Hej. Vi har lagt ett bud under utropspris. Efter visning gick en vecka utan bud. Jag researchade en del och tycker kanske att utopspriset är satt lite högt även om fastigheten är fin och välskött så vi lade ett lägre bud. Nu har det gått en dryg vecka till och inga fler bud har inkommit.

Vi har både finansiering klar och inställningen att kunna hänga med i en budgivning upp till utropspris men hoppas såklart att en lite vikande marknad ska pressa ner priset lite och lade därför ett lägre bud.

Nu är frågan om vi ska sitta still i båten eller signalera att vi kan diskutera priset om de vill komma till avslut? Eller ska jag kontakta mäklaren och bara kolla läget?

Kan vi få reda på om det finns dolda bud? Jag är såklart orolig att huset säljs framför näsan på oss...

Bör vi lägga ett dolt bud för att se om de accepterar att sälja under utropspris?

Lite osäker på nästa steg...

C
P Plommonet skrev:
Eller ska jag kontakta mäklaren och bara kolla läget?
Kolla läget med mäklaren låter som en mycket god idé. Hur säljaren tänker utifrån det givna läget. Fråga rakt ut om det finns andra, ej redovisade bud.

Har varit med om diverse varianter som ensam budgivare. Från säljare som bara behöver en liten sockerbit för att gå till avslut till de som absolut vägrar att sälja om det inte finns minst två budgivare.

• Gilla
Plommonet
  • Laddar…
Beror på många faktorer. Försöker säljare sälja för att de har köpt, eller kollar dom bara läget för att de har planer att sälja.
Hur många visningar har objektet haft? Har ni tid at vänta, låt åtminstone en visning till hända, sen försöka förhandla igen.
Jag satt i samma sits förra året, köpte innan vi sålde, och hade bara ett bud att ta ställning till. Vi hoppades på att en tredje visning skulle producera resultat, men nej. Så vi förhandlade med personen som la in det ända budet och skrev kontrakt.

Om ni vill ha ett avslut så prata med mäklaren, säg att ni tittar på andra hus och inte kan binda er så mycket längre. Säg att budet gäller 3 dagar till och sedan har han inget bud alls... (y)

Nu är ju tråden ganska gammal. Men det kan vara bra vid ett köp att försöka "kartlägga" säljaren. Lite småprat med mäklaren, "varför säljer de?", via lite indirekta frågor få reda på saker om säljarnas ålder osv.

Dels kan det vara en varningsklocka om det är en försäljning pga. skillsmässa, avsevärd risk för strul. Dels kan det vara bra att veta hur viktigt det är för säljarna med en viss tillträdesdag, har de köpt något nytt, om inte hur gör de under tiden osv. Är det en säljare som tillträdesdatuk tidigt/sent är viktigt för, så kan man påpeka vid budgivningen att man ställer upp på säljarens önskemål om tillträdesdag, förbehållslöst.

Eller vid seg budgivning, är det guld värt att veta om säljaren är "desperat", måste få sålt före visst datum. Mycket sådant kan man få fram genom småprat med mäklaren (men räkna med att det inte behöver vara sant).

Bara som ett exempel på småprat med mäklaren.

För många år sedan var vi på en visning, huset hade bra läge, bra storlek, men skicket var katastrof. Ett dödsbo.

En spekulant tyckte att skicket motiverade lite lägre pris, varvid mäklaren säger: Detta är ett dödsbo med 3 arvingar. Det enda de 3 överhuvudtaget är överens om här i världen är att de skall ha det här priset. Men kom med bud!

Då såg jag framför mig en oändlig massa strul. Huset var knökfullt med skräp, vissa rum var så fullstaplade med skräp (illaluktande hushållssopor) att det höll på att rasa ut när man öppnade dörren. I sovrummet hade de bara burit ut liket, handikappstoa kvar vid den obäddade sängen... Kändes rimligt att anta att arvingarna inte kommer överens om flyttstädning osv.

Så det blev inget bud från oss.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Då såg jag framför mig en oändlig massa strul. Huset var knökfullt med skräp, vissa rum var så fullstaplade med skräp
Och jag ser detta på ett helt annat sätt. Jag köpte ett sådant hus av dödsbo med tvister från släktingar hela vägen till Californien. De hade bara tagit ut den gamle. Alla såg bara problem med avflyttning etc etc.

Jag köpte det, vann budgivningen för att jag lovade att röja ur ett helt livs uppsparade grejer.
När jag fick nycklarna, ringde jag en antik/dödsbo handlare, han gav mig 10 000 OCH tömde ALLT, dvs det fanns inte en näsduk kvar i huset 4 dagar senare....

Hus som ser ut som skit pga att ägaren är gammal eller helt enkelt inte ska vara husägare MEN där underliggande huset är sunt och bara behöver uppfräshning är perfekt. Helst med lätt lukt av gammal hund, det brukar skrämma bort de flesta andra. Sprickor i grundmuren som inte expanderat sig sedan 1959 är också riktigt bra, då börjar förstagångsköparna drömma ihop att hela kvarteret skall rasa och de lägger inte ens ett bud..haha

Redigerat:
  • Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.