Hej, vore tacksam för råd, även om det är en lite lång förklaring:

Vi skrev kontrakt med besiktningsklausul fredagen den 14:e april, och fick då två veckor på oss för besiktning. Vi valde en besiktningsman som samarbetar med vårt försäkringsbolag. Han kunde inte komma förrän tisdagen den 25:e. Då hittade han tyvärr fukt I en tillbyggnad och rekommenderade utökad teknisk undersökning.

Vi fick in en tekniker till fredagen den 28:e april, då tidsfristen egentligen löpte ut. Mäklaren föreslog att vi skulle förlänga till tisdagen den 2:a maj, vilket gjordes.

Teknikern som gjorde den utökade undersökningen tycker att fasadplattorna ska tas bort från utbyggnaden för att sedan täta väggarna och sätta tillbaka plattorna. För en snickare borde det vara ett ganska enkelt jobb, enligt teknikern.

Vi vill förstås ta reda på hur mycket detta kommer att kosta, men eftersom det är röd dag på måndag känns det nästintill omöjligt att få in en offert (eller helst flera) innan tisdag klockan 12.

Finns det några regler för vad som händer när fel har hittats vid besiktningen? Finns det något som säger att vi borde få mer tid på oss, eller handlar det bara om att försöka komma överens med säljarna om tidsplanen?

Tack för att ni läste, uppskattar all information jag kan få.

S Solhamra skrev:
Hej, vore tacksam för råd, även om det är en lite lång förklaring:

Vi skrev kontrakt med besiktningsklausul fredagen den 14:e april, och fick då två veckor på oss för besiktning. Vi valde en besiktningsman som samarbetar med vårt försäkringsbolag. Han kunde inte komma förrän tisdagen den 25:e. Då hittade han tyvärr fukt I en tillbyggnad och rekommenderade utökad teknisk undersökning.

Vi fick in en tekniker till fredagen den 28:e april, då tidsfristen egentligen löpte ut. Mäklaren föreslog att vi skulle förlänga till tisdagen den 2:a maj, vilket gjordes.

Teknikern som gjorde den utökade undersökningen tycker att fasadplattorna ska tas bort från utbyggnaden för att sedan täta väggarna och sätta tillbaka plattorna. För en snickare borde det vara ett ganska enkelt jobb, enligt teknikern.

Vi vill förstås ta reda på hur mycket detta kommer att kosta, men eftersom det är röd dag på måndag känns det nästintill omöjligt att få in en offert (eller helst flera) innan tisdag klockan 12.

Finns det några regler för vad som händer när fel har hittats vid besiktningen? Finns det något som säger att vi borde få mer tid på oss, eller handlar det bara om att försöka komma överens med säljarna om tidsplanen?

Tack för att ni läste, uppskattar all information jag kan få.
Utifrån upptäckta fel och vad de skulle kosta att reparera får ni ju försöka justera priset.

T Trafikverket1 skrev:
Utifrån upptäckta fel och vad de skulle kosta att reparera får ni ju försöka justera priset.
Ja det är ju självklart det vi vill göra.
Min fråga är (om det blev lite långt och oklart): finns det några regler som säger att tiden i besiktningsklausulen kan/får/måste förlängas så att köparen har tillräckligt med tid för att ta in offerter på vad felet kommer kosta att åtgärda?

• Gilla
Matttern
  • Laddar…
Det finns inga regler. Ni har fått tid för besiktning och möjlighet att dra er ur köpet. Nu har tiden gått så frågan är om ni vill dra er ur köpet? Om inte så fullgör ni det. Sen kan ni såklart försöka komma överens om ett nytt lägre pris utifrån upptäckten eller mer tid för beslut. Visst kan ni ta in flera offerter, men om det ändå är ett äldre hus är det rimligt att ta hänsyn till ålder och skick i er värdering av skadan. Alltså mycket subjektiva uppfattningar.

Om jag vore säljare skulle jag vara intresserad av att stänga affären snarare än att låta det dra ut på tiden, antingen genom att ni prutar lite, men inte hela kostnaden, eller genom att sälja till tvåan i budgivningen om ni inte fullföljer. Men det är jag.

• Gilla
Jonasdzm och 8 till
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Det finns inga regler. Ni har fått tid för besiktning och möjlighet att dra er ur köpet. Nu har tiden gått så frågan är om ni vill dra er ur köpet? Om inte så fullgör ni det. Sen kan ni såklart försöka komma överens om ett nytt lägre pris utifrån upptäckten eller mer tid för beslut. Visst kan ni ta in flera offerter, men om det ändå är ett äldre hus är det rimligt att ta hänsyn till ålder och skick i er värdering av skadan. Alltså mycket subjektiva uppfattningar.

Om jag vore säljare skulle jag vara intresserad av att stänga affären snarare än att låta det dra ut på tiden, antingen genom att ni prutar lite, men inte hela kostnaden, eller genom att sälja till tvåan i budgivningen om ni inte fullföljer. Men det är jag.
Tack! Jättebra svar, då vet jag att det inte finns några regler jag kan luta mig mot för att få förlängd tid, utan får jaga vidare och se om jag mot förmodan kan hitta en snickare som kan komma ut tisdag morgon. Alternativt göra en grov uppskattning av kostnaden och se om det går att pruta lite.

• Gilla
Nybörjarproffs
  • Laddar…
Precis som @Hans G2 skriver framgår det inte hur stor del denna skada innebär totalt jmft med huspris/ålder etc. Visst kan ni dra er ur men det beror på hur gärna ni vill ha huset. Dividera om priset? Ja, är ni enda budgivaren kan det vara möjligt. Är det en mindre reparationskostnad jämfört försäljningspris på många miljoner kanske man kan svälja detta. I dagsläget har ni redan fått förlängd undersökningstid vilket kan ha orsakat säljaren problem. Ni har däremot bekostat egen besiktning som, om ni avstår köp, känns hårt.

Det är många parametrar att ta hänsyn till och det finns inget rätt eller fel.

• Gilla
Jonasdzm och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det som ställer till det för er är ju att klockan tickar och det är helg. D v s en pragmatiskt lagd säljare kanske inte håller sig tillgänglig för förhandling om priset utan helt enkelt låter er i isolering ta ställning där tis 2:a maj om ni vill dra er ur köpet. Jag skulle nog fundera på det upplägget som säljare.

Kolla i avtalet om det finns krav på hur detta ska gå till, t ex skriftligt. Ja då sitter ni där med valet att skippa huset eller betala det pris som ni nu har avtalat om.

Allt beror på hur hungriga ni respektive säljaren att få denna affär i hamn.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.