Vi ska köpa nytt kök och väljer mellan björk och lönn (bägge luckorna massiva).

Tycker björk är jättesnyggt, men det gular ju. Lönn ska tydligen inte gula lika mycket. Känner inte till någon som har lönn. Är det känsligt?

Hur är det med mörkt kladd, sugs det in i trät? Ja, luckan ska ju vara lackad, men vissa saker tenderar ju att sugas in ändå (i alla fall mitt hårfärgninsmedel på den vita badrumsmöbeln...)

Hej!
Krasst måste man ju konstatera att allt trä gulnar ganska kraftigt. Har flera bekanta som i början av 2000 satte in div. björk-kök med blått kakel/mosaik. Dessväre har det nu börjat likna svenska flaggan i deras kök. Helt OK om man vill ha den effekten, men ett par har redan kaklat om för att de inte stod ut.. Så om du vill ha ett massivt kök får du ta "gulning" med i beräkningen.

Lycka till med köket / Malin (med gräddfärgade luckor ;) )

HEJ :)
Linska, jag skrev precis en tråd om detta.
Och min farhåga var- är precis som du skiver att det inom några år är GULT :'(
Vi ska istället ta gräddvita luckor ;)
tror att det kanske blir "renare" med tanke på att vi har ekgolv ? inte så träigt ;D från golv till tak.

markus skrev:
Vi ska istället ta gräddvita luckor  ;)
tror att det kanske blir "renare" med tanke på att vi har ekgolv ? inte så träigt ;D från golv till tak.
Är inte heller så förtjust i trä från golv till tak. Det känns lite för mycket som sportstuga de luxe :-X för min smak..

Jag vet att allt trä gulnar. Men min fundering är om någon har erfarenhet av lönn-luckor och om de gulnar lika mycket som björk???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.