Kök
allison: Hej! Tänkte byta kök och undrar lite om det finns info att hämta på internet om layoutförslag och hur man går till väga rent praktiskt?
byggimpert: Favorit i repris, ger dessutom svar på frågan :) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1081699024;start=11#11 MVH//Christina.
fjonsson: Jag satte in en Futurumkåpa som heter "Flex" kombinerat med ett allianceaggregat. Betalade 4300kr på Coop..
Kawa: Ta och titta på Pergo kitchen, Ljus/mörk-grått shackrutigt skulle säkert passa. Låna hem några plattor och se! Vi har detsamma sen ett år har ännu inte tröttnat, det är ett mycket "piggt" golv. Samt att det har en skön yta att gå barfota på.
Kawa: Du kanske redan har lagt golv i köket, men om nån annan vill ha ett tips så kan jag tala mig varm för PERGO Kitchen, laminatplattor (40*40cm) Vi lade ettt svart-vitt eller rättare sagt mörk/ljus-grått golv. Lättlagt billigt och med 50 års garanti är det ett alternativ att fundera på :). Ett klassiskt golv som passar till många olika köksinredningar, både trä och som i vårt fall
muppen: och glöm inte att HTH kökets pris inte är listpriset ni kanske har fått utan ett bättre deal, så det kanske inteblir så mycket billigare....
Ti_Tan: Om jag absolut inte kan tänka mig några andra handtag än de med "fel mått" skulle jag nog välja att säta en "typ" väl synlig täckplatta under handtaget istället för att försöka dölja hålen med spackel etc.
mino: Är det verkligen så att de inte har satt på luckan ordentligt? Jag förstår faktiskt inte hur man kan göra fel på en sån sak, luckan ska ju sitta i liv med den yttre luckan. Det är ett rent monteringsfel i så fall, det kan man kräva att de ska åtgärda.
puma_2: URSÄKTA MEJ iRONMAN , MEN HAR DU INGA FÖNSTER VID LÅNGVÄGGEN ELLER TITTAR JAG FEL?????
rosebuddy: JAg har sett en "hörnlösning" från BeslagDesign som heter Corner och som innehåller ljusramp och el-uttag. HAr du någon erfarenhet från just uttagen? Subjektiva utlåtanden osv? JAg vill slippa montera uttagen i kaklet, bara plocka ut elkablarna ur väggen genom kaklet. Mvh Lars
pappskallen: Står själv med halva foten i köksplaneringen (renovering) och avser också att byta allt. Jag har kommer nästan garanterat köpa ett kök som görs individuellt så man slipper passbitar och sådant klabb. ( behöver man ett skåp som är 743mm så ska man kunna få det) massiva stommar eftersträvar jag också, så lokala snickerifirmor och små tillverkare kollar jag efter. IKEA tycker jag
Micke_1: För att göra det ganska enkelt kolla med en magnet på kärlet fäster den så funkar det på induktion ;D Bara ett litet tips :-/ /Micke
niclasw: Ja, jag köpte Ikeas gånggärn. Och det var i skåpstommarna som jag fick borra nya hål för gånggärnen. Gjorde hålen för ett skåp, och tog sen en kartongbit och gjorde hål i på samma ställen som jag använde som mall, för att få resten av luckorna på samma nivå, gick smidigt. Har du samma antal lådor så kommer det säkert gå att byta bara fronter utan problem.
Ironman: Har lagt ut skiss på ny tråd strax ovanför med rubrik: "Bygg vårt kök".
Ti_Tan: Kan bara instämma i ovanstående. Borrhammaren är nog det bästa verktyg jag har köpt. Det går otroligt snabbt och smidigt. Håltagning är som att borra i smör och borttagning av kakel gick fort (även om jag lyckades, genom egen klumpighet, skapa ett och annat hål i väggen). Jag köpte den billigaste på Bauhaus (349 SEK) och med de tillbehör som följer med har jag klarat mig hittills.
geschwint: Bosch har dessutom speciella sticksågblad som är precis så breda att dom passar i styrrullen på sticksågen. Allt för att snittet skall bli korrekt och för att undvika att bladet vandrar. Används för vinkelräta snitt
Patte: Södermalms Trä har bänkskivor i olika längd/bredd som kan beställas per löpmeter så kolla med dem. Hörig tjockled också ;)
Sweli: Vi har en kombinations ugn micro/multifunktion ugn från Bosch. Men det är istället för bara microugn. Utöver det har vi en gasspis med dubbelugn. Det är väldigt bra när man har många gäster. Vi använder kombinatinonsugnen jätte mycket. Det går fortare att värma än det vanliga ugnen, därför att den är mindre. kombiugnen fungerar micro och ugnen var för sig eller går att
muppen: lager finns ej längre, det är på lastbilar på väg, inte hos försäljaren 8)
almis: Jag använde rå, kallpressed linolja det blev en jättefin lyster! /Almis
Myrin: Ju mer man bygger desto mer lär man sig. Mycket riktigt så är stommarna bredare och 600 mm bänkskiva hade blivit för lite. Sen visade det sig att väggen bakom var sned så vi fick lägga en distans mellan skåpen och väggeni överkant och därmed kom de ut ytterligare 10 mm. Med lämpligt överhäng så kommer en skiva på 620 mm att vara det minsta som ser snyggt ut, ev krävs det ändå
JOS81: [citat] Oj oj oj! Inga fina erfarenheter där inte. Fick i panik hämta ett nytt kyl/frys skåp idag för över 9000:- Hoppas verkligen att det håller längre än så!!! Annars j-vlar!!!!!
alexfree: en liten följdfråga....jag har ett kök (standard) där förra ägaren har klistrat på strukturtapet...! Jag skulle gärna vilja renovera/lackera luckorna vid någon ovan lackering, men frågan är om det går? NÅn som har erfarenhet!?
Bohman: [citat] tack för svaret , svårt att veta i denna djungel då detta är mitt/vårt första hus!! Man känner sig gnällig men man betala dyrt och då ska man vara gnällig....
Immobil: [citat] Tycker det är en bra idé eftersom man aldrig ska bygga in kopplingar. Fast lödar du vattenkopplingarna behöver du inte någon inspektionslucka. ;)
Bokholmen: Jo kan hålla med om att miele är bättre. Men min jämförelse samma varor hos frigga jämfört med elgiganten gav en skillnad på 8000kr