Tittar på fastighetsinformationen från lantmäteriet på en villa som nyligen blivit såld. Köpeskillingen var 4,9miljoner. Villan togs bort från hemnet 17/5 och inskrivningsdagen för ett nytt pantbrev på 1,2 miljoner är 21/5.
Totalt finns det nu pantbrev för 5,8 miljoner på denna fastigheten. Är det den nya ägaren som tagit ut pantbrevet och hur är det då möjligt att låna 5,8milj på en villa som är värd 4,9. Eller är det de gamla ägarna som tagit ut det innan försäljningen, är inskrivningsdatumet det datumet man får pengarna eller finns det någon eftersläpning.
Totalt finns det nu pantbrev för 5,8 miljoner på denna fastigheten. Är det den nya ägaren som tagit ut pantbrevet och hur är det då möjligt att låna 5,8milj på en villa som är värd 4,9. Eller är det de gamla ägarna som tagit ut det innan försäljningen, är inskrivningsdatumet det datumet man får pengarna eller finns det någon eftersläpning.
Det beror helt enkelt på att de har utökat lånet och fått en bättre värdering av banken än vad de behövde betala vid köpet.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
På en fastighet som är värd de pengarna och läget så indikerar så är det väl inte jätteovanligt med pantbrev som överstiger värdet på det viset. Det är ju helt upp till banken antar jag?
Rent tekniskt måste man ju inte belåna ett pantbrev, så det faktum att dom finns innebär inte per automatik samma belåning.
Några pantbrev kanske är gamla 'analoga' som har förkommit och inte har blivit dödade så köparen var tvungen att ta ut nya?
Några pantbrev kanske är gamla 'analoga' som har förkommit och inte har blivit dödade så köparen var tvungen att ta ut nya?
Man måste inte använda dem, men de är ju rätt dyra, så det låter som en rätt ovanlig lösning.useless skrev:
Skulle inte tro att det beror på gamla borttappade brev, i så fall hade de väl köpts i samband med fastighetsaffären och inte senare?
Är nog helt enkelt utökat lån, i samband med att vi lånade för bergvärme etc fick vi en värdering av banken som låg långt över vad jag själv bedömer marknadspriset till, men i och med att det innebar att vi kunde utöka lånet utan att gå upp i de nya amorteringsreglerna så opponerade jag mig inte.
Tänker mest på att det är uttaget 4 dagar efter försäljningen och man får väl inte belåna det mer än 85% vilket innebär att banken skulle värdera det till nästan 7 miljoner vilket känns otroligt när det säljs för 4,9. Kan tillägga att det annonserades ut för 5,7miljoner
En annan fundering, pantbreven är uttagna 21/5 men tillträdet var 1/8 man betalar väl på tillträdesdagen tar man då ut pantbreven 2 månader tidigare?
Just när det gäller borttappade pantbrev så brukar man ha nån klausul i kontraktet att säljaren ska döda dom innan tillträdet. När säljaren har ansökt om dödning ska det handläggas, kungöras, etc, så det kan ta ganska lång tid innan dom är borta.
Jag tror inte det handlar om borttappade pantbrev huset är byggt 2001 så det borde vara digitala pantbrev.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
jag kan se två tänkbara förklaringar. Antingen så är det pantbrev på 1,3 milj som visat sig vara bortslarvade. Säljaren tar ut nya, samtidigt som de förkomna dödas (tar bortåt ett år tror jag). Säljaren har ju i objekbeskrivningen "lovat" att det finns pantbrev på ett visst belopp, så därmed behöver de förkomna ersättas, även om det inte går att belåna huset för så mycket pengar idag. Detta är det mest sannolika.
En annan tänkbar förklaring, är att något skumt är på gång. Säljaren kanske fifflar till sig nya lån, och hoppas att ingen skall upptäcka det vid tillträdet. Man skall ju ta ut en färsk rapport från lantmäteriet om vilka pnater som finns, vid tillträdet. Men det är ju möjligt att en slarvig mäklare tycker det räcker med den rapport som togs ut före försäljningen. Detta ser jag som en tänkbar, men långsökt förklaring.
När jag var ordf. i bostadsrättsförening för typ 30 år sedan så var jag faktiskt med om att den typen av bedrägerier utfördes vid ett par tillfällen. En säljare tog ut nya lån på sin bostadsrätt under tiden fram till tillträdet. Köpare och mäklare var helt omedvetna om det, från föreningen varnade vi mäklaren för den uppkomna situationen precis timmarna innan tillträdet. Men det var egentligen inte inom våra befogenheter. Det är möjligt att köparens bank skulle ha reagerat och vägrat betala ut lånet.
En annan tänkbar förklaring, är att något skumt är på gång. Säljaren kanske fifflar till sig nya lån, och hoppas att ingen skall upptäcka det vid tillträdet. Man skall ju ta ut en färsk rapport från lantmäteriet om vilka pnater som finns, vid tillträdet. Men det är ju möjligt att en slarvig mäklare tycker det räcker med den rapport som togs ut före försäljningen. Detta ser jag som en tänkbar, men långsökt förklaring.
När jag var ordf. i bostadsrättsförening för typ 30 år sedan så var jag faktiskt med om att den typen av bedrägerier utfördes vid ett par tillfällen. En säljare tog ut nya lån på sin bostadsrätt under tiden fram till tillträdet. Köpare och mäklare var helt omedvetna om det, från föreningen varnade vi mäklaren för den uppkomna situationen precis timmarna innan tillträdet. Men det var egentligen inte inom våra befogenheter. Det är möjligt att köparens bank skulle ha reagerat och vägrat betala ut lånet.
Så här ser pantbreven ut, alla är ju relativt nya så det borde vara digitala pantbrev.H hempularen skrev:jag kan se två tänkbara förklaringar. Antingen så är det pantbrev på 1,3 milj som visat sig vara bortslarvade. Säljaren tar ut nya, samtidigt som de förkomna dödas (tar bortåt ett år tror jag). Säljaren har ju i objekbeskrivningen "lovat" att det finns pantbrev på ett visst belopp, så därmed behöver de förkomna ersättas, även om det inte går att belåna huset för så mycket pengar idag. Detta är det mest sannolika.