4 166 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
Brukar kommunen informera om byggnation i anslutning till tomten?
Sida 1 av 3
Vi köpte nyligen ett hus. Idag träffar jag grannen på andra sidan ängen för första gången. Hon berättade att hon normalt arrenderar hagen närmast oss men inte nu då kommunen ska bygga en stor grusplan för uppställning av maskiner.
Jag hittar ingen information om detta någonstans. Men ponera att det är sant.
1. Måste inte kommunen gå ut med den informationen och prata med oss som har omgärdad tomter och som får hela vår utsikt genom fönstret förstörd inkl vår möjlighet att vistas på tomten ostört
2. Om säljarna kände till detta, måste de inte informera om det?
Tillägg:
Det skulle innebära att vår tomt inte har någon natur runt sig, vilket är en anledning till att vi köpte huset. På andra sidan huset ligger järnväg med bullerstaket på vår tomt så nu skulle vi behöva sätta upp det runt hela huset more or less och vi hade inte budat om vi känt till detta
Jag hittar ingen information om detta någonstans. Men ponera att det är sant.
1. Måste inte kommunen gå ut med den informationen och prata med oss som har omgärdad tomter och som får hela vår utsikt genom fönstret förstörd inkl vår möjlighet att vistas på tomten ostört
2. Om säljarna kände till detta, måste de inte informera om det?
Tillägg:
Det skulle innebära att vår tomt inte har någon natur runt sig, vilket är en anledning till att vi köpte huset. På andra sidan huset ligger järnväg med bullerstaket på vår tomt så nu skulle vi behöva sätta upp det runt hela huset more or less och vi hade inte budat om vi känt till detta
Verktygstokig
· E
· 13 107 inlägg
Kommun eller privat, markägaren bestämmer över sin mark, som väl är.
Däremot kan en grusplan avsedd som uppställningsplats kräva bygglov/marklov, även för en kommun?
Däremot kan en grusplan avsedd som uppställningsplats kräva bygglov/marklov, även för en kommun?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 017 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 017 inlägg
- 32 757 gillningar
- 1 594 bilder
Kommuner brukar informera grannarna om bygglovsärenden men troligen inte annars.
Visst kräver en uppställningsplats bygglov. Både parkeringsplats samt upplag och materialgårdar kräver bygglov. Emaila kommunen och ange fastighetsbeteckningen. Begär ut alla handlingar gällande bygglov för fastigheten.Fotografen skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 017 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 017 inlägg
- 32 757 gillningar
- 1 594 bilder
Ser nu att kommunen kan minska bygglovskravet i PBF genom skrivningar i detaljplan eller områdesbestämmelser:
"Bygglov krävs inte om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser har beslutat om undantag från krav på bygglov för att anordna, flytta eller väsentligt ändra ett upplag eller en materialgård."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...v-for-anlaggningar/upplag-och-materialgardar/
Så kolla detaljplanen om en sån finns för området.
"Bygglov krävs inte om kommunen i detaljplan eller områdesbestämmelser har beslutat om undantag från krav på bygglov för att anordna, flytta eller väsentligt ändra ett upplag eller en materialgård."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...v-for-anlaggningar/upplag-och-materialgardar/
Så kolla detaljplanen om en sån finns för området.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 017 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 017 inlägg
- 32 757 gillningar
- 1 594 bilder
Tänk bara på att en kommuntjänsteman som säger något i telefon bara tänker högt. Det är ingen utfästelse eller garanti för något. Men det kan vara en bra öppning för att se vartåt vinden blåser i frågan och vilka dokument man ska begära ut från kommunen (och vem mer man ska prata med).K klimt skrev:
Helt riktigt, ett telefonsamtal är bara en inledning, bör följas upp med personligt besök och kontroll av vilka dokument som finnsClaes Sörmland skrev:
Tack för förslagen. Försökte ringa dem innan jag skrev här men de hade tyvärr hunnit stänga. Det finns ingen detaljplan för det här området överhuvudtaget, inkl min egen fastighet. Vet att det finns en långsiktig plan för hela området från 1995 som fortfarande gäller. Men där är denna fastighetsbeteckning med, men det är ett stort område och det är bara på andra sidan vägen det finns planer. Vår sida är inte med i planerna i det dokumentet.
Verkar som ni fått nitlotten ggr 2. Trafikbuller och sen tillfällig uppställning. Det brukar vara tidsbegränsat för uppställning mm. Ta en drink och njut av fredag den 13:e 

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 017 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 017 inlägg
- 32 757 gillningar
- 1 594 bilder
Med största sannolikhet inte. Som säljare har man inte ansvar för omgivande fastigheter och vad deras ägare planerar. Som köpare har man undersökningsplikt och en del av det är att undersöka området och sina framtida grannar.M Miscela skrev:
Claes Sörmland skrev:
Japp men det ena valde vi då det inte stör så mycket och då vi på baksidan har ängar, hästar och skog. Men "snart" en grusplan istället vilket ju förändrar rn del. Ok med plank på ena sidan, men inte runt hela huset....Jonatan79 skrev:

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 017 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 017 inlägg
- 32 757 gillningar
- 1 594 bilder
Vi köpte hus med natur på tre sidor. Kollade noga detaljplanen före köp och två sidor var detaljplanerat som Park. Föga visste jag att det fanns en jäkla privat ägare av vad jag trodde var parken och att den inte ens var genomförd som park (visste inte vad allmän mark under enskilt huvudmannaskap var). Det var alltså ingen parkmark, det fanns bara en detaljplan för att göra den till det. Inom två år efter köp ville markägaren exploatera för mer bebyggelse. Sånt händer och man äger inte sin utsikt. Och detaljplaner kan så lätt ändras.M Miscela skrev:
Du har såklart rätt i det.Claes Sörmland skrev:
Vi köpte hus med natur på tre sidor. Kollade noga detaljplanen före köp och två sidor var detaljplanerat som Park. Föga visste jag att det fanns en jäkla privat ägare av vad jag trodde var parken och att den inte ens var genomförd som park (visste inte vad allmän mark under enskilt huvudmannaskap var). Det var alltså ingen parkmark, det fanns bara en detaljplan för att göra den till det. Inom två år efter köp ville markägaren exploatera för mer bebyggelse. Sånt händer och man äger inte sin utsikt. Och detaljplaner kan så lätt ändras.
Vi fick nyligen veta att fastigheten har en plan som omfattar torg, centrum osv osv På andra sidan gatan då alltså.... Inget om ängen bredvid oss. Men har lärt oss acceptera det.
Förhoppningsvis är planen för ängen inget som sker imorgon (får Förhoppningsvis veta vad som gäller via kommunen) och sen kan man väl hoppas att ängarna på sikt antingen återställs någorlunda.... eller att de gör något annat. Hellre fler grannar än en grusplan kan jag känna. Om ni förstår hur jag tänker...
Och på lång sikt (planen på andra sidan har inte vunnit laga kraft) kan man väl hoppas att OM det blir hus och park/naturområden etc etc så kanske hastigheten sänks utanför oss med lite rondeller och annat.
Är i så fall bara rädd att de ska vilka köpa huset för att bygga här. Huset är från 1909 och tomten är en fyrkan in på kommuntomten.

Hemmakatten
Medlem
· 12 270 inlägg
Eftersom ni nyligen köpt huset och förmodligen inte hunnit "bo in er", så kanske det bästa är att sälja. Och det innan något börjat anläggas bredvid med risk för värdeminskning för er del.

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 19 017 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- Medlem apr 2015
- 19 017 inlägg
- 32 757 gillningar
- 1 594 bilder
Utan att vara för spekulativ så är väl situationen så att kommunen tänker bygga det där nya torget och centrumet och de behöver en tillfällig uppställningsplats under bygget och tillfälligt använder ängen. Det blir nog ett par livliga år för er med byggarbetsplats och tunga fordon som rör sig fram och tillbaka.M Miscela skrev:Du har såklart rätt i det.
Vi fick nyligen veta att fastigheten har en plan som omfattar torg, centrum osv osv På andra sidan gatan då alltså.... Inget om ängen bredvid oss. Men har lärt oss acceptera det.
Förhoppningsvis är planen för ängen inget som sker imorgon (får Förhoppningsvis veta vad som gäller via kommunen) och sen kan man väl hoppas att ängarna på sikt antingen återställs någorlunda.... eller att de gör något annat. Hellre fler grannar än en grusplan kan jag känna. Om ni förstår hur jag tänker...
Och på lång sikt (planen på andra sidan har inte vunnit laga kraft) kan man väl hoppas att OM det blir hus och park/naturområden etc etc så kanske hastigheten sänks utanför oss med lite rondeller och annat.
Är i så fall bara rädd att de ska vilka köpa huset för att bygga här. Huset är från 1909 och tomten är en fyrkan in på kommuntomten.
Yes men planen för det är inte godkänd än. Så vet inte varför de skulle börja sätta upp en grusplan utan att vara säkra på att planerna blir av (eller iaf när)Claes Sörmland skrev:
Utan att vara för spekulativ så är väl situationen så att kommunen tänker bygga det där nya torget och centrumet och de behöver en tillfällig uppställningsplats under bygget och tillfälligt använder ängen. Det blir nog ett par livliga år för er med byggarbetsplats och tunga fordon som rör sig fram och tillbaka.