. Det måste framgå att säljaren överlåter fastigheten till köparen. Sen är det tillrådligt att man också låter bevittna säljarens underskrift av två personer, för köparen kan
19 svar · 3,5k läst
T
TVRS: [citat] Visst, men när ett hus säljs för 4 miljoner innan visning (utgångspris 1,9m) i ett område som historiskt sett aldrig varit i närheten av såna priser (eller procentuella prisökningar) så är det ju något som är vajsing. Det kan ju ingen upplyst människa tycka är normalt. Mäklaren har ju gjort en värdering/bedömning och antingen så har mäklarna börjat köra stenhårt med
46 svar · 17,0k läst
·
F
Falkberget74: Som jag har skrivit tidigare, priset är inte det stora problemet. Jag bodde i området tidigare, flyttade och ångrade mig. Helst vill jag ha tillbaka huset jag hade, men det inser jag ju att jan inte kan få... Allt detta råkade tyvärr också sammanfalla med pandemin. Ett annat område är alltså inte ett alternativ. Området är populärt men inte överdrivet dyrt på något sätt jämfört
16 svar · 4,2k läst
Unikt namn
Unikt namn: [citat] Du bör prioritera saker som riskerar påskynda bostadens förfall. Dvs taket, eventuellt läckande rör, rutten fasad, eventuell mögelpåväxt m.m. Ett nytt kök och inre ytskikt är mer en konsumtion som förhöjer njutningen än något absolut nödvändigt. Det går ofta utmärkt att laga mat i ett 30år gamalt kök. Den stora frågan är väl vill du ha ansvaret och friheten som ett
10 svar · 3,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag föreslår ett personligt brev där du beskriver varför du så gärna vill ha just den boden.
1 svar · 1,6k läst
D
Denaxe: Egen erfarenhet är att iaf Anticimex skiter fullständigt i dig efter besiktning/betalning. När vi skulle sälja huset gjordes en besiktning genom mäklaren. Visade sig att det var väldigt mycket fukt i väggarna i källaren, nästan 90%. Detta tyckte vi var märkligt då vi ALDRIG haft problem med vare sig lukt eller annat i källaren. Satte in en egen hygrometer som visade ca 70%. Hade lite
9 svar · 2,0k läst
B
Broens: Besiktningen säger inte ett skit, har du otur säger bara besiktningsmannen att felet inte var synligt vid besiktningen. Vi köpte ett hus som såg väldigt fint ut (byggt 2014 av Varberg villan). Vi upptäckte sedan att målningen av huset var klart bristfällig, knappt ett lager färg var struket på huset, se bilder. När vi sedan började måla huset så uppvisade vindskivorna rötskador. Vi
25 svar · 4,4k läst
·
C
Cerb: [citat] Är inte alltid det registreras, måste i vår kommun vara godkänt av beställaren och verkar uppdateras extremt långsamt i många fall. Min senaste som är 10månader gammal finns fortfarande inte att finna. Gällande blåbetongen så går det mäta gammastrålningen som andra tidigare påpekat. Många kommuner kan t.o.m. låna ut en mätare till dig.
4 svar · 1,7k läst
L
larka742: [citat] Det är ju en risk ni tar, men vad säger att ni så säkert värderat det för högt. Vad gäller om ni gör en värdering nu och den säger 500 000kr mer än nuvarande köpeskilling?
35 svar · 11,4k läst
D
Dr Jumping Jack: Jag är själv med i kundregister. Jag är lite på gång att byta bostad, plan är inom 2-3 år. Varje gång mäklaren har något som fyller mina krav så får jag meddelande. Jag behöver inte hänga på hemnet utan kan bara vänta på att lämpligt objekt dyker upp. Ofta kommer dessa objekt inte ut på öppen marknad och är bara tillgängliga för de som är med i kundregistret. Fungerar
16 svar · 3,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Att prata med flera mäklare bör man. Men stirra dig inte blind på själva arvodet utan titta på vad du får för pengarna. Och tänk på att det är slutpriset som räknas, inte 10tkr mer i mäklaravode. Marknadsföringen är superviktig. Blir det en liten hemnet-annons längst ner på sidan 3, eller 1 större högst högt på första sidan? Och inte bara i ett område utan över i
11 svar · 1,6k läst
tensiden
tensiden: Teknisk livslängd säger ingenting. Förra året rev jag ett badrum från 50-talet som visserligen inte var helt fräscht, men det fanns inga skador bakom trots att "tätskiktet" bestod av asfaltsklet, kartongbitar och någon spånskiva. Mesta av elen är från 50-talet men kablarna är helt ok, men uttagen lämnar en del att önska. Taket? Spån som undertak, gissningsvis 160+ år gammalt och
13 svar · 3,1k läst
G
Grizlo: [citat] Nja inte första vi kollar på, dock det första där mäklaren påtalade att huset är besiktat. Och lämnade över ett protokoll. Fick igår reda på att min bror känner en besiktningsman som fick kolla på hela besiktninsprotokollet. Han sa ungefär samma sak, lekmän har sällan kunskap att tyda vad som står. Och står det något som verkar mindre bra målas det upp som en kommande
14 svar · 5,7k läst
·
P
polaris78: Och här ruskar vi liv i en tråd från 2017... :) Eftersom det inte finns nån loggbok eller krav på att föra nån slags dagbok eller på annat sätt bevisa vem som gjort vad i en elanläggning och när det är gjort så blir det nästan omöjligt såvida inte hempularen är helt knäpp och säger "det där gjorde jag förra veckan" så blir det nästan omöjligt att mot en nekande hempulare
67 svar · 38,0k läst
·
J
Jan Mellanstaaf: Tack samtliga för svar och mer klarhet kring detta. Jag var inte så nyanserad i frågan och det gäller, som en del nämnt i svaren, belåning av aktierna och möjligheten att använda den summan som handpenning? Innehavet ligger något mellan alternativen 1 och 2 utifrån det det som @Patla beskriver i sitt svar. Ett mindre företag, småbolag 50-100 anställda, växer snabbt möjlig framtida
9 svar · 5,8k läst
Storsockret
Storsockret: [citat] Det funkar inte speciellt bra med lina, vi har använt det då och då. Det är två greyhounds så rätt vad det är så får dom sina zoomies och snurrar in sig själv och varandra med risk för skada. Speciellt med två stycken. Sen när vi nu faktiskt köpt ett hus där en av anledningarna var just att kunna ha hundarna lösa så är det ju det vi tänker göra, såklart :)
5 svar · 1,5k läst
A
andnel: [citat] Haha. Ja vi följer ju alla er rekommendationer bokstavligt. Ska bli
7 svar · 9,3k läst
M
Markarbetaren: [citat] Jag hade lite sparat sedan tidigare som jag som sagt lyckades sälja när Coronapandemin var i sin linda. Att utöka bolånet var något jag hade funderat på i ett års tid, när jag sedan såg börsen falla så var det detta som avgjorde saken. När någon frågar om råd så baserar man ju sitt svar på hur man själv tror att marknaden kommer se ut framåt, och TS undrade ju hur han
35 svar · 9,4k läst
·
N
nikoman: [citat] Om inte annat ett tydligt exempel på hur arrendekontrakt inte skapar några incitament till vacker markutveckling…
5 svar · 3,7k läst
·
B
Boan: [citat] Styckar man av mark så det är mindre än 2ha åkermark kvar blir det småhus.. vilket gör att reparationer och underhåll på ekonomibyggnader inte är avdragsgilla…
25 svar · 15,3k läst
E
Enda1626: [citat] Tack för förklaringen!
2 svar · 6,9k läst
·
D
dw82: [citat] Du hann före, stämmer som du säger, en jordägare kan inte bara skicka iväg de som byggt hus eller bor på marken utan det finns ett besittningsskydd som hindrar jordägaren att göra vad han vill. Skulle jordägaren säga upp avtalet har man rätt att få det prövat i arrendenämnden. Däremot är det som flera säger svårt att belåna då det inte finns någon fastighet att
9 svar · 7,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Att få ett hus och ta över lånen räknas som ett köp. Ett riktigt köpekontrakt måste upprättas, det kräver även banken. Att ge pengar till pappan "vid sidan om" är olagligt och TS riskerar att inte bli ägare. Och i och med alla dessa fel på huset skulle jag aldrig köpa det. Tyvärr är det nog dessutom inte helt ovanligt att folk som bott i 40 år överskattar värdet och inte heller
22 svar · 8,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.