Kök
Ceja: Visst gör det det! Allt som står emot ett par vattenstänk, är tätat ordentligt i skarvarna och kan torkas av fungerar. Med lite fantasi går det mesta ;)
PatrikJ: Hej Jag ska precis montera en IFÖ vägghängd och det rekomenderas att stolen hamnar på 420 mm som ger en bra höjd samt åtkomst. Det gäller som sagt att tänka till, höjden på Premont modulen bestämmer höjden på toasitsen. Annars tycker jag IFÖ's grejer känns genomtänkta och bra, dom har även den snyggaste spolknappen! ;D / PJ
peyo: Varför inte titta på Ikea? Du kan måttbeställa bänkskivan Variabel i olika material enligt dina önskemål. Kolla: http://www.ikea.se/ms/sv_SE/img/buying_guides/kphj_kok/arbetsskivor_kphj.pdf
hanblo: Hej, i duschen är det säkert inga problem (lokal yta innanför duschförhänge och dylikt), men runt badkaret... där missade han som hjälpte mig med fallet och varje gång vatten kommer från handduschen in bakom badkaret rinner det ut mot golvet, j-vligt irriterande. Så tänk till Hälsningar Hans
hanblo: Hej, vad jag vet gäller det att olja, olja, olja och olja i början. Gör du detta tillräckligt väl, blir ytan som glas (vänner har frågat om skivorna är av plast) och behöver sedan bara underhållas lite då och då. Hälsningar Hans
Immobil: [citat] ....eller så sätter man dom under/ovanpå överskåpen. Fritt välj så att säga.;)
Charisma: Hej hej! Vi kaklade alla skivor i köket. Mycket ekonomiskt försvarbart då laminat för mig inte var ett alternativ, i annat fall hade det blitt en sten- eller ekskiva och då blev ju den kaklade skivan bättre för plånboken.
Charisma: [citat] Hej hej! Funkar alldeles utmärkt med vår kaklade bänkskiva! Helt suveränt att kunna ställa ifrån sig varma kastruller och annat utan att behöva tänka på att underlaget tar stryk. Vi har en överlimmad diskho, en underlimmad skulle göra det lite krångligare att få till snygga kanter. Gipsen ligger ovanpå mdf:n för att man inte ska sätta kakel eller klinkers direkt på mdf
mino: Jag är av den uppfattningen att det som inte går att sälja via Blocket, det går inte att sälja nånstans... Så alltså bör ni kanske fråga er varför ni inte fick den såld på blocket? Hade ni bild? Det är jätteviktigt, många bryr sig inte om annonser utan bild. Var ni för optimistiska gällande priset? Spisar har ju inte direkt ett högt andrahandsvärde när det finns billiga nya.
ClasseClas: Tänk på att olja och 5-56 kan ge fläckar i fogen, som kan vara svårt att få bort!
Thor-Sten: En kanske dum fråga, men ändå: Du har inte övervägt att helt enkelt köpa en ny lucka? De brukar inte vara så dyra på IKEA och det verkar väääldigt krångligat att få till färgen...' MvH Thorsten
hajof70: Och hur gör man med silikon som inte torkar?! :'( Har för en dryg vecka sedan lagt på ett Kestosil Sanitetssilikon som vi köpte av vår kakelbutik. Antingen så torkar det inte eller så spricker det. Har aldrig sett motsvarande tidigare. Har inte hunnit prata med butiken än. Kan man bara skrapa loss det gamla och lägga på ett nytt tunnare lager ovanpå så att det ser bra ut, eller måste
Kajo: AlexG: Vad gjorde de i skarven, alltså där de hade skurit bort mattan? Bara vanlig fog eller?
mattiaxen: vet ej om purex fins kvar? nej skömtosido, har du egen brunn? kolla så den ej är full? det brukar gunga lite i vattnet när du spållar då.
byggimpert: [citat] Jaa..... allt är ju en smaksak förstås ;D, den finns iof. även i "kromat" och är otroligt läcker, spec. när den är uppsatt horisontellt i spegelns överkant och över hela bredden och def. lite annorlunda. //Christina.
zankan: [citat] Glassilikon och inget annat... De andra silikon sorterna kan ge missfärgningar i spegeln.. Fix kan funka men jag skulle ta glassilikon och dubbeltajp för att fixera......
unigas: Självklart ska du ha en vask i köksön också! Det är det enda jag saknar i vår köksö men jag måste dock erkänna att jag har spis både som vanligt och i köksön //Markus
alexG: gomorron. jag fick just ett länktips på området, (www.gvk.se). Där finns en hel del info.
ama: Håller på att bygga...fattas ventilationskanal och glasvägg, sedan klart. Har 6,5 kW aggregat, alltså drar det på full effekt 6,5 kWh under en timme. Finns svagare och starkare. Fukt leds bort med ventilationen, i en hörnbastu tas luften in från badrummet och leds ut i badrummet utan problem, du får ju två väggar ut mot badrummet och fukten tas ju redan hand om i badrummet sedan innan.
Skomannen: Hej precis så och så har du ju oftast handfat wc tm badkar osv. längs golv/väggvinkelen .Plus att om du har lutningen/vinkeln åt fel håll täcker inte hela plattan utan du måste ha en liten liten pass bit och då ser det riktigt illa ut.
ab-cd: När man ansluter en toastol med s-lås (avlopp i golvet) så finns muffar att lägga på avloppsanslutningen som man kan vrida och på så sätt förskjuta toastolen med 2 cm. Borde väl funka på en vägganslutning också för att förhöja den. På http://www.purus.se/produkter/badrumsapplikationer/wcanslutningar-tillbehor/# hittar du olika typer av excentriska anslutningar för toaletter.
sirbo: Ring skatteverkets upplysning på 0771-567567. De har en lathund som de tittar i. I bästa fall har de svaret på din fråga.
Potatiskungen: Tänk bara på att vill du ha dimmer till så funkar inte den "vanliga" som är bla IKEA säljer. Du måste ha en elektroniskt styrd dimmer. Min transformator pajjade när jag försökte med en vanlig, på inrådan av IKEA. Hittade en prisvärd senare på Clas Ohlson.
VonHenke: Så gott som inga proffs tar prover innan man börjar riva badrum. Ibland händer det om det är speciellt efterfrågat. Det finns även jävligt många asbestsanerare som inte sanerar som man ska. Ni kan ju ta en titt om det görs ventilbyten eller annat i era hus/pannrum. Sen så finns asbest i många olika former. Håller man det blött är det lungt då det är dammet som är farligt(mer
Immobil: [citat] Kolla med en snickerifirma och be att få ett kostnadsförslag. ;)
Meijan: Jag ska bygga ut badrummet och kommer då få "en dörr för mycket" in till badrummet då jag slår ihop toan med intilliggande klädkammare. Dörren till nuvarande klädkammare ska sättas igen och väggen mellan toan och denna tas bort. Dörren ska sättas igen med gipsskivor enligt rekomendation. Men hur fixar jag övergången mellan de nya skivorna och den gamla väggen? Omgivande vägg
Pebbe2: Satte dit nya pipen, vilken skillnad. Bra service från FMM.
Jani: Vi betalar ca. 12000:- för 5m Nero Impala granitskiva i vinkel, urtag för spishäll, slipad kant, polerad, tillverkaren mätte upp köket före, samt monterade bänkskivan. 2 skarvar på köpet, men ruskigt läcker blev den.