heisiandiishe
heisiandiishe: [citat] Ja, fast relaterat till fastighetsaffärer så hjälper inte ens den bästa tömningen mot dåliga beslut✨
209 svar · 78,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Själva slingan brukar gå som fastighetstillbehör, så kostnaden för den (inköp & installation) bör man kunna göra avdrag för. Själva laddstationen är ett gränsfall, lutar mer ät "lös egendom", å själva robotklipparen lutar ännumer åt "lös egendom" https://lawline.se/answers/ar-grasklipparebegransningslinga-fastighetsforemal
1 svar · 5,6k läst
C
cpalm: Ja grattis och även till ett grymt snyggt bygge och en snäll syster :rofl:
57 svar · 31,1k läst
mrsnhp
mrsnhp: [citat] Vi har haft ett hus med putssläpp längst ner på innerväggarna (betong). Det var inga problem mer än estetiskt och att det blev skräp på golvet när putsbitar lossnade. Tråkigt blir det när det rinner in vatten genom ytterväggen för att dräneringsrören är från 50-talet och man har misslyckats med att leda bort vattnet från stuprören. Det var då vi bestämde att det är
9 svar · 3,3k läst
K
kortis: [citat] Det där var bland det bästa jag läst i den kategorin. Lycka till
183 svar · 50,6k läst
·
solvebring
solvebring: [citat] Man tackar! Det blev en 1957 års sten- och tegelhus med två våningar, källare och två garage. I nuläget uppvärmd pelletspanna – något jag eventuellt ändrar på framöver beroende på vad den framtida svenska energimarknaden utlovar.
3 svar · 1,5k läst
T
TypRätt: The last statement (Marine lavale's when writing this) is not true, unless explicitly asked for the seller does not have to tell you anything, the contract with the real-estate agency might have a field for know issues and only in the case where you can prove that the seller deliberately lied there could you put any blame on the seller for not given you information. In this case the smell of mold
4 svar · 1,7k läst
H
heimlaga: Det är bara vanligt arbete att byta golv så inte behöver du låta dig skrämmas av det men priset måste ned så du får en hygglig timpenning för arbetet. Även om rötan skulle ha gått in i syllarna behöver det inte vara katastrof. En kamrat hade råkat ut för det efter att han putsade om fasaderna med för tätt bruk. Vi kapade av hela huset under fönstren och bytte nederdelen. Det
8 svar · 2,0k läst
R
Riverground: [citat] Nja säljare är den som måste fixa det, vad händer om köparen gör det och något händer. Man kan tycka att säljaren dessutom borde ha intresse av att få det ordnat, blir det någon större vattenläcka så kan köparen häva köpet.
17 svar · 5,4k läst
K
katho75: [citat] 50k är ingenting. Köp om det känns rätt.
109 svar · 29,6k läst
·
Z
Zlatje: [citat] Jag kommer tex aldrig omvandla till vattenburet. Jag kommer förmodligen aldrig få tillbaka på den investeringen då det behövs så otroligt mycket jobb om jag inte vill ha fula synliga rör. Vi köpte TOSHIBA Daiseikai 9.5 Wifi - 35 A+++ för 200m2. Skitnöjda. Gör inte missen att snåla på en som bara klarar exakt den ytan du vill värma upp. Ta i rejält med en bra, gärna 200m2
11 svar · 3,5k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Skam den som ger sig! Om ägande av lägenheter så kan de delas upp i enstaka procent och det går precis lika bra med fastigheter. Finns en känd och rik deckarförfattarinna (Camilla Läckberg) med inte lika rik pojkvän. Så pojkvännen fick en liten procent av den mycket dyra lägenheten i gåva men då vår kända deckarförfattarinna inte ville veta av att den gode Simon Skiöld
74 svar · 22,3k läst
Skumpe
Skumpe: [citat] Jag har ingen fråga.
88 svar · 18,3k läst
·
1
Anonymiserad 537906: [citat] Lägg ett bud. Vinner du budgivningen tar du in den mest utförliga besiktningen du kan hitta och förhandlar ned priset om något är värre än i säljarnas protokoll.
8 svar · 4,8k läst
J
Jonasdzm: [citat] Det beror på vad man vill göra på semestern. Underhåll eller resa runt i världen. Har du massor av pengar så kan du ju betala någon annan som kan sköta underhållet.
113 svar · 30,0k läst
·
_Martin_
_Martin_: [citat] Tack för kommentarer! Ska kolla in fasaden under visningen. Fasaden ska vara utbytt och tilläggsisolerad för ca 10 år sen, så kan behöva målning. Radonhalten ska vara mätt och låg (
2 svar · 1,4k läst
·
J
Jaggatagga: Det ser ut som att skorstenen vittrar? Lagningar och band för att hålla ihop den. (Om banden inte är för att fästa antennen). [bild] [bild]
13 svar · 3,3k läst
·
A
Anonymiserad 537906: [citat] Du tycker inte han ska lägga ett nytt tak med träfiberskivor alltså :-D Varenda hus jag tittar på har tak som detta. En tydlig snikkonstruktion. Vissa har tom lagt om taken med nya träfiberskivor. Hörde mig för med ett par firmor kring hur mycket man sparar på detta och det kanske drar runt 50k från de 250-300k du anger här. Ofattbart i min värld att man snikar på sånt när
4 svar · 1,9k läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Hur känner du, och vad gör du?
109 svar · 13,9k läst
·
F
fusion: [citat] På tal om textilisolering, ofta ligger dessa i kraftiga metallrör som ofta har grader från kapningen av ändarna. Dessa gamla kablar har i regel så uttorkad isolering runt enskilda ledare att den faller bort bara man petar i takdosor etc. (Livsfarligt och brandfarligt skit) Hade en kollega som drog ur gamla textilkablarna och drog nytt med en dragfjäder. Han hade problem med att
8 svar · 2,0k läst
·
K
Kirre2: Jag tycker att om man ser ett hus man verkligen vill ha, så visst kan man väl berätta det för ägaren. Men kanske mer så att om du vill sälja, berätta när det ligger ute så jag kan vara med och buda! Då behöver det inte bli några diskussioner om skambud Sen kommer jag förmodligen att glömmas bort ändå.
381 svar · 202,8k läst
M
moga: [citat] Ah jag skrev visst att jag jobbar på företag, var för att förenkla bara, det är en ideell förening som ej är vinstdrivande. Det stämmer att kommunen bara vill att stugan säljs vidare till en annan förening (vi kommer att ha aktiviteter där för ungdomar, och stugan kommer nyttjas bra mycket aktivare där än under tidigare ägares regi). Jag frågar för att säljaren är lite
4 svar · 1,4k läst
Fotografen
Fotografen: Jag fastnar särskilt för formuleringen "I huset så är mycket bevarat sedan 60-talet vilken innebär att större renoveringar behöver göras i närtid". Det finns gott om renoveringsobjekt från 60-talet så man kan ju välja en stund.
8 svar · 3,7k läst
V
Villaägarenr1: [citat] Säljaren kanske hade en annan bil o kunde därmed köra in. Du har fel bil, byt. U n d e r s ö k n i n g s p l i k t e n
34 svar · 6,6k läst
·
J
Jaggatagga: [citat] I så fall kan du väl köpa ett annat hus vilket som helst och slippa risk för groll helt?
5 svar · 1,6k läst
perra i skogen
perra i skogen: [citat] Tror inte ens någon skulle vilja driva detta ärendet som dolt fel överhuvudtaget. Då det varit väldigt lätt att kolla så allt fungerade innan köp. Att tidigare ägare varit elektriker och gjort jobbet själv, ser få jag inte som någon utfästelse som ger en mindre undersökningsplikt, snarare tvärt om
8 svar · 2,9k läst
·
J
Jaggatagga: [citat] Värdemässigt tror jag det är motorleden som håller nere priset. [bild]
10 svar · 3,3k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: [citat] Du har så rätt. Har ändrat nu.
20 svar · 3,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Det är nog just det "emotionella" som gör att folk inte vill sälja till "underpris" och därför väntar. Vilket enbart får till följd att priserna sjunker ändå mer. Nej, funderar man på att sälja, så sälj nu!! Och var tacksam att priserna inte sjunkit ännu mer. Några glädjepriser lär aldrig komma tillbaka.
21 svar · 4,1k läst
C
cpalm: [citat] En sådan uppgörelse strider i sig mot god mäklarsed. Eftersom mäklaren är skyldig att vidareförmedla alla bud till säljaren följer det att mäklaren inte kan göra upp med säljaren att mäklaren skall ställa upp särskilda krav för att ta emot bud. Givetvis kan mäklaren göra en anteckning att ett bud lämnats på ett visst sätt, att budgivaren verkar oseriös eller vad det
7 svar · 2,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.