Hej! Vi rustar vårat kök och har inhandlat en iduktíonshäll; Cylinda IHI 65, eftersom det verkar vara bra.
Har varit på det klara med att bara vissa kastruller etc kan användas. Men nu när vi har provat vår fina häll så är det ett irriterande ljud som hörs ( inte klickandet utan ett ljud som hos tandläkaren ungefär). Servicekillen sa att det var kastrullerna som inte var helt plana (Ikea 365+). Nu har vi provat Fiskars kastruller, Tefalpanna och totalt 12 redskap som ska klara induktionshäll och det är irriterande ljud med alla! Den enda som är tyst är en gammal gjutjärnsplättpanna!
Ska det vara så svårt att hitta rätt kärl? Har alla andra det här problemet? Tacksam för all hjälp vi kan få!

 
Har ni något i kastrullerna?

Är dom tomma, så låter det mer om spisen.
 
Eftersom induktion uppkommer genom att man att man sätter fart på materialet med en frekvens, så tippar jag att kastrullerna kommer i självsvängning. Om det är det som är fallet så tror jag att Ni skall använda kastruller med tjock botten.
 
Som Granit999 säger Kastruller med tjock botten är nog lösningen.
Vår induktionshäll låter som du beskriver, när vi använder en "Billigare" kastrull med tunnbotten, känner man på den så vibrerar den. Däremot med gjutjärn eller Hackman kastrullerna(Tjock botten, tunga)så är det i princip helt tyst

/Micke
 
Är det som valter53 och mikkat antyder så att du märker stor skillnad beroende på hur mycket du har i kastrullerna??
Varierar ljudet beroende på hur länge du haft på värmen?
/Edjo
 
Vi har induktion och har aldrig upplevt de ljud som du beskriver, fast vi har Ikeas serie. Vi har en Husqvarna Tiger 80 och är supernöjda. Det tickande ljudet hörs bara när man har ställt ner värmen ner mot 1-2. Tror det beror på att man inte ska glömma bort den om man varmhåller maten. På vår häll sitter det en fläkt som går igång ibland beroende på hur länge och varm hällen blir, den kan surra lite grann, men inte så att man störs av den.
Det enda tips jag kan ge dig är det samma som tidigare, köpa tyngre kastruller.
 
P
Har en Husqvarna häll, använder IKEA 356 och har samma ljud som dig. Låter som man kommer in i en kärnkrafts anläggning.
 
Har Husqvarna Profinett häll och 365+ grytor och pannor och har inte de ljud du beskriver. Det tickande ljudet som kan förekomma på låg effekt har med det magnetfält som finns i hällen att göra (så har två-tre säljare för olika märken förklarat ljudet). Detta är induktionshäll nr 2 för oss då vi oxå hade det i vårt förra hus så tillsammans har vi haft det och 365+ grytor i 3-4 år.
 
Ja, vi har haft vatten i alla kärl som använts. Nu har vi förresten testat våra kärl där vi köpte hällen och de lät inte i närheten av det ljudet vi har på våran. Säljaren sa att vi "skulle stå på oss" mot Cylinda service för det måste tydligen gå genom dem. Så service ska komma hit igen... någon som har erfarenhet av Cylinda service förresten? Och tack för erat intresse, bra att höra andras åsikter!
 
Har en likadan spishäll, den knäpper och surrar. Cylinda service kommer på måndag och skall titta på ett annat fel på spisen, indikationen som säger att plattan är varm slocknar inte vid längre storkok. Tre timmar efter jag ringt och bokat tid så pajar diskmaskinen också den en Cylinda. Dessa två är nu ett år gamla så vi får se hur servicen är, kan berätta mer på måndag.

Guran1
 
Hade ett kyl-frysskåp från Cylinda som pajjade efter två år i min ägo. Naturligtvis hade garantin gått ut en månad innan. Cylinda var där och bytte grejor, men skåpet fungerade inte ändå. Tillslut så ringde jag upp chefen för Cylinda service och pratade med honom. De bytte ut mitt skåp mot ett nytt kostnadsfritt. Får väl se om det håller... ::)

Överlag så tycker jag att deras serviceorganisation höll god kvalitet och professionalism. Sedan kan man väl tycka annat om kvaliteten på deras produkter då...

// WM
 
Blir lite orolig när jag hör om Cylinda-grejer som pajar... Har köpt kyl/frys, häll, ugn, micro, tvättmaskin och torktumlare från Cylinda...

Men nu har service varit här igen, han var en trevlig typ och bytte ut hällen direkt. Den nya låter inte alls så mycket och ljudet minskar när kärlet blivit riktigt varmt, så blev det aldrig på den andra. Snart ska vi koppla in kyl/frys, håll tummarna för att det går bra!!!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.