2 380 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Nytt avlopp i badrummet, tips o råd.
Har precis rivit ut avlopp ur badrummet och ska lägga nytt (byter gammalt gjutjärn mot moderna grejjer). Jag har fattat att -- Toa: 110 rör, handfat: 50-75, golvbrunn: 75. Inga liggande 90-graders för toan.
Nu:
1) Finns det några "standardmått" för avstånd toa-avlopp till vägg (jag har märkt att toaletternas anslutning kryper längre bak och många nya toor i gamla badrum sitter himla långt från väggen. Jag har en toa som vill ha 10 cm till centrum avlopp, men jag kan ju vilja byta. Finns det nåt mått som är "standard" och någorlunda framtidssäkert? 15? Samma fråga för avlopp till handfat.
2) Jag har ett badrum som är 2.30 * 1.70 vilket verkar vara en mycket vanlig badrumsgeometri, och man vill troligen ha dusch, handfat och toa efter samma vägg. Finns det några "standardmått" för avloppens placering utefter 2.30-väggen (speciellt handfat och toa). Det som avgör är väl egentligen hur stora grejjer man har. Jag har 90 dusch, 60 handfat och så toan. Det är en fråga om armbågsrum och sånt som kan vara svårt att ens prova sig fram till genom att ställa grejjerna brevid varann (situationen är liksom inte naturlig).
3) Man vill ju planera ut avloppet så att det ligger med fall hela vägen och sen gjuta in det. Finns det några tips och trix som man kan få del av. Att man är noggrann och kollar tills man är säker och sen en extra gång är ju självklart, men det kanske finns tips från er som gjort det förut (och kanske ännu hellre från er som misslyckats). Golvbrunnen måste hållas i våg och alla avlopp på plats och allt sånt när man gjuter. Vad ska man tänka på?
Tack!
Nu:
1) Finns det några "standardmått" för avstånd toa-avlopp till vägg (jag har märkt att toaletternas anslutning kryper längre bak och många nya toor i gamla badrum sitter himla långt från väggen. Jag har en toa som vill ha 10 cm till centrum avlopp, men jag kan ju vilja byta. Finns det nåt mått som är "standard" och någorlunda framtidssäkert? 15? Samma fråga för avlopp till handfat.
2) Jag har ett badrum som är 2.30 * 1.70 vilket verkar vara en mycket vanlig badrumsgeometri, och man vill troligen ha dusch, handfat och toa efter samma vägg. Finns det några "standardmått" för avloppens placering utefter 2.30-väggen (speciellt handfat och toa). Det som avgör är väl egentligen hur stora grejjer man har. Jag har 90 dusch, 60 handfat och så toan. Det är en fråga om armbågsrum och sånt som kan vara svårt att ens prova sig fram till genom att ställa grejjerna brevid varann (situationen är liksom inte naturlig).
3) Man vill ju planera ut avloppet så att det ligger med fall hela vägen och sen gjuta in det. Finns det några tips och trix som man kan få del av. Att man är noggrann och kollar tills man är säker och sen en extra gång är ju självklart, men det kanske finns tips från er som gjort det förut (och kanske ännu hellre från er som misslyckats). Golvbrunnen måste hållas i våg och alla avlopp på plats och allt sånt när man gjuter. Vad ska man tänka på?
Tack!
Jag tror att standard för avlopp (toa) är 125mm från väggen och ut till centrum av röret. Jag såg det nyligen i en annan tråd.
Vad det beträffar handfatet så är väl det optimala om man kan gå in i väggen med det röret och då är väl standard 550mm från golvet. Jag är inte helt hundra där heller så verifiera uppgiften innan du tar fram verktygen...
Tänk så fort man glömmer, det är bara ett par månader sedan jag byggde en gästtoalett och tog reda på dessa uppgifterna. Man är ingen ungdom längre...
Mvh
Thomas
Klicka här för att svara