Det blev tvärnej. De ville villkora ett ev bolån med att jag skulle sälja min fastighet. Att ha två för personligt bruk var inte aktuell och jag blev hänvisad till företagslån och återkommer på måndag. Lite irriterad även om de lät optimistiska från företagssidan.

Jag borde ha maxat mitt bolån och "casha" huset privat. Måste läsa på mer om företagslån, men med omfattande renoveringsbehov kanske det är bättre att renovera för oskattade pengar.

Fast det är normalt inte särskilt lätt att maxa sitt vanliga bolån heller.....De vill gärna ha underlag på vad man ska göra och om det är värdehöjande för fastigheten. En avlägsen bekant gjorde såhär för länge sen och köpte sig en värsting v8 till jänkaren från usa men banken vart inte så glada och drog tillbaks krediten.......Han påstod ju att han skulle renovera huset alltså.....

TRJBerg
S Stefan1972 skrev:
Fast det är normalt inte särskilt lätt att maxa sitt vanliga bolån heller.....De vill gärna ha underlag på vad man ska göra och om det är värdehöjande för fastigheten. En avlägsen bekant gjorde såhär för länge sen och köpte sig en värsting v8 till jänkaren från usa men banken vart inte så glada och drog tillbaks krediten.......Han påstod ju att han skulle renovera huset alltså.....
Hur fick banken reda på det?

TRJBerg
Vilken personlig bankman man har påverkar mycket.
När vi förånga år sedan (2009) köpte gården jag bor på nu fick vi lån utan krav på att sälja villan vi bodde i. (Och jag hade dessutom en brf lägenhet jag ärvt.)
Och vi sålde inte villan förrän 2019. (Vi behövde den pga jobben.)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur fick banken reda på det?
En liten ort där alla känner alla.......det var på den tiden det fanns ett litet bankkontor i många småorter....det var väl 1995 tror jag,

Vi höjde också vårt bolån inför tillbygge en gång i tiden. Då var diskussionen att antingen så värderar man huset som det ser ut idag och får låna upp till 85% av detta "utan frågor". Eller så gör man en värdering på hur huset ska bli efter tillbygge (mkt högre) och kan låna på det, men med andra villkor. Då ska ju banken vara inblandad, man måste ha budget, offerter osv osv och banken vill gärna betala ut till entreprenör direkt när olika milstolpar passerar.

Det blev förstås det första, vi gjorde allt själva och när det var klart kunde vi värdera upp huset och belåningsgraden sjönk drastiskt. Så länge man håller sig under 85% belåningsgrad och har ekonomi att betala för sig (vilket ni ju har!) så ska det inte vara problem att höja. Värdering fick vi gjort på några dagar, banken godtog värdering på papper från ett antal lokala mäklare, bara att ringa dem så kom de ut kvickt. Snabba pengar för dem ju!

Så om det går så kör den vägen. Ni kan ju parallellt titta på andra bankens erbjudande. Dock kan det se lite illa ut hos er bank idag om det har gjorts 10 kreditupplysningar senaste veckorna när det ska höjas så man kan ju ta det lite försiktigt.

H Hammarfall skrev:
Det blev tvärnej. De ville villkora ett ev bolån med att jag skulle sälja min fastighet. Att ha två för personligt bruk var inte aktuell och jag blev hänvisad till företagslån och återkommer på måndag. Lite irriterad även om de lät optimistiska från företagssidan.

Jag borde ha maxat mitt bolån och "casha" huset privat. Måste läsa på mer om företagslån, men med omfattande renoveringsbehov kanske det är bättre att renovera för oskattade pengar.
Att ta företagslån är inte samma sak som att driva företag. Så renovera för oskattade pengar får du nog svårt att göra, om du inte startar en näringsverksamhet också. Det behöver Momsregistreras om du skall kunna lyfta moms på inköp. Oskattade pengar kan du bara använda om du har inkomster i verksamheten. Dvs Om du fakturerar och har löpande inkomster så kan du använda dessa för företagets utgifter. Sen Skattar du bara för överskottet vid deklaration. En grundförutsättning är ju då också att det blir det tänkta bolaget som är ägare till Fastigheten inte du. Vilket gör att när du en dag ändå vill föra över den privat så har du riktigt stora problem, då du som privatperson måste betala marknadsvärde till ditt bolag...

Skattemyndigheten är tyvärr inte mer korkade än att de i praktiken gjort det omöjligt att starta företag bara för att komma undan skatt och moms.

Jag hade nog valt att skriva mig en fastighet och frugan på den andra. Kontakta ny bank, och säg att ni skall bli särbo:).

• Gilla
  • Älska
Robris och 2 till
  • Laddar…
Gick bra för oss att öka belåningen för att investera för ett år sedan, lite tjafsande först men sen gick det bra på flera olika banker

• Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Särbo är ett alternativ. Vi har faktiskt funderat på att skiljas ;)
Jag ska försöka mobilisera mitt kapital men ett problem är ju att jag har pågående byggnation i i nuvarande hus för ca 500k som ska cashas. Kanske jag kan få lån på huset. Då kanske jag kan casha huset med hjälp av lite lån från farsan. Men ska prova särbo, tack för tipset

M mojjen skrev:
Jag hade nog valt att skriva mig en fastighet och frugan på den andra. Kontakta ny bank, och säg att ni skall bli särbo:).
Fast spelar det någon roll vart man folkbokför sig?

Innan man köpt grannfastigheten är det ju fel att folkbokföra sig på den och efter, när köp och lån är klara, är det ju onödigt. Om banken köper särboplanen behöver man väl inte göra mer? :thinking:

Fördelen är ju att företaget kan hyra in sig hos särbon ;)

H Hammarfall skrev:
Fördelen är ju att företaget kan hyra in sig hos särbon ;)
Fast den möjligheten påverkas väl inte av var någon är folkbokförd?

Alfredo Alfredo skrev:
Fast den möjligheten påverkas väl inte av var någon är folkbokförd?
Sant, såvida jag själv inte bor där.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast spelar det någon roll vart man folkbokför sig?

Innan man köpt grannfastigheten är det ju fel att folkbokföra sig på den och efter, när köp och lån är klara, är det ju onödigt. Om banken köper särboplanen behöver man väl inte göra mer? :thinking:
Menar givetvis att en köper grannfastigheten och först då skriver sig där. Mao köpet görs för att man separerar.

Konstigt av Danske Bank.
Vi köpte lägenhet för 5. Sen sommarstuga för 2. Sen grannkåken för 1. Det mesta har vi lån på.
Jag är egen med inte så hög lön på pappret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.