12 416 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Urgammalt badrum i hyresrätt.
Hej allihopa. Jag är helt ny här, och inte är det riktigt rätt ämne heller, men jag lägger ut en tråd och hoppas att någon kan hjälpa mig ändå...
Det är såhär att jag och min sambo ska flytta till en hyresrätt ägd av ett litet, privat familjebolag. Ägaren bor i en stor stad 5 mil ifrån orten där vår hyresrätt ligger på och verkar i ärlighetens namn ganska ointresserad av vad som pågår. Men det är en annan historia - grejen är att badrummet är urgammalt och väldigt slitet. Av tapeterna att döma är det gjort någon gång under sent 70-tal/tidigt 80-tal och inte rört sen dess. Golvet och väggarna är täckta av en tunn tapet vilkens fuktresistens jag tvivlar på efter såhär lång tid. Emaljen i själva skålen i toaletten är borta, så det är ren metall där nere, handfatet är kalkigt och det går rostiga rör utanpå väggarna, från duschen och toan in i väggen. Över duschen sitter en fläkt som låter nåt fruktansvärt och överhuvudtaget känns ganska meningslös. Det finns inga fönster i badrummet.
Så till min fråga - finns det någon sorts bestämmelser för hur ofta en hyresvärd måste se över tillståndet i våtutrymmen i en hyresrätt? Vad kan vi kräva av värden? Hyran för lägenheten är väldigt låg iom taskigt läge och som sagt, inte topprustat precis, så ett visst hyrespåslag vore okej för vår del om de gör något åt det hemska badrummet.
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få
Lotta
Det är såhär att jag och min sambo ska flytta till en hyresrätt ägd av ett litet, privat familjebolag. Ägaren bor i en stor stad 5 mil ifrån orten där vår hyresrätt ligger på och verkar i ärlighetens namn ganska ointresserad av vad som pågår. Men det är en annan historia - grejen är att badrummet är urgammalt och väldigt slitet. Av tapeterna att döma är det gjort någon gång under sent 70-tal/tidigt 80-tal och inte rört sen dess. Golvet och väggarna är täckta av en tunn tapet vilkens fuktresistens jag tvivlar på efter såhär lång tid. Emaljen i själva skålen i toaletten är borta, så det är ren metall där nere, handfatet är kalkigt och det går rostiga rör utanpå väggarna, från duschen och toan in i väggen. Över duschen sitter en fläkt som låter nåt fruktansvärt och överhuvudtaget känns ganska meningslös. Det finns inga fönster i badrummet.
Så till min fråga - finns det någon sorts bestämmelser för hur ofta en hyresvärd måste se över tillståndet i våtutrymmen i en hyresrätt? Vad kan vi kräva av värden? Hyran för lägenheten är väldigt låg iom taskigt läge och som sagt, inte topprustat precis, så ett visst hyrespåslag vore okej för vår del om de gör något åt det hemska badrummet.
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag kan få
Lotta
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det finns referenser ang lägsta godtagbara standard exakt vad som står i dessa torde väl hyresgäst föreningen ha koll på...Men ofta brukar ett stambyte ske med ca 40 års intervall. Har ni gamla rör av galv så skall dessa helst bytas i hela fastigheten detta brukar göras i samband med stambyten iofs. Santitetsporslin om de är i så risigt skick du påstår så surra med värden om nya med antingen en enkostnad eller hyrespåslag med påslag kan det röra sig om 30-40 spänn i månaden, men om de är riktigt risiga borde detta vara gratis.
Ni har förmodligen våtrumstapeter dessa är allt utom bra det är snudd på bättre att bara ha puts på väggarna. Detta borde vara i värdens intresse att åtgärda mot en rimlig ersättning. Ni kanske kan surra med värden att ni fixar åtgärderna i viss mån men samtidigt så borde en värd med någorlunda intresse för sin "investering" vara intresserad av en upprutning. Det ger trots allt avkstning på nolltid....
Ni har förmodligen våtrumstapeter dessa är allt utom bra det är snudd på bättre att bara ha puts på väggarna. Detta borde vara i värdens intresse att åtgärda mot en rimlig ersättning. Ni kanske kan surra med värden att ni fixar åtgärderna i viss mån men samtidigt så borde en värd med någorlunda intresse för sin "investering" vara intresserad av en upprutning. Det ger trots allt avkstning på nolltid....
Tack! Jag har läst om bestämmelser för lägsta godtagbara standard, och jag vet inte om de hjälper mig. Jag far ju inte illa av att pinka i toaletten liksom, både den och duschen och handfatet fyller ju sin funktion även om det kanske känns precist.
Ja, toalettstolen känns det som att de inte gärna kan tjafsa om, den ser verkligen förjävlig ut. Tapeterna är anskrämligt fula, men det räcker kanske knappast som motivering till ett byte. Och ja, det är nog våtrumstapet - gammal sådan... ett sidospår; om de nu skulle vägra göra något åt det, går det att måla på våtrumstapet, och vilken färg bör en isåfall använda? Vi har verkligen inte råd att fixa iordning badrummet själva efter att ha fixat och donat med väggar och lister i sovalkoven och det stora rummet. Dessutom ska väl våtrum vara fackmässigt iordninggjorda för att försäkringen ska gälla, eller hur ser det ut på det området? Och att ta dit någon som gör det åt oss är helt uteslutet, och då kvarstår bara alternativet att just då måla över den megafula tapeten, om det går.
Jag ska prata med värden imorgon, och det är möjligt att de inte alls är negativa till en renovering av badrummet, men det känns bra att ha lite kött på benen iaf
Ja, toalettstolen känns det som att de inte gärna kan tjafsa om, den ser verkligen förjävlig ut. Tapeterna är anskrämligt fula, men det räcker kanske knappast som motivering till ett byte. Och ja, det är nog våtrumstapet - gammal sådan... ett sidospår; om de nu skulle vägra göra något åt det, går det att måla på våtrumstapet, och vilken färg bör en isåfall använda? Vi har verkligen inte råd att fixa iordning badrummet själva efter att ha fixat och donat med väggar och lister i sovalkoven och det stora rummet. Dessutom ska väl våtrum vara fackmässigt iordninggjorda för att försäkringen ska gälla, eller hur ser det ut på det området? Och att ta dit någon som gör det åt oss är helt uteslutet, och då kvarstår bara alternativet att just då måla över den megafula tapeten, om det går.
Jag ska prata med värden imorgon, och det är möjligt att de inte alls är negativa till en renovering av badrummet, men det känns bra att ha lite kött på benen iaf
Jag skulle nog välja att injte måla på våtrumstapeten det blir kaka på kaka liksom...Men om man vill kan man skiss apå en budgetvariant...Slita den våtrumstapeten..SPckal över väggarna med våtrumsspackel...sätta glasfiberväv och måla rummet med våtrumsfärg....det funkar....
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden