Hej,

Nån som har erfarenghet av ikeakök? Vi står i startgropen för att bygga hus och vill således spara så mkt vi bara kan gennom olika saker, tex detta med kök, från ikea kan vi få ett, i våra ögon skitsnyggt kök för 35000, vår hus lev drar av ca 55500:-. Nån som kan säga om det är värt besväret?

Hare!

NEJ!

Jag har erf av IKEA - låter bra i början, billigt etc men sen kommer problemen - som alltid med IKEA kvalitet. Spånskivorna håller inte för skruvarna till luckorna, hemma hos min bror och hans IKEA hänger en lucka på 3/4 och det är svårt att laga i samma hål. Har spånet släppt är det nästan kört. Lägg ned lite mer pengar och satsa på en annan lösning, det finns ju enklare kök hos de flesta och de brukar vara snygga.

OK...kanske e så man ska resonera... Men, montera själv då? Det lär man ju kunna spara en slant på oxå? Bara låta huslev. levererar grejorna o sen banka dit det själv... Jag jagar kostnader i alla hörn o vinklar jag hittar... :)

Tack för tipset!

Problemet är väl egentligen att du har ett standardkök i priset från leverantören och skall du fippla med får du mindre ut för dina pengar. Försök ha en dialog med husföretaget att de skall plocka bort köket helt och hållet - utan kostnad för dig, beställ sedan ett eget och montera. Jag och brorsan monterade ett kök på landet på 2 dagar, det är lätt gjort. Det är egentligen bara överskåpen som är lite bökiga. www.noblessa.se har bra kök till billigt pris - gör det själv tänk! Dessutom är det tyskt - Deutsche qualität!

kalleanka70 skrev:
NEJ!

Jag har erf av IKEA - låter bra i början, billigt etc men sen kommer problemen - som alltid med IKEA kvalitet.
Hmm.... håller nog inte med om ovanstående, min erfarenhet är att man får väldigt mycket kök för pengarna och att kvalitén i dagens läge mycket väl matchar de flesta tillverkare i låg/mellanprisklassen. Sen kan de naturligtvis inte mäta sig med Kvänum, Lidhults osv. men då pratar vi ju en helt annan division även när det gäller priset ;)

MVH/Christina.

Har monterat ett Ikea-kök själv i vårt gamla hus. Gick utmärkt, trots att det inte finns några räta vinklar i huset. Lätt att såga upp för rör, fläkt mm och för att inte tala om hur billigt det blev! Dock blev ett par av de massiva furuluckorna skeva, men Ikea bytte snabbt och utan problem ut dem per post (kanske inte första gången det hände). Således mycket nöjd med tanke på priset! Dock blir det inte ett Ikeakök i nya huset utan vi tar husleverantörens köksleverantör för enkelhetens skull. Men hade jag sämre ekonomi än idag, skulle jag välja Ikea igen!

Har precis själv köpt och monterat ett IKEA kök med ulriksdal luckor (Massiv ek) allt är faktiskt över förväntan,
både lådor och utdragshyllor verkar vara bra kvalitet. Vi hade en vitrin lucka som var repig när vi fick den så den bytade vi, men det var också allt. Billigt blev det också

Jag kan förstå att den som precis monterat sitt IKEA är nöjd men man måste titta framåt - ett kök skall du ha i min 10 år och hur ser luckorna och spånet ut då? Jag har sett min bror luras av billigheten 2 ggr och bägge har han fått problem med på sikt. Hans luckor är nu 4 år gamla och det är problem. Ett annat bekymmer är att IKEA sätter man i hop 1 gång men sen skall man passa sig för att ta isär och sätta ihop igen, t ex vid ombyggnad, jag har blivit allergisk - även om det kan se snyggt ut.

Vårt nuvarande Tibrokök har inte en skavank efter 4 år, allt håller kanon men det är annat material. Jag hävdar fortfarande att man inte skall vara dumsnål initialt för att på sikt få problem.

Visst kan IKEA byta ut luckor som felar men finns luckan "Kökssleven" etc kvar om 2 år - inte troligt de byter ju modeller som en annan byter kalsipper!

Beware of IKEA - tänk långsiktigt!

David skrev:
Med förväntad blick lyfter jag in tråden:
[länk]
I högra hörnan: Den hittills obesegrade Gaggenau-mästaren från Grevgatan
I den vänstra hörnan: Utmanaren uppfostrad på Kvikdiet direkt från Kungens kurva.

Lets get it on!

mvh
David
Ha ha...men detta håller ju vara forumet levande - vem orkar läsa alla gamla trådar....

Tyvärr är det ingen garanti för att luckmodellerna finns kvar även om man köper dyrare kök. Även de dyra företagen förnyar sig (märkte det bl a på HTH skippat sin massiva boklucka). Och har även sett en kompis Marbodalskök där luckorna satt sig och t o m gått sönder efter bara något år. :'(
Så att rekommendera någon speciell tillverkare kan vara svårt! ;)

Där har du en poäng men allt handlar om "sannolikhet" för byte av luckor och den är, enligt min mening, flerfaldigt större med IKEA kök.

Ikeakök idag har både bättre och snyggare lösningar än för bara några år sedan, det jobbiga i ikeakök är alla platta paket. Skruva ihop en byrå är väl ok, men hela köket. " Det går så fort" säger de som gjort det, men det är ju mer att göra när ett kök ska sättas. Golvläggning, målning, kakling, under- och överskåpen ska på plats...osv. Personligen tyckte jag det var ganska skönt att slippa dra ihop alla skåp innan de kan sättas, även om det tog upp plats.

Inte tycker jag att det var så värst jobbigt att skruva ihop dessa skåp inte, i min hjärna malde bara tanken : "ju fortare du skruvar, ju fortare slipper du diska i handfatet...!" Det gäller att ha nåt sorts mantra att upprepa! Men det är klart nu och det vart så tjusigt så!

Anna - keep on skruving...

Visst vill man ha kvalite på grejjerna men vi har idag ett Marbodalkök insatt för 5 år sen, kan bara konstatera att de 135000:- köket kostade känns bortkastade då man har 2 smågrabbar som lever rövare, köket är ändåck en samlingsplats, med facit i hand kunde vi likväl satt in ett IKEA kök för 40000:- och kunnat byta ut det 3 gånger för samma pengar. Tänkvärt!!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.