Hej jag är ny på forumet och har sökt men inte hittat något tillfredställande svar så jag provar att starta en tråd.

Jag tittar på en bostadsrätt som är fin förutom badrummet som behöver kaklas om. Det är halvkakel och badrummet är rätt litet, ca 2-3 kvm. Det är alltså halvkaklat på väggarna och sen finns ett badkar som är "inbyggt" och där utsidan är kaklad.. samt golvet.

Det är alltså inget jättestort jobb som ska göras, och det behöver inte helkaklas utan funkar bra som tidigare med halvkakel.

Vad tror ni det skulle kosta exkl. material? Hur pass stor risk är det att låta någon göra detta svart med tanke på garantier etc och hur stor kan prisskillnaden vara?

Tack på förhand!

Det blir billigare att göra det svart. Känner du någon som kan göra jobbet och som vet dagens byggnormer?

Det som kostar mest är tiden att riva allt och förberedda för ny kakling. Det tar ganska mycket tid och pengar om du inte gör det själv.

Viktigt att kakla upp till tak är där man duschar även om du inte kaklar hela väggen i resten av badrummet.

Lycka till !

Hej derra!

Tänk på att det kan behövas göras mer än du tror. Det låter som om ditt badrum har några år på nacken och då kanske du måste byta avlopp med golvbrunn m.m. och då drar kostnaden iväg.

Det blir alltid dyrare än vad man tror.... >:(

/ PJ

Hej Derra

Gjorde om mitt gamla badrum i en trea för ca: 4år sedan
Föreningen stod för kostnaden för en ny golvbrunn + jobbet, bilade upp och kopplade in, +igen gjutning.
Kostnaden för kalkingen blev 5,000:- inkl. tätskickt men utan plattorna.
Helkaklat 3,5kvm. ;).

Kakel har blivt ruggit billigt även för skaplig kvalité. inom 1500-2000:- för hela så klart, hittar du säkert nått som passar din smak.

Kolla först om din förening har ngn innre renoveringsfond du kan få pengar ur, eller om det är ngn förestående renovering så att alla delar på kostnaderna.
Annars blir det rejält dyrt min vän. Jag har själv ett badrum i din storlek, dock av lite nyare modesjang än ert, men endå. Jag ringde runt till flera firmor som kunde åta sig jobbet på helentreprenad. Det är ju lite som behöver göras i vårt badrum, och även i ert som det verkar; riva allt kakel, riva badkar, ut med vitvaror; bila upp golvet. Dra om ny el, lägga puts, fuktspärra, mura golv med golvbrunn och nytt kakel, foga. Jag kan säga att ingen offert understeg 60.000 kr, och då har vi inte ens talat om nya vitvaror som badkar m.m. Dessutom var ledtiden 5-10 veckor med torktider inräknat.. :o

Om du har ett inkaklat badkar är det säkert original från 40-talet kanske? Det betyder att din förening måste stamrenovera inom kort. Det betyder i sin tur att dina avloppsstammar i badrummet måste rivas upp. Det är alltså ingen idé att kosta på något före dess.. I alla fall inte som jag ser det. Vore intressant att höra om någon är av annan uppfattning.
Jag lurar på att göra det mesta av rivningsarbetena själv. Får väl avsätta semester till det. Det är också pengar...

tack för alla svar!

Idag pratade jag med mäklaren som i sin tur hade pratat med ordförande i föreningen angående stambyte och stammarna är enligt ordförande i så gott skick så det är inget planerat byte närmsta 5 åren i alla fall. Fick också höra att andra grannar i huset nyligen låtit renovera vissa rum (T ex badrummet) så tror inte det bör vara något problem.

Alltså jobbet jag vill ha gjort ska inte vara något stort jobb, inga nya vitvaror t ex.. måste man dra ut badkaret om man bara vill byta kaklet på golvet och väggarna? Eftersom badkaret är "inmurat" i betong så tror jag inte det är kakel under badkaret direkt.. dock inte säker.

Vore kul att höra om någon gjort något liknande utan nya vitvaror och utan att rör etc behöver dras? Endast nytt kakel..

Problemet är att så gamla badrum som Ni har så går stammarna inne i väggen som då måste brytas upp. Det är för att komma åt att dra nya utanpåliggande rör som skall anslutas där de gamla stammarna kommer in i rummet. Då ryker ofast badkaret eftersom stammarna ofta kommer in i väggen vid badkaret. Ett annat problem är att golvbrunnen också behöver brytas upp och bytas. Och i ett äldre badrum så har ni säkert bräddavlopp, dvs brunne ligger precis i kant med badkaret, så om inte annat så ryker det av den anledningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.