5 720 läst ·
9 svar
6k läst
9 svar
Koppar eller rostfritt? Åsikter önskas!
Alldeles ny här, ramlade in efter ett sök på svarta vitvaror..å det ser ju så trevligt ut att jag stannar ett tag ;D
Jag å min man har köpt ett kök i massivt ek, betsat i "Kastanje" å med olika schatteringar..det ser alltså gammeldags ut vilket passar vårt hus som är byggt 1908.
Jag skulle vilja blanda upp det "gamla" med lite modernt...rostfria(eller svarta) vitvaror, mosaik på hela mustocken i grå/vit, svart granitbänkskiva och ev. en frostad glasskiva istället för kakel.
Han vill absolut köra den gamla stilen rakt igenom. Traditionellt kakel, vitmålad murstock, träbänkskiva och en fläktkåpa i koppar men med rostfria vitvaror.
Funkar det..kopparkåpa och rostfritt?
Och är inte en kopparkåpa väldigt svårskött?
Råd å åsikter mottages tacksamt!
Jag å min man har köpt ett kök i massivt ek, betsat i "Kastanje" å med olika schatteringar..det ser alltså gammeldags ut vilket passar vårt hus som är byggt 1908.
Jag skulle vilja blanda upp det "gamla" med lite modernt...rostfria(eller svarta) vitvaror, mosaik på hela mustocken i grå/vit, svart granitbänkskiva och ev. en frostad glasskiva istället för kakel.
Han vill absolut köra den gamla stilen rakt igenom. Traditionellt kakel, vitmålad murstock, träbänkskiva och en fläktkåpa i koppar men med rostfria vitvaror.
Funkar det..kopparkåpa och rostfritt?
Och är inte en kopparkåpa väldigt svårskött?
Råd å åsikter mottages tacksamt!
Välkommen hit, det är ett farligt ställe, kan bli både dyrt och mycket nya galna idéer efter en stund här 
Jag skulle inte välja en spiskåpa i vare sig det ena eller andra, jag skulle valt en i murad stil, fusk eller äkta, om det nu skall vara traditionellt. Har däremot ingen erfarenhet av större metallytor i köket, är allergisk mot puts och tork :
.
Oavsett grått eller vitt kakel, rostfria eller svarata vitvaror så låter det som att det blir rörigt med kopparfärgen mitt i alltihop. Försök att hålla de de fasta inredningsdetaljerna så neutrala som möjligt så ni inte tröttnar. Kyl o frys går alltid att sälja eller så pajjar de. En spiskåpa lär väl sitta där ett tag, om det nu inte är nåt modernt elände med fast fläkt som int e går att byta ut.
Varför inte börja med en enkelt målad murstock, det går ju ganska enkelt att klä den senare med kakel/mosaik som ett litet helgprojekt. (så får han som han vill ett tag tills du övertygat honom om att du har rätt
.
Beklädnad på golv väggar och tak har ju också ganska stor betydelse för helhetsintrycket...
Jag skulle inte välja en spiskåpa i vare sig det ena eller andra, jag skulle valt en i murad stil, fusk eller äkta, om det nu skall vara traditionellt. Har däremot ingen erfarenhet av större metallytor i köket, är allergisk mot puts och tork :
Oavsett grått eller vitt kakel, rostfria eller svarata vitvaror så låter det som att det blir rörigt med kopparfärgen mitt i alltihop. Försök att hålla de de fasta inredningsdetaljerna så neutrala som möjligt så ni inte tröttnar. Kyl o frys går alltid att sälja eller så pajjar de. En spiskåpa lär väl sitta där ett tag, om det nu inte är nåt modernt elände med fast fläkt som int e går att byta ut.
Varför inte börja med en enkelt målad murstock, det går ju ganska enkelt att klä den senare med kakel/mosaik som ett litet helgprojekt. (så får han som han vill ett tag tills du övertygat honom om att du har rätt
Beklädnad på golv väggar och tak har ju också ganska stor betydelse för helhetsintrycket...
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för svaret!
Du har nog rätt i att det blir rörigt med koppar färgen mitt i alltihopa, det är den känslan jag själv har.
Rådet att låta murstocken vara vitmålad så länge var riktigt bra...det går ju att "bo in sig" med köket ett tag och sedan se om det är något man vill lägga till(betydligt enklare än att ta bort...billigare dessutom!)
På väggarna vill vi ha pärlspont, en vägg ska vara i tegel, och golvet har vi inte riktigt bestämt oss för än.
Ska kolla upp murade kåpor...helt klart ett alternativ då maken är murare ;D
Tack igen
Du har nog rätt i att det blir rörigt med koppar färgen mitt i alltihopa, det är den känslan jag själv har.
Rådet att låta murstocken vara vitmålad så länge var riktigt bra...det går ju att "bo in sig" med köket ett tag och sedan se om det är något man vill lägga till(betydligt enklare än att ta bort...billigare dessutom!)
På väggarna vill vi ha pärlspont, en vägg ska vara i tegel, och golvet har vi inte riktigt bestämt oss för än.
Ska kolla upp murade kåpor...helt klart ett alternativ då maken är murare ;D
Tack igen
Det finns en till fördel med att inte sätta mosaik på murstocken:
Om murstocken inte är helt plan, och vilka gamla murstockar är det, så är det nog svårt att få dit mosaiken snyggt. Inte direkt på murstocken i alla fall, bygger man in den i en låda (med lämpligt material) är det en annan sak.
/EB
Om murstocken inte är helt plan, och vilka gamla murstockar är det, så är det nog svårt att få dit mosaiken snyggt. Inte direkt på murstocken i alla fall, bygger man in den i en låda (med lämpligt material) är det en annan sak.
/EB
Nu tycker jag igen...
Med pärlspont på väggarna tycker jag granitskivor går bort. Stämmer liksom inte för mig, blir lite mycket blandning, men visst, det behöver inte se illa ut, men jag är lite ortodox av mig
Glasskivan är väl en typisk sak som också är lätt att plocka bort om ni blir missnöjda. Behöver ju inte kosta en förmögenhet heller.
Klart "gubben" din får bygga en kåpa om han inte är allergisk mot att ta med sig jobbet hem :
En ojämn murstock lär väl inte heller vara något problem för honom om du övertygar honom om att sätta mosaik på den, bara att putsa den jämn.
Under rubriken golv hittar du "en del" synpunkter på golv i kök ;D
Vi har björkbänkskivor, pärlspontväggar (ljusgröna), luckor samma färg som vägg, lite tegelvägg bredvid järnspisen, putsad och vitmålad murstock, ful som stryk, men den kommer fortsätta vara vit och kompletteras med en murad kåpa över både ved och elspis, vitt paneltak, och ett par bruna bjälkar. Både rostfritt och svart på vitvarorna skulle funka bra, men vi har vita. Golvet é sunkigt laminat som ska bli brädgolv, målat eller oljat.
Med pärlspont på väggarna tycker jag granitskivor går bort. Stämmer liksom inte för mig, blir lite mycket blandning, men visst, det behöver inte se illa ut, men jag är lite ortodox av mig
Glasskivan är väl en typisk sak som också är lätt att plocka bort om ni blir missnöjda. Behöver ju inte kosta en förmögenhet heller.
Klart "gubben" din får bygga en kåpa om han inte är allergisk mot att ta med sig jobbet hem :
En ojämn murstock lär väl inte heller vara något problem för honom om du övertygar honom om att sätta mosaik på den, bara att putsa den jämn.
Under rubriken golv hittar du "en del" synpunkter på golv i kök ;D
Vi har björkbänkskivor, pärlspontväggar (ljusgröna), luckor samma färg som vägg, lite tegelvägg bredvid järnspisen, putsad och vitmålad murstock, ful som stryk, men den kommer fortsätta vara vit och kompletteras med en murad kåpa över både ved och elspis, vitt paneltak, och ett par bruna bjälkar. Både rostfritt och svart på vitvarorna skulle funka bra, men vi har vita. Golvet é sunkigt laminat som ska bli brädgolv, målat eller oljat.
Tyck på du bara..jag blir så glad att någon har åsikter, det va' ju det jag ville! 
Man blir lätt blind till slut när man ska renovera..vad funkar och vad funkar inte?
Håller nog fast vid min svarta granitskiva jag..tycker att köksbänken får lite av gammal köpmansdisk över sig(eller möjligtvis gammal apotekarbänk).
Har ni massiva träbjälkar eller är det "fusk"?
Vill oxå ha bjälkar, helst äkta förstås, men de är ju så himla tunga och jag vet inte hur taket ser ut under den gamla pappen som hänger där nu. De ska väl fästas i reglarna? :-/
Man blir lätt blind till slut när man ska renovera..vad funkar och vad funkar inte?
Håller nog fast vid min svarta granitskiva jag..tycker att köksbänken får lite av gammal köpmansdisk över sig(eller möjligtvis gammal apotekarbänk).
Har ni massiva träbjälkar eller är det "fusk"?
Vill oxå ha bjälkar, helst äkta förstås, men de är ju så himla tunga och jag vet inte hur taket ser ut under den gamla pappen som hänger där nu. De ska väl fästas i reglarna? :-/
Våra bjälkar och stolpar är nästan äkta... Massiva med bärande funktion, men uppsatta nyligen. Inklädda med vanlig råplan som man har på fasader, fast med den släta sidan utåt, tillhyvlade med putshyvel lite för att få bort värsta nykänslan och sedan betsade med en mörkbrun nyans av Alcros Fasadlasyr V. Ger ett mycket massivt intryck, håller att hänga upp en traktor i.... Letade efter äkta varan men hittade inga tillräckligt långa när jag behövde dom.
Ska du bara ha för syns skull så är det enklaste att bygga en ihålig bjälke av plank eller bräder av önskat mått och fästa i taket på enklast möjliga vis. Vi har satt taklist längs med våra så skarven mot taket syns inte.
Kör du med granit om du vill, allt är tillåtet så länge det blir bra...
Ska du bara ha för syns skull så är det enklaste att bygga en ihålig bjälke av plank eller bräder av önskat mått och fästa i taket på enklast möjliga vis. Vi har satt taklist längs med våra så skarven mot taket syns inte.
Kör du med granit om du vill, allt är tillåtet så länge det blir bra...
Hoppas hoppas!! ;D
Att det finns riktiga takbjälkar, alltså!
Ganska spännande att lyfta bort de gamla mattorna och ta bort takpappen å se vad som finns under...eller oxå biter vi oss i foten då vi gjort det, vem vet?
Bra tips om att göra egna bjälkar av plank, tackar, tackar!
Att det finns riktiga takbjälkar, alltså!
Ganska spännande att lyfta bort de gamla mattorna och ta bort takpappen å se vad som finns under...eller oxå biter vi oss i foten då vi gjort det, vem vet?
Bra tips om att göra egna bjälkar av plank, tackar, tackar!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden