23 531 läst ·
30 svar
24k läst
30 svar
Hoppa av budgivning och sen hoppa på igen?
Sida 1 av 3
Vi leder en budgivning,inga mer som budar.
Men allt tar sån tid.
Först skulle vi skriva i fredags,sen ville dom vänta till idag måndag ifall dom skulle få in nått bud under helgen,nu vill dom vänta till torsdag.
Vi börjar tröttna på det hela och funderar på att hoppa av.
Kan vi hoppa på budgivningen igen sen om vi vill?
Men allt tar sån tid.
Först skulle vi skriva i fredags,sen ville dom vänta till idag måndag ifall dom skulle få in nått bud under helgen,nu vill dom vänta till torsdag.
Vi börjar tröttna på det hela och funderar på att hoppa av.
Kan vi hoppa på budgivningen igen sen om vi vill?
Låter som krångliga säljare ...
Ja man kan lägga bud igen senare om man känner för det. Det är upp till säljaren vilket bud som accepteras.
Ligger du riktigt långt under utgångspris? Det är väl det enda som skulle översläta att de velat så mycket.
Ja man kan lägga bud igen senare om man känner för det. Det är upp till säljaren vilket bud som accepteras.
Ligger du riktigt långt under utgångspris? Det är väl det enda som skulle översläta att de velat så mycket.
Oavsett vad som sker så är det upp till säljaren att göra vad som hellst, även om du höjer budet 1 miljön kan säljaren säga att det räcker inte.
Det är din marknad NU
Säg att budet gäller i 24h och sänks med 100.000.- för varje följande 24h period. eller be de stoppa upp det långt upp i ett ställe där solen aldrig skiner!
Det är din marknad NU
Säg att budet gäller i 24h och sänks med 100.000.- för varje följande 24h period. eller be de stoppa upp det långt upp i ett ställe där solen aldrig skiner!
Lyssna inte på ovanstående om ni vill ha huset. Finns stor risk för dom ber er att fara och flyga.
Säg att ni skriver senast imorgon, annars går ni vidare med ett annat hus ni är intresserade av. FOMO är starkt som tusan och kommer hjälpa er vinna.
Edit: hann komma ett inlägg i mellan.
Detta råder jag syfta till att inte lyssna på: ”Då hade jag dragit tillbaka budet och lagt ett nytt bud på utgångspriset. ”
Säg att ni skriver senast imorgon, annars går ni vidare med ett annat hus ni är intresserade av. FOMO är starkt som tusan och kommer hjälpa er vinna.
Edit: hann komma ett inlägg i mellan.
Detta råder jag syfta till att inte lyssna på: ”Då hade jag dragit tillbaka budet och lagt ett nytt bud på utgångspriset. ”
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Hur har detta gått till exakt?
Hur länge har budgivningen pågått? Har säljaren sagt att ditt bud accepteras, och sedan ångrat sig och vill fortsätta försöka få bättre bud? Eller är det bara mäklaren, som sedan inte lyckats få säljaren att acceptera budet?
För även om ett muntligt besked helt saknar giltighet i en fastighetsaffär, så skall man kunna lita på det rent moraliskt. Har säljaren ångrat sig så skulle jag nog vara väldigt tveksam till att göra affärer överhuvudtaget med den personen.
Hur länge har budgivningen pågått? Har säljaren sagt att ditt bud accepteras, och sedan ångrat sig och vill fortsätta försöka få bättre bud? Eller är det bara mäklaren, som sedan inte lyckats få säljaren att acceptera budet?
För även om ett muntligt besked helt saknar giltighet i en fastighetsaffär, så skall man kunna lita på det rent moraliskt. Har säljaren ångrat sig så skulle jag nog vara väldigt tveksam till att göra affärer överhuvudtaget med den personen.
Att dikta upp lögner på det viset hör att trovärdigheten fullständigt dyker om man blir påkommen. Skippa det.Niklasloow skrev:
Så blev det för mig när jag köpte mitt hus.
Säljaren startade med ett för tiden högt pris.
Var dit och kollade hela huset, inklusive vind och krypgrund, vilket ingen annan gjorde.
Det drog ut på tiden. Intresserade spekulanter drog sig ur.
Jag la aldrig nåt bud, men kollade som sagt huset mycket noga.
En månad senare ringde säljaren, som sålde utan mäklare upp mig och frågade om jag fortfarande var intresserad.
Svarade att visst var jag det, men inte till det begärda priset.
Lägg ett bud sa säljaren. Vad vill du ge?
Återkom 3 dagar senare.
Mitt bud blev 1/3 lägre än begärt pris.
Efter ytterligare två veckor, blev jag uppringd igen.
Säljaren var bekymrad, han hade fått jobb i andra landsänden mm.
Ville ha 50 000 plus på mitt bud.
Huset blev mitt 2 dagar senare.
Har en känsla av att seriösa spekulanter som är rädda om sin ekonomi de kommande åren håller hårdare i pengarna numer.
Alla kostnader skenar.
Är du inte i panik, så dra dig ur budgivningen. Lägg dig avakta.
Blir Du på nytt kontaktad, lägg dig några hundra tusen under utgångsläget och säg då att det är ditt sista bud. Har annat på gång.
Det är köparens marknad nu liksom då jag köpte för 30 år sedan.
Men detta fattar inte de som bor i stora människosyn.
De handlar inte med hus, utan leget.
Typ nära kungen.
Säljaren startade med ett för tiden högt pris.
Var dit och kollade hela huset, inklusive vind och krypgrund, vilket ingen annan gjorde.
Det drog ut på tiden. Intresserade spekulanter drog sig ur.
Jag la aldrig nåt bud, men kollade som sagt huset mycket noga.
En månad senare ringde säljaren, som sålde utan mäklare upp mig och frågade om jag fortfarande var intresserad.
Svarade att visst var jag det, men inte till det begärda priset.
Lägg ett bud sa säljaren. Vad vill du ge?
Återkom 3 dagar senare.
Mitt bud blev 1/3 lägre än begärt pris.
Efter ytterligare två veckor, blev jag uppringd igen.
Säljaren var bekymrad, han hade fått jobb i andra landsänden mm.
Ville ha 50 000 plus på mitt bud.
Huset blev mitt 2 dagar senare.
Har en känsla av att seriösa spekulanter som är rädda om sin ekonomi de kommande åren håller hårdare i pengarna numer.
Alla kostnader skenar.
Är du inte i panik, så dra dig ur budgivningen. Lägg dig avakta.
Blir Du på nytt kontaktad, lägg dig några hundra tusen under utgångsläget och säg då att det är ditt sista bud. Har annat på gång.
Det är köparens marknad nu liksom då jag köpte för 30 år sedan.
Men detta fattar inte de som bor i stora människosyn.
De handlar inte med hus, utan leget.
Typ nära kungen.
Ni vill kunna gå vidare så helt okay att till mäklaren förmedla en tidsfrist för ert bud. Anledningen till detta behöver ni inte lägga ut så inga behov av att hitta på andra skäl än att ni vill veta om huset är ert för er egen skull.
Alla försök att provocera med tidsfrister till att bud sänks, backa tillbaka något enstaka bud skulle jag tro snarare bränner broar än underlättar. Även om detta huset kanske inte blir ert kan ju nästa som kommer ut ha samma mäklare som då redan från start kan ha tidigare erfarenhet i minnet av er som spekulanter
Alla försök att provocera med tidsfrister till att bud sänks, backa tillbaka något enstaka bud skulle jag tro snarare bränner broar än underlättar. Även om detta huset kanske inte blir ert kan ju nästa som kommer ut ha samma mäklare som då redan från start kan ha tidigare erfarenhet i minnet av er som spekulanter
Mäklare är ett skrå för sig.
Kallas här i bygden för nasare.
Visst de kan detta med juridiken, men det gör även bankerna.
De vill ju också ha kvar sina kunder att mjölka på pengar.
Så blev lösningen för mig.
Kallas här i bygden för nasare.
Visst de kan detta med juridiken, men det gör även bankerna.
De vill ju också ha kvar sina kunder att mjölka på pengar.
Så blev lösningen för mig.
Du har ju ett gyllene läge. Medan de segar har du möjlighet att kolla om du kan hitta något annat som trumfar i pris/läge/storlek. Du behöver inte säga ett piss. Om inget på Hemnet ser bra ut, ring upp mäklarna som säljer i området och kolla om de kan säga vad som är runt hörnet. Nåt i ditt önskade område/områden? Ungefärligt utpris. Osv. Förvisningar är ett måste. Kläm in så mycket du kan. Sen när första säljaren bestämt sig så kan du bestämma dig för ja/nej om du inte redan hittat annat.
Ge sig in i budgivning sen tacka för sig tänka några veckor och komma tillbaka med ett lägre bud skulle jag som säljare anse oseriöst…..
Ingen jag skulle välja om det finns andra budgivare
Däremot ett bud med tidsfrist
annars måste ju säljaren komma med ett motbud och erkänna att utgångspriset varit felaktigt…….
Ingen jag skulle välja om det finns andra budgivare
Däremot ett bud med tidsfrist
Beror ju helt på era alternativ, finns andra alternativ? Har det varit många att buda?
Men ni leder ju, varför hoppa av innan någon annan bjuder över. Då är det bättre att leta något bättre som zeke-varg eller provocera säljaren att bestämma sig. Men provocera kan också leda till att säljare hellre säljer till någon annan för ni är besvärliga.
Men ni leder ju, varför hoppa av innan någon annan bjuder över. Då är det bättre att leta något bättre som zeke-varg eller provocera säljaren att bestämma sig. Men provocera kan också leda till att säljare hellre säljer till någon annan för ni är besvärliga.
