12 567 läst ·
23 svar
13k läst
23 svar
Bulvan eller inte?
Sida 1 av 2
Hej. Jag och min man kämpar här hemma om vi ska lägga högre bud eller inte. Det finns ett radhus som vi är ganska intresserad av, gammalt och renoveringsobjekt som vi vill renovera på eget sett. Utgångspriset ligger på 2 995 000kr. Det har vart 3 visningar, ingen bud och 2 dagar efter tredje visning ringde vi till mäklare och lagt bud på 2900000. Han berättat att det är en till sällskap som lagt redan bud först på 2700000 och senare på 2800000 men han registrerar våran bud. Efter 3 dagar budgivare 3 lägger 20000kr, mäklare ringer och frågar om vi vill lägga högre då säger vi att vi ska på en till visning så vi väntar. En timme senare kommer info att det blir 2 visningar till. Ingen bud efter dom 2 visningar då 2 dagar efter andra visning lägger vi 5000 mer. 3 dagar senare kommer info att det blir en till visning samma dag och inkommer budgivare 4 med 25000 till. Mäklare sagt från första början att säljer vill ha utgångspriset och om vi bjuder så mycket så kan vi skriva på ganska snabbt men det är alldeles för mycket att göra i huset så vi vill lägga ganska lågt. Vad tycker ni? Behöver lite hjälp av lite mer erfarna ☺️
Svårt läge, jag förstår. Samtidigt kan både säljare och mäklare se det som en svaghet/negativt om ni bara höjer med 5000kr, då kanske dom säljer till någon av de andra. Ni kan snabbt komma upp i utropspris om ni är två budgivare…Karneu skrev:
Det är sant, därför vi sitter nu och funderar vad ska vi göra.. Måste det vara alltid så stressigt vid inköp/försäljning av bostaden? Men det kanske blir rimligt att ringa mäklare och kolla om det finns möjlighet att skriva på snabbt om vi erbjuder utropspris. Tack för hjälpenJonatan79 skrev:
Det är såklart svårt att uttala sig om priset då man inte vet vilket hus det rör.
Men om det varit så pass många visningar utan avslut skulle man ju kunna tänka sig att sänka budet och hänvisa till ökade lånekostnader. Kanske 2.6 miljoner vad vet jag. Utgångspriset är uppenbarligen för högt.
Om säljarna vill sälja till marknadspris så kommer de kanske mjukna. Annars är det ju ingen idé förhandla ändå.
Ifall ni tror det är en bulvan som ligger högst kommer såklart denne inte köpa i så fall.
Men om det varit så pass många visningar utan avslut skulle man ju kunna tänka sig att sänka budet och hänvisa till ökade lånekostnader. Kanske 2.6 miljoner vad vet jag. Utgångspriset är uppenbarligen för högt.
Om säljarna vill sälja till marknadspris så kommer de kanske mjukna. Annars är det ju ingen idé förhandla ändå.
Ifall ni tror det är en bulvan som ligger högst kommer såklart denne inte köpa i så fall.
Redigerat:
Ni har alltid möjlighet att lägga ett dolt bud och i samband med det sätta några villkor, tex att ni skriver nästa dag, förutsatt besiktning osv. Mäklaren får då endast kommunicera ert bud till säljare men inte till övriga intressenter.
Om ni misstänker att det förekommer bulvaner i budgivningsprocessen så kommer det att framkomma senare, eller snarare så har mäklaren en skyldighet att lägga fram namn på övriga budgivare vilket skulle kunna göra det möjligt för er att kontakta dessa. Det kan krävas lite detektivarbete från er sida för att kunna reda ut relationer osv men informationen ska lämnas till er.
lycka till
Om ni misstänker att det förekommer bulvaner i budgivningsprocessen så kommer det att framkomma senare, eller snarare så har mäklaren en skyldighet att lägga fram namn på övriga budgivare vilket skulle kunna göra det möjligt för er att kontakta dessa. Det kan krävas lite detektivarbete från er sida för att kunna reda ut relationer osv men informationen ska lämnas till er.
lycka till
Nja.... mäklaren och säljaren får lägga ut ett bud i tidningen om de vill men inget formellt hinder finns för dem. Att berätta det för alla mer än att ni antagligen hoppar av...B Beemer1981 skrev:
Nu skiljer sig inte mycket från utropspriset men det gjorde det när budgivningen startades. Det första man måste göra i huset är uppvärmning så det blir stora pengar, varenda 50tusen räknas liksom…L lodin92 skrev:
Inte bulvan, som sagt vill ni få huset så lägg utropspris annars är risken att ni blir utan. Dumt att gnälla om några 10-tusingar som inte betyder ett dyft on något år.
Vi pröjsade typ 70% över utropspris, nu är tomten värd mer än vad vi gav för den
Vi pröjsade typ 70% över utropspris, nu är tomten värd mer än vad vi gav för den
Har ni haft besiktningen på huset av egen besiktningsman? Ni kan ju alltid lägga in det som ett motkrav att ni vill ha in en extra besiktning efter kontraktet skrivits och ha reglering vid brister mot normal standard.
Dumt för ena men inte så dumt för annan. Min man driver eget byggföretag så vi vet exakt hur mycket kommer renoveringen kosta…MrJay skrev: