Snailman
Ja, dolda fel försäkring som jag skaffade som säljare gör ju att köparen i första hand ska kontakta försäkringsbolaget om det är något i stället för att kontakta mig.

P
Snailman Snailman skrev:
Ja, dolda fel försäkring som jag skaffade som säljare gör ju att köparen i första hand ska kontakta försäkringsbolaget om det är något i stället för att kontakta mig.
Jo det är väl hela tanken att säljaren helst vill slippa allt sånt och det är enklare att låta köparen stångas med ett bolag som säljer dolda fel försäkringar.. Och att det hela säljs in som en lösning på alla problem av mäklarna.. :)

Men så länge det inte finns en friskrivningsklassul så kan man väl alltid som köpare gå efter säljaren juridiskt OM man kan bevisa att det är fel som kan tänkas ramla in under dolda fel.. att sen dolda fel försäkringen hjälper säljaren är väl självklart det är ju den som köpt försäkringen men man ska ju komma ihåg att dessa försäkringar vill ju som alla andra försäkringar sälja nåt som låter bra men som egentligen är ganska svårt att få ut pengar ifrån..

Som köpare tror jag det är betydligt enklare att driva ett dolda fel ärende mot säljaren än mot nåt försäkringsbolag som säljer dolda fel försäkringar.. större chans att vanligt folk som sålt hus backar och betalar än att ett försäkringsbolag gör det i tveksamma fall eller där det är hårklyverier i juridiken runt dolda fel

Dessutom så görs väl många såna ärenden där man driver mot säljare görs ofta upp innan man driver det vidare ofta med olika fall av förlikning då ingen vill riskera att förlora och få ta smällen ekonomiskt för det.

Fördelen med en försäkring mot dolda fel kan väl vara om säljaren är i livets slutskede att bolaget finns kvar i 10 år mot att dödsboet kan vara avslutat när ett ev dolt fel upptäcks.

nu är vi ju såklart inne på om och men och kanske

Själva diskutionen Om vad som är ett dolt fel kan vi ju skippa lite och ja huset är såklart för gammalt i många avseenden för att enkelt hamna i dolda fel träsket.. det där med vad som är ett dolt fel kan ju vara luddigt och hårklyverier i vissa fall så vi kan ju lämna den delen och bara låtsas som att ett dolt fel är ett korrekt dolt fel i diskutionerna

Det där med skillnad att driva ett fall mot förs. bolag eller privat säljare tror jag är marginellt.

De som har ett solklart dolt fel får normalt sett ersättning från försäkringen utan strul. Men dolda fel är ovanligt.
Skall du kräva ersättning från säljaren så kan du ha tur och lyckas skrämma säljaren att betala även för något som aldrig skulle gå igenom i en rättegång. Men det är minst lika vanligt med obstinata säljare som tvärvägrar, där du kanske till slut vinner om 5 år och 500 000 i advokatutlägg ( och du får ut typ 10 000 netto).

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Snailman
P polaris78 skrev:
Jo det är väl hela tanken att säljaren helst vill slippa allt sånt och det är enklare att låta köparen stångas med ett bolag som säljer dolda fel försäkringar.. Och att det hela säljs in som en lösning på alla problem av mäklarna.. :)

Men så länge det inte finns en friskrivningsklassul så kan man väl alltid som köpare gå efter säljaren juridiskt OM man kan bevisa att det är fel som kan tänkas ramla in under dolda fel.. att sen dolda fel försäkringen hjälper säljaren är väl självklart det är ju den som köpt försäkringen men man ska ju komma ihåg att dessa försäkringar vill ju som alla andra försäkringar sälja nåt som låter bra men som egentligen är ganska svårt att få ut pengar ifrån..

Som köpare tror jag det är betydligt enklare att driva ett dolda fel ärende mot säljaren än mot nåt försäkringsbolag som säljer dolda fel försäkringar.. större chans att vanligt folk som sålt hus backar och betalar än att ett försäkringsbolag gör det i tveksamma fall eller där det är hårklyverier i juridiken runt dolda fel

Dessutom så görs väl många såna ärenden där man driver mot säljare görs ofta upp innan man driver det vidare ofta med olika fall av förlikning då ingen vill riskera att förlora och få ta smällen ekonomiskt för det.

Fördelen med en försäkring mot dolda fel kan väl vara om säljaren är i livets slutskede att bolaget finns kvar i 10 år mot att dödsboet kan vara avslutat när ett ev dolt fel upptäcks.

nu är vi ju såklart inne på om och men och kanske

Själva diskutionen Om vad som är ett dolt fel kan vi ju skippa lite och ja huset är såklart för gammalt i många avseenden för att enkelt hamna i dolda fel träsket.. det där med vad som är ett dolt fel kan ju vara luddigt och hårklyverier i vissa fall så vi kan ju lämna den delen och bara låtsas som att ett dolt fel är ett korrekt dolt fel i diskutionerna

Jo, sen om tex säljaren är på obestånd mer elle mindre så är det ju inte så meningsfullt att kräva denne på pengar, då är det ju bättre med ett försäkringsbolag, och om det är ett dödsbo eller kan misstänkas snart bli, så vet jag inte om det går att begära typ återgång av arv eller liknande för att kunna få pengar efteråt, då är det nog också bättre med ett försäkringsbolag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Som rubrik lyder..
Villa byggd 69 i lite mindre stad , väldigt mycket helt orört sen dess det enda som är gjort är mindre renovering av kök där det mest gett modernare utseeende.. nyare luftvärmepump, nyare panna i källaren men ändå mer än 25 år sen.. tak va 17-20 år sen.. garageport nyare.. några fönster bytta..

Dags att dränera , dags att renovera badrum , avlopps stammar bör såklart bytas dom delar som byggs in av badrum..

huset inte besiktat

Det har kommit ända till skriva när plötsligt säljaren kläcker ur sig att vart tog friskrivningsklassulen vägen?

budgivning med 4 andra , där man till sist står som vinnare

Säljaren är dotter till ägare som numera sitter på senilhem och spelar på att jag kan ju inte garantera nånting då hon inte bott i huset på xx år.. men har fullmakt att sälja

Mäklaren från risktäckande mäklarkedja har tydligen helt missat att få med nån som helst info om friskrivningsklasul och säger typ oj det har vi missat men tycker köparen bara ska acceptera att det vill ju säljaren ha..

"Finns ju ändå väldigt få saker som kan gå under dolda fel enligt mäklaren då ändå så mycket är förbi teknisk livslängd och det ändå är nästan omöjligt att få in nåt under dolda fel" tycker mäklaren

Men samtidigt har ju hela budgivningen handlat om att värdera huset under dom premisser som gavs.. att plötsligt lägga till en friskrivningsklassul känns som en stor nackdel för köpare

Tankar och ideèr runt det...
För dej spelar det ingen roll och rent krasst inte för säljaren heller om i stort sett hela huset är original vad skulle då vara dolt fel? Så en friskrivning gör ingen skillnad!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.