Vad tror ni om att köpa ett av Ikeas trä kök, för att sedan vitlasera / måla det vitt. Vi vill nämligen sätta in ett vitt trä kök och tyvärr har Ikea inga vita kök med trä rakt igenom...

Kan det bli bra tror ni? Finns det några problem / risker? Har någon erfarenhet av detta?

Vitlasera ett kök från Ikea skulle fortfarande bli mycket billigare än att köpa ett kök från någon annan leverantör.

Tack för era åsikter!

Vad jag skulle göra är att köpa en lucka och lite färg och testa på den innan du bestämmer dig.

Man vet inte vad de har ytbehandlat luckorna med. Så det bästa sättet är att testa ;D

Jag skulle INTE göra det.

Alla (så vitt jag har sett) ikeas träkök är lackade, vilket är bra på ett sätt, för det kan man slipa bort. Problemet är att det endast är ramarna som är massiva, alla speglar är spånskiva med fanér el dyl.

Vi köpte två vitrinluckor för att komplettera vårt kök med och håller just nu på att lasera dem. Det blir bra, men har varit ett större jobb än det är värt.

Vi hade en täckskiva som vi har kunnat göra om till lådfronter, annars vet jag inte hur vi hade gjort med dem. Vårt kök är dessutom lila :o så att lämna speglarna "träfärgade" är inget alternativ för oss. Skulle nog se konstigt ut hur som helst med laserade ramar och lackade speglar...

Men det är klart, väljer man att måla täckande kan man säkert välja en färg som man kan måla direkt på det lackade med, och då är det ju ett bättre alternativ, fast jag tror att det är svårt att få det snyggt.

Ett alternativ är väl annars att köpa stommar från ikea och luckor nån annanstans ifrån om man inte hittar det man vill ha på samma ställe?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.