Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Well Nix nog för att jag hade 4:a i Kemi och kan skillnaden i den kemiska strukturen men i verkligheten tycker jag inte att det ser så olika ut i köken - en del rostfria ser ut som alu. Finns det t ex olika egenskaper såsom möjligheten med fläckar etc?!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Jag svarar till mig själv att svaret finns att läsa under tråden "rostfritt"....några andra inputs tas tacksamt emot - av både moderater och sossar....eller Nix....!
Korrigering - efter att ha talat med Siemens/Bosch så säger de att ytan på Alu står emot fläckar bättre, är lite räfflad men priset är i stort sett det samma. Så var det med det!
Korrigering - efter att ha talat med Siemens/Bosch så säger de att ytan på Alu står emot fläckar bättre, är lite räfflad men priset är i stort sett det samma. Så var det med det!
Bara en not om rostfritt och fingeravtryck. Samsungs rostfria side by side med ismaskin har ett behandlat yttre som gör att det inte blir fingeravtryck på den. Vi har en sådan och det kom som en trevlig överraskning. En mindre bra sak med just den modellen är att kompressorn under det första året(!) kalibrerar sig själv på något märkligt sätt vilket gör att det ibland låter väldigt mycket. Nu har det gått över, men man blev litet orolig ibland i början...
Is tar inte smak av maten för att det är inte dubbelcirkulation mellan kyl och frys.
Det är ifrån frysen som går ut kallluft till kylen ;D
Att man kan få en "smakförändring" i iskubarna är när de blir "gamla"
Om man inte använder is ofta ska man tömma då och då islådan och låta den tillverka ny.
Man ska se till att man byter filter var 6:e månad.
Hej Har en samsung Aluminium Side By Side.
Har haft den i ca ett år och tycker att den fungerar utmärkt, kylförmåga, inget avfrostningsbehov, plats etc.
jämfört med min gamla kyl/frys som var ganska gammal är det som natt och dag.
Layouten i kyl och frys är också mycket bra, kort sagt är mycket nöjd.
Ismaskinen är ju inte helt fel heller.
Vissa verkar missuppfatta att aluminium är som rostfritt när det gäller fingeravtryck m.m, det är inte sant.
Jag kan trycka fingrarna hur mycket som helst mot dörrarna utan att det syns några avtryck, det är en milsvidd skillnad mellan rostfritt och aluminium, + att alu är klart mycket snygare (ovanligare..)
Skulle hellre jämföra aluminuim med vanliga vita kylskåp (vitvaror i allmänhet) när det gäller fingeravtryck.
Fläckar är också enkelt att torka bort.
Så vill du inte ha vita vitvaror, rekomenderar jag aluminium!
Har alu diskmaskin/ugn/fläkt också
Hur snyggt som helst. Klart mycket bätre än rostfritt om jag får säga det själv. Blir mer elegant/snyggt och inte samma industri/restaurangköks känsla.
Oj det blev ett långt inlägg, men som sagt Samsungs Alu bör tittas på om köp är pågång.
Rekomenderas.
--
Ang att isen tar smak, vi har råkat ut för det EN gång, då vi lade in nygjorda köttbullar i frysen... den isen fick vi byta ut. Men som sagts tidigare, så går inte kyl luften från kylskåpsdelen till frysen.
FYI, det sitter inget filter som behövs bytas (behövs inte i sverige iallfall inte enligt samsung) så det är inget "jobb" med ismaskinen när det gäller det.
Har haft den i ca ett år och tycker att den fungerar utmärkt, kylförmåga, inget avfrostningsbehov, plats etc.
jämfört med min gamla kyl/frys som var ganska gammal är det som natt och dag.
Layouten i kyl och frys är också mycket bra, kort sagt är mycket nöjd.
Ismaskinen är ju inte helt fel heller.
Vissa verkar missuppfatta att aluminium är som rostfritt när det gäller fingeravtryck m.m, det är inte sant.
Jag kan trycka fingrarna hur mycket som helst mot dörrarna utan att det syns några avtryck, det är en milsvidd skillnad mellan rostfritt och aluminium, + att alu är klart mycket snygare (ovanligare..)
Skulle hellre jämföra aluminuim med vanliga vita kylskåp (vitvaror i allmänhet) när det gäller fingeravtryck.
Fläckar är också enkelt att torka bort.
Så vill du inte ha vita vitvaror, rekomenderar jag aluminium!
Har alu diskmaskin/ugn/fläkt också
Oj det blev ett långt inlägg, men som sagt Samsungs Alu bör tittas på om köp är pågång.
Rekomenderas.
--
Ang att isen tar smak, vi har råkat ut för det EN gång, då vi lade in nygjorda köttbullar i frysen... den isen fick vi byta ut. Men som sagts tidigare, så går inte kyl luften från kylskåpsdelen till frysen.
FYI, det sitter inget filter som behövs bytas (behövs inte i sverige iallfall inte enligt samsung) så det är inget "jobb" med ismaskinen när det gäller det.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är det någon av er som har side by side som upplever problem med avställningsyta vid sidan av kylskåpet?
Vårt kylskåp gick sönder i helgen och nu funderar vi på ett side by side skåp, men jag använder alltid bänken till höger om kylskåpet när jag ska ställa in/ta ur saker... så nu funderar jag på hur det funkar med ett side by side skåp.
Vårt kylskåp gick sönder i helgen och nu funderar vi på ett side by side skåp, men jag använder alltid bänken till höger om kylskåpet när jag ska ställa in/ta ur saker... så nu funderar jag på hur det funkar med ett side by side skåp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden