929 läst ·
2 svar
929 läst
2 svar
Tabbar och pinsamheter
Ok, en rätt färsk en......
Som möjligen är bekant för vissa har huset fått nytt tak undersensommaren/hösten. Takfall och språng har förlängts för att anpassas till de tilläggsisolerade väggarna. Alla plåtar har bytts mot nya.
Som kronan på verket ligger förstås nockpannorna. Den som kan sin HusAma vet att takpannor i allmänhet och nockpannor i synnerhet skall förankras i taket. Själv hade jag lite brådis så jag räknade med att ett lager snö skulle hålla alla bitar på plats tills vårsolen tittar fram.
Fel hade jag.
Förra veckans storm fick tiotalet nockpannor att dansa iväg utmed taket för att sedan avsluta sin sista färd med ett bra k i garageuppfarten. Självklart passade merparten av dessa på att studsa på en av ögonstenarna som stod parkerad på uppfarten.
Resultat:
12 knäckta nockpannor, 6 vanliga pannor spräckta, ett buckligt tak, en bucklig motorhuv, en bucklig förardörr, en repad passagerardörr, två repade bakdörrar. Kort sagt - en Audi V8 som nu behöver en hellack.
Behöver jag tillägga att samtliga nockpannor nu är fast förankrade i nockbrädan? Självklart kommer det ej heller blåsa på detta vis något mer under min livstid.
Jo just det, en helförsäkring på bilfan kostar nästan dubbelt så mycket som att få bilen lackad, så det var lika bra att jag inte hade någon.....
Som möjligen är bekant för vissa har huset fått nytt tak undersensommaren/hösten. Takfall och språng har förlängts för att anpassas till de tilläggsisolerade väggarna. Alla plåtar har bytts mot nya.
Som kronan på verket ligger förstås nockpannorna. Den som kan sin HusAma vet att takpannor i allmänhet och nockpannor i synnerhet skall förankras i taket. Själv hade jag lite brådis så jag räknade med att ett lager snö skulle hålla alla bitar på plats tills vårsolen tittar fram.
Fel hade jag.
Förra veckans storm fick tiotalet nockpannor att dansa iväg utmed taket för att sedan avsluta sin sista färd med ett bra k i garageuppfarten. Självklart passade merparten av dessa på att studsa på en av ögonstenarna som stod parkerad på uppfarten.
Resultat:
12 knäckta nockpannor, 6 vanliga pannor spräckta, ett buckligt tak, en bucklig motorhuv, en bucklig förardörr, en repad passagerardörr, två repade bakdörrar. Kort sagt - en Audi V8 som nu behöver en hellack.
Behöver jag tillägga att samtliga nockpannor nu är fast förankrade i nockbrädan? Självklart kommer det ej heller blåsa på detta vis något mer under min livstid.
Jo just det, en helförsäkring på bilfan kostar nästan dubbelt så mycket som att få bilen lackad, så det var lika bra att jag inte hade någon.....
Tja, lite trist var det faktiskt, speciellt som vi just legat ett par veckor under bilfan för att fixa igång den. Men men, hade ju tänkt att bilen skulle få lite ny färg där den rostat, men nu blir det hellack och toppskick istället. Det gäller att bevara dessa gamla klenoder. Eller som audi säger själva om motorn:Fasting65 skrev:
"Genom ett flertal tekniska innovationer har Audi fört utvecklingen hos V8-motorn ett stort steg framåt. Den nya motorn förkroppsligar den modernaste tekniken inom High-tech drivpaket"
Inte ett öga tort...
Klicka här för att svara