13 179 läst ·
15 svar
13k läst
15 svar
Montering av diskbänk
Sida 1 av 2
Hej!
Vi ska ha en hel diskbänk med två hoar och under på ena sidan har vi vanliga underskåp som man fästen diskbänken i men på andra sidan avslutar vi med diskmaskin.
Problemet är, vad fäster man diskbänken i om man avslutar med en diskmaskin? Efter diskmaskinen kommer spisen så det finns ingen vägg.
Kan man ha så här eller måste vi tänka om?
Vi ska ha en hel diskbänk med två hoar och under på ena sidan har vi vanliga underskåp som man fästen diskbänken i men på andra sidan avslutar vi med diskmaskin.
Problemet är, vad fäster man diskbänken i om man avslutar med en diskmaskin? Efter diskmaskinen kommer spisen så det finns ingen vägg.
Kan man ha så här eller måste vi tänka om?
LindaD skrev:Hej!
Vi ska ha en hel diskbänk med två hoar och under på ena sidan har vi vanliga underskåp som man fästen diskbänken i men på andra sidan avslutar vi med diskmaskin.
Problemet är, vad fäster man diskbänken i om man avslutar med en diskmaskin? Efter diskmaskinen kommer spisen så det finns ingen vägg.
Kan man ha så här eller måste vi tänka om?
Generalpaj på den köksritningen. Man avslutar ALLTID med frisida. Visst det finns inte plats osv men då har ni blivit taskigt informerade eftersom det finns skåp för just denna problematik. De är 2 cm smalare än standard finns i 38,48,58,78,118 som standard hos Vedum, marbodal, balingslöv osv. Då har man upplag för sin bänkskiva/diskbänk...
Ni kanske kan sätta en konsoll som ni fäster bänken i ovanför diskmaskinen. Vi har nämligen också diskmaskin o spis bredvid varandra. Lägger med en bild som förklarar, finns även en tidigare tråd om just detta.
http://www.smecken.com/hus/bilder/kok/9.jpg
http://www.smecken.com/hus/bilder/kok/9.jpg
En frisida är en skåpsida kan man säga, skillnaden mot en vanlig skåpsida är att den går hela vägen ner mot golvet. Finns frisidor som har kontinental höjd 2100 också lika väl som underskåps sidor på 900. Frisidan är klart bortglömt verkar det som. Personligen har jag ALDRIG monterat in ett av mina kanske 50 kök utan en frisida men tydligen så finns det såna kök också
Frisida är skåpsida som går ända ned till golvet ???. Var det så du menade. Hm.. förstår lite grand...
Du förklarade inte varför man "alltid avlutar med frisida". Är det för att diskbänken skall få stöd ända ut till slutet?
En skåpsida som nu INTE går ända ned till golvet, är den inte tillräckligt stabil för diskbänk då? Och om den inte går ned till golvet, slutar den i hurtsarna då?
Skulle vara skönt om vi kunde reda ut det där..
Frisida kallas också för täcksida. Och man avslutar inte alltid med frisida. Man avslutar med det vid diskmaskin, kyl,frys osv. Ofta avslutar man med frisida i andra fall med om köket inte går mellan 2 väggar. Frisidan/täcksidan ser helt enkelt mycket bättre ut än skåp och sparksockel..Nussen skrev:Frisida är skåpsida som går ända ned till golvet ???. Var det så du menade. Hm.. förstår lite grand...
Du förklarade inte varför man "alltid avlutar med frisida". Är det för att diskbänken skall få stöd ända ut till slutet?
En skåpsida som nu INTE går ända ned till golvet, är den inte tillräckligt stabil för diskbänk då? Och om den inte går ned till golvet, slutar den i hurtsarna då?
Skulle vara skönt om vi kunde reda ut det där..
Säg så här din köks uppställning ser ut som följer
Vägg, 100 passbit, 600 skåp, 580 diskbänkskåp, 600 diskmaskin, frisida(20mm). På detta placeras en diskbänk med standard måttet 1800. Efter detta en spis 600, grytskåp 600 och avslutas med låd hurts 500 tex...
DB skåpet kan lika gärna vara 600 men då tappar man frisidan på slutet. Anledningen till att den sitter där borde vara tämligen uppenbar eller? Den fungerar som stöd för diskbänken och samtidigt ligger inte spis och diskmaskin mot varandra och du har ett naturligt avslut på den köksdelen.
En annan del där frisida används tex... Du ha 10 passbit kyl600, frys600 Sen börjar 2 underskåp totalt 1200 och 2 överskåp 1200 mellan skåpen och kyl/frys sätter man en frisida som har samma höjd som överkant överskåp. Detta för att få ett snyggare avslut. Om sedan skåpen slutar mitt på vägg tex sätter man en täcksida på sidan av skåpen både över skåp och underskåp. Man kan nu välja att siadan skall rå lite på skåpet så den kommer i samma liv som luckan (Detta ser bra ut framför allt på överskåpen) På under skåpet får man ett snyggare avslut mot gol då en spark sockel kan se lite lattjo ut....
Vart vi något klokare eller?? Kunde jag infoga en bild så skulle jag försöka hitta en uppställningsritning på ett kök torde finnas lätt tillgängligt....
Ja nu fattar jag vad frisida innebär. Tack så mycket. 8)Vi skall snart komponera vårt (första) kök här frammåt våren. Därav intresset.
En annan sak; passbitar, är det något som man har i början eller slutet för att kompensera att rummet inte börjar eller slutar exakt där skåpen gör det?
Man börjar alltid med passbit för att kunna öppna 90grader. Ofta är den just 10 cm eller 5 för att stämma med tex en diskbänk. När du måttar köket så dra av runt 5-10 cm för passbitar mot väggarna. Dels ser det mysko ut om man dockar ett skåp dikt mot vägg och man kan inyte öppna det me rän säg 85 grader beroende på handtag/knopp...Nussen skrev:
Jag har även gjort en variant där jag gjort öppna hyllor som passbit på runt 20 cm för att utnyttja ytan maximalt... Man kan även ha ett handuksskåp som sista dem är 10 cm tror jag och utan lucka... Finns massor av varianter.
Men första passbiten den är mått beställd samma passbit på överskåpen om man vill att det skall liva med över och underskåp.
Den sista passbiten klyver man i lämplig bredd och sätter dit efter sista skåpet är den runt 3-6 cm räcker det med att skruva den men typ list/spånskive skruv genom skåpstommen. Är denm runt 10 cm så sätter man en trä pinne på väggen först. Detta gör du innan du dunkar dit sista skåpet annars blir det trångt.
Sen en grej till SÄTT UNDERSKÅPEN FÖRST!!! Sen använder man distans på 53 för att montera överskåpen. Det råder iofs delade meningar oim detta men underskåpen först då tjänar man tid mycket tid. På ett kök på säg 20 skåp med då 10 underskåp och 10 överskåp så tjänar jag iaf 2 timmar kanske. Iofs ointressant som privat person. Men tidsmässigt sätt ligger monteringstiden på eytt kök i slängarna runt en timme/skåp det inkluderar inbärning, sockel, passbitar, takanslutning, bänkskiva och kakellist. Kröönlist och ljusrampslist så är det påsal på runt 0,2 tim /skåp...
Hur fäster man lättast krönlist och ljusrampslisten?
Våra skåp ska gå ända upp i taket med en krönlist längst upp. Så vi funderar på ifall det räcker med att fästa krönlisten genom överskåpen eller ska man fösrst sätta någon regel i taket att fästa listen emot?
Vi funderar oxå på hur man ska göra med skarvningen av bänkskivor. Vi har svarta laminatskivor.
Ska man sätta dem så tätt ihop som möjligt eller ska man ha lite mellanrum (2-3 mm)? För att lägga in någon sorts fogmassa emellan. (Typ sån där färgad båtdäcksmassa eller något) ???
Vi ska till och montera vårat kök nu i helgen.
/Anna-Karin
Det finns skarvbeslag till bänkskivorna.... Och de skall antingen sitta lustätt eller med 2-3 mm glipa smma som när man gör en takanslutning vilket man i 102 fall av 100 gör med liten glipa mot tak vilket blir mycket snyggare är tätt lite här och där. Iofs kan man använda anslutningslist till tak anslutning.. hmm nu kopm jag bort från ämnet....
Skarva bänkskivor....va det... Det finns lister också för detta ser inte klokt ut iofs. Frågan är bara hur långt kök har ni??? mer än 5 m eller.. Det går ju att måttbeställa bänkskivor menar jag...
Och krönlisten den skruvar ni under ifrån!!!
Skarva bänkskivor....va det... Det finns lister också för detta ser inte klokt ut iofs. Frågan är bara hur långt kök har ni??? mer än 5 m eller.. Det går ju att måttbeställa bänkskivor menar jag...
Och krönlisten den skruvar ni under ifrån!!!