Kök
andersbyggahus: Jag antar att rörmokaren kollat följande, annars kan det gå som "allmänt tips": Kolla om det går att skruva ner flottören. Om den är för högt ställd, kommer vattnet att rinna ut genom breddavloppet inne i tanken innan ventlien stängt. Oftast går det att skruva ner vid vilken vinkel som flottören stryper tillflödet (Eg. Lagra lite mindre vatten i tanken).
David: Med risk för att vara tjatig skulle jag även här rekommendera dig att kolla in Kvik. Har även badrumsinredning och garderober. mvh David
elinb: Tack för hjälpen! Kan jag vänta mig ett snyggt resultat också eller är det stor risk att det ser risigt ut efter ommålning? Naturligtvis förstår jag att min insats som målare är rätt avgörande - men generellt; brukar det bli snyggt eller skabbigt? / Elin
Michailoff: [citat] Nej, inte hela! Fuktspärra bara i våtdelen annars blir det ajaj. Man tar golvet och en bit upp på väggarna ifall att det blir vatten som rinner ut på golvet.
ekaxsve: Hej! I vårt badrum sitter idag ett vanligt element (vattenburet). Vi ska nu renovera badrummet och jag undrar om man kan använda varmvattnet som strömmar genom elementet till att värma upp golvet? Kan man lägga en slinga i golvet med rör, och flytspackla? Behöver det vara ett visst flöde på vattnet för att det ska orka värma upp golvet? Alternativet är väl annars att kanske använda
pivar: Vi lämnade in våra för omlackering och det kostade 2 500:- Vi har ett standardkök cca 13 luckor, ett skafferidörr och 5 lådor.
para: En(den) som finns på IKEA är försedd med skruvhål för bänkskiva OCH en självhäftande "tejp/lim"-kant. Jag satte den direkt mot glashällen och den har suttit stenhårt i 6mån hittills, trots överkokningar och spill. Inga skruvar. Bredden är justerbar mellan ca 50-80cm så man kan faktiskt sätta den med tejpremsan på bänkskivan också. Dessutom är den i rostfritt och kostar bara
Snappen: Det är möjligt att man kan -det är ju du som ska bo med det! Men jag skulle inte göra det eftersom det kan vara svårt att få det estetiskt tilltalande. Det underlättar om du har ingången mitt i en vägg så du har lika lång vägg på vardera sidan om du förstår. i så fall kan du sätta bården på den vägg som du ser framför dig när du kommer in i rummet (motstående från
anette_jonas: Här kan ni finna information om Siemens Aluminium front till Kylskåp och Frysen. Ni kan ju också gå in på den här sidan och ladda ner Inbyggnadsprodukter 2004 Plus del 3 http://www.siemens-hushall.com/kontakt/kontakt_kataloger_content.asp Vad jag kan se så verkar Siemens ha Aluminium front till sina produkter eller så får man kolla vad Bosch har för produkter. Här ser ni plåten som
kise: tjena. jag har en pump till vakuumsystemet som inte fungerar. är det nån annan som kan dela med sig av sin erfarenhet vad gäller rep. eller rentav köpa ny? tack på förhand kise
gojan: Hmmm, En tanke som slog mig. Du får nu 13+13mm gips. Kunde man inte ha lagt 6mm gips först och sedan 13mm på detta. Du hade då fått 6+13mm och tjänat 7mm (inte mycket men ändå. Tänker jag fel eller? Någon? Gojan
Michailoff: Använd ett fixlim som är avsett för detta ändamål. Blir stabilare än att skruva! Och ingen risk att skruvarna äter sig genom gipsen.
Kicksan: galitolo Vi har tänkt ha ekbänkskiva och troligtvis någon grå färg på kaklet. Grågrönt är snyggt !
efiel: Vi titta oxo på vedum kök men man bör ju även se vad man får för pengarna. Offerten vi fick på vårat tänkta kök blev för dyr för oss, och då skulle vi behövt gå ner till vedums lite billigare altenativ. Inte tror jag att vårat kök skulle bli högre värderat med sämre saker, nu håller köket trots vårat märke en högre standad. De är mer värt åtminstånde för mig. Millan
Benno: [citat] Klistra på en 10mm list längs bänkkanten och du har lika mycket bänk som innan. Skämt åsido, kaklet i köket är mest en utseendesak och kan man sätta kakel på kakel utan att det stör så sparar man mycket arbete. Med gips bakom är det inte lika svårt att ta bort kakel som med t.ex. en putsad murstock. Var beredd på att få sätta upp en ny gipsskiva.
Sweli: Tack för kommentarerna ;D AndersG tycks inte heller tycka att man kan tröttna på lite färg ;D ;D Jätte snyggt !
frasse: Det där stämmer inte riktigt, man måste inte vaxa om dem varje år men det är möjligt att de håller finishen längre om man gör det. Beror kanske på kvaliten på luckorna, men mina föräldrar har luckor i vaxad björk som inte är omvaxade på flera år och de är fortfarande fantastiskt vackra. Vi har gått i fädrens fotspår och kör vaxad björk också, köpte obehandlade luckor och
gaia: ...det sista svaret kan man kalla att krångla till det när man egentligen kan kakla direkt på tegelmuren och använda plastisk fog mellan murstok och gipsväggen bredvid som man gör i alla hörn i ett badrum. Jag kan inte förstå meningen med att bygga en mineralisk underlag ovanpå en annan mineralisk underlag med TRÄREGLAR/ metalreglar emellan för att kunna kakla ??? Ber snällt om en
fredrik_me: Dra fram gipsen till regeln, sedan drevar du precis som föregående talare sa. När du sedan åker till brädgården köper du "klack" foder som bygger 13 mm (om det är 13 mm gips du har skruvat dit), klart... Måla på plats så att du slipper sprikbildning i gerningarna, lite jobbigare än färdigmålat men mycket snyggare i längden...kvalitetskänsla... Lycka till...
ama: My god, mitt badkar är berömt! ;D Tänk på dörrbredden också, in i huset och in i badrummet. Ta reda på hur mycket belastning golvet på övervåningen tål också. Ett fyllt hörnbadkar väger lätt 300 kg eller mera, beror på storleken. Ta reda på hur mycket varmvatten varmvattenberedaren klarar av att producera, ett stort badkar kan lätt suga i sig allt varmvatten och lite till och
Kicksan: U. A Jag vill gärna se bilder !! :) Har skickat dig ett meddelande med mailadressen !
Michailoff: Det är vanligt med inspektionsluckor i badrum. Det finns särskilda luckor med täta ramar att köpa som man sätter i stället för en kakelplatta. Det blir diskret, snyggt och tätt.
David: Behöver man täktskikta en s.k. "inbyggnadsskiva" som ska användas som duschvägg och som kommer att placeras utanför tätskiktet och ovanför kaklet/klinkers? mvh David
robbin: Är det någon som byggt/planerar bygga Kvadraten och bytt kök. Är intresserad av Birka körsbär från Ballingslöv och undrar om någon vet på ett ungefär vad det skulle kunna kosta.
General_Failure: Det är Huskompaniet ScanDeco som levererar kaklet. De kan nås på: 0730-266635. Kvällar och helger: 08-58032457.
KarlXII: Ingen aning, men jag skulle inte tro det. Stockarna bör ha sjunkit ihop det de kan på hundra år, skulle jag tro. Men det är troligt att det förekommer vissa rörelser. En bra ide när man reglar mot timmer är att skära ut en bit ur regeln på den sidan som sitter mot timret. Man sågar bara "ett jack". Sen spikar man med långa spik rakt igenom på motsatta sidan av var jacket är. På så
byggimpert: [citat] Hej igen! IP44 går utmärkt ovanför duschen, tycker definitivt att du ska ta en större transformator, skulle du nu vilja ha 50W så räcker ju inte ens 160W transf. då måste du gå upp över 200W, men då måste du nästan ha en dimmer om du inte tänker använda badrummet som operationssal ;) men jag är då inte intresserad av den ljusstyrkan hemma ;). Beror iof. lite på vad du