Kök
Gurka: Ja, ja. Inget är som förr. När vi byggde vårt hus 1976 satte vi in 4 grejor från Asea-Skandia (=Cylinda), då vi tyckte det verkade vara kvalitet. Och det stämde. Vi satte in ett torkskåp, och det funkar fortfarande! Så satte vi in en diskmaskin (DM12) och den funkade, men var på upphällningen och levde rövare när vi bytte ut den 1996. Så satte vi en en kyl/sval och en frys
Chief_Ryback: [citat] Nja, det är inte så men det är för klent för att hålla upp kakel. 6-7 lager klarar det minst med rätt underbehandlingar.
david_persson: får du tag i ballingslövsstommar så passar de till ikea köksluckan i storlek...vill du få bra priser på luckan så kolla på fyndavdelningen. de får ibland in stora partier av samma lucka..där finns även kantstötta bänkskivor att såga till osv osv..
Thomas_P: Jag var på Bauhaus "dan före dopparedagen" och nog var det där jag råkade se avslutningsblock? Jag vet att det kan skilja en del i sortimentet mellan varuhusen men det vore inte särskilt genomtänkt att sälja glasblock men inte avslutningsvarianten, hör med personalen :) Mvh Thomas
svensson: Är det någon som är uppdaterad på kvm pris på våtrumsmatta (materialkostnad)
Pillan: [citat] Du har nog rätt i detta... det blir nog inga röda läckra luckor i vårt kök. Kanske i nästa hus ;)
LennartL: Sverige är kartellernas förlovade marknad, åtminstone i de fem - sex branscher jag sett inifrån. Det kallas den svenska modellen för att slippa konkurrera. Man konkurrerar med allt - utom pris (eller vissa prisskillnader mellan olika säljkanaler). Priserna är därför vanligen frysta inom kartellen. Skillnaden mot t ex USA, där konkurrensen fungerar, är enorm. Därför är allt mycket
AAA: Se upp med just England. Gasspisar i England har inte samma säkerhetskrav som i Sverige och delar av kontinentaleuropa. Vi försökte importera en Aga från England men Aga vägrade pga dom inte är godkända i Sverige. Det är någon säkerhetsanordning som slår av gasen om lågan slocknar som inte krävs i England. Kolla med Smeg UK om den anordningen finns. Vi funderade på att köpa i
mino: det finns en tidigare tråd om detta fast till köket här finns info om hur man gör (ingen verkar dock har testat). http://www.finjabetong.se/aktuell/info/pressmaterial_diskbank.htm Vill gärna ha rapport om du genomför det! /mino
AndersG: Vi höll väl vår köksbudget ungefär. Köpte de skåp vi ville ha. Bred diskbänk (1,70). Std bänkskivor plus en bit stenskiva. Att vi köpte kyl/frys och spis då en butik fyllde 60 och hade special hjälpte. Visst hade det varit kul med en bosch inbyggnadsmikro för 600 euro, men det var förståndigare med en liten LG för under 100...
PatrikJ: Ohhh...jag vet! Så skitigt! Vi rev dessutom en vägg till inbyggda garderober för att göra badrummet lite större och bara detta var ju 35 säckar skräp! Mitt badrum var gjort någon gång på nittiotalet så det var ganska fräscht men alldeles för litet samt utan värmegolv (plus en hiskelig kärringstil!). Så det var klinker, platta (ny) och under den en gammal orginalplatta. Nu har vi
Boris: Vi köpte frys i lördags (konkurslager -30%) en A+ som ska vara energisnål.....känns som en bra affär! MEN!! Har fått reda på att de frysarna KANSKE inte tål att stå t.ex ute på en balkong där det kan bli kallt... Paradox? ;D Tror på energisnålt i början!! Elen är INTE billig, inte villa oljan heller... Mvh Boris
caveman: Hej Vi har satt in en kåpa från fjäråskupan (www,fjaraskupan.se) som heter "Opus". Mycket snygg och bra. Vi har också en extern motor på taket som styrs från kupan, mycket lätt att koppla in, gjorde det själv med vanlig stickpropp. VI passade också på att byta till 160mm fläktkanal vilket ger mycket bättre flöde. Det går att räkna på flödet i kanalen med hjälp av en tabell som
Fasting65: försök.... men du kan ju lätt räkna med att de då skär mellan oavsett vilken leverantör som väljs. Kör bänkskivorna själv vetja.
gaia: [citat] Snart är det Jul och man lätt får såna associationer ;) ;D ;D ;D gaia
Potatiskungen: [citat] Du kanske har en trådgalge hemma....(?) ;)
Nile: hej flyttat precis in i ett nytt hus med marmorskivor som fönsterbänkar andra kvällen satte vi en vinkaraff på dessa som fick till följd att vinfläck trängde in fick då till svar att man skulle blanda ihop socker och bensin till en kräm och stryka på och detta skulle suga upp fläcken har inte vågat prova än så vet ej om detta fungerar ¨ men om någon vågar så kan ni ju meddela om
joi: till Gaia: Hur gör du då om man vill ha golvvärme (el)? Den måste ju ligga under en fuktspärr? (jag står inför samma problem som Geir...) /J
godis: Vill ha granitskivor i köket, men i alla inredningsreportage är de svarta, vilket jag tycker blir för mörkt. Det är svårt att avgöra helheten på de små provbitar som finns i butikerna. Är det någon som valt ljusa skivor och vill dela med sig av någon bild och/eller erfarenhet? Jag funderar på Viscount White, Silver Cloud e dyl - dvs nåt gråmelerat (det dumma är att skivorna har
Sweli: Det beror vad man använder skafferiet till. Jag har hyllor upp till taket på tre väggar. Den ena väggen har jag matvaror, resten är köksmaskiner och allt jag inte får plats i köket. På golvet har jag en korg till potatis. Det är jätte skönt att inte behöva ha alla saker stapplade på varandra i skåpen ;D ;D
Vidderberga: Hej Vi håller på att bygga ett kök. Jag undrar, när man beställer sin fläktkåpa (väggmodell) finns det några råd man bör tänka på. En tanke som dök upp är, höjden på kåpan samt rör. Ex är höjden 87,5 cm på modellen Electrolux EFC 650XS. Vi har ett std kök med 2.40 i takhöjd... Är det något vi skall tänka på? Vet jag att röret räcker? Eller skall det skarvas, eller
hireliath: Jag håller på och renoverar en liten stuga byggd 1921 och bygger ett helt nytt badrum. Min fråga är följande... Då den PAX-fläkt som jag tänkt installera i ytterväggen ( vill helst inte dra den via taket) skulle hamna ganska nära duschutrymmet (ca 30 cm) pga ett fönster som tar upp större delen av denna vägg så undrar jag är det några problem att sätta fläkten i innerväggen
AndersG: Visst, men då jag pratade med plåtisen om rostfritt så bara skakade han på huvudet ;)
ClasseClas: Mineriten är tätskiktad från leverans, gipsen kräver som bekant separat tätskikt. Mineritinfo här: http://www.tepro.se/Category.asp?Cat=154&catName=Minerit+VT+%22kakelskivan%22&s=2 Luftad panel, kolla här för förslag: http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/Bastusidvy.jpg http://home.swipnet.se/sundsudden/sauna/bastuovanvy.jpg Det är en variant på Svenskt Trä:s
Annas: Christina, Det finns en supersnygg variant på den vägghängda strykbrädan. har sett den på flera inredningsaffärer. Dock är den enda jag kan komma på Ritio som ligger på Högbergsgatan på SÖdermalm i Stockholm. Den är som ett ekskåp som mankan öppna och fälla ned för att stryka. Vet tyvärr ej priset..... Vänligen, anna
PatrikJ: Jag kan helt klart hålla med att det känns säkrast att bygga en nisch med fuktspärr bakom, då kan det i princip läcka lite utan att skada sker i första taget. Att min skall lossna från väggen är lika troligt som att en vanlig WC välter.... :o Själv gillar jag snygga grejer, bara det är tillräckligt skäl nog för att jag väljer vägghängt! / PJ