1 834 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
kommentarer kök
här kommer några bilder på ett förslag på kökslösning för vårt lilla kök.
någon som har kommentarer?
bakom de medelhöga skåpen ska en täljstensugn stå, vänd från kök mot vard. rum. Ryggåstak i kök och vard. rum. Dörren som syns går ut mot altanen.
från höger..

ovan..

från vänster

någon som har kommentarer?
bakom de medelhöga skåpen ska en täljstensugn stå, vänd från kök mot vard. rum. Ryggåstak i kök och vard. rum. Dörren som syns går ut mot altanen.
från höger..

ovan..

från vänster

och här ett annat alternativ där kyl/frys är inbyggt i högskåp och ugnen sitter under hällen.

Alternativ 1 känns rättare då jag ogärna skulle placera kyl/frys mot en varm eldstad.
Det är dock väldigt lite plats mellan disk och häll. Fundera om inte disken kunde flyttas åt vänster så att du skapar en arbetsyta mellan disk och spis. Glöm fönstrets fördelar framför diskhoarna, där jobbar du väldigt korta stunder.
Hur långt är det mellan ugn och kylskåp i alt 1? Kylskåpet öppnar sig in i mellanrummet, du bör ha 120 cm för att kunna stå där obehindrat. Vänd på upphängning av kylskåpsdörren.
Personligen skulle jag placera ugnen under hällen för att ha en avlastningsyta i närheten då jag tar ut varma plåtar. De halvhöga/höga skåpen blir utmärkta förvaringsskåp till specerier etc.
Det är dock väldigt lite plats mellan disk och häll. Fundera om inte disken kunde flyttas åt vänster så att du skapar en arbetsyta mellan disk och spis. Glöm fönstrets fördelar framför diskhoarna, där jobbar du väldigt korta stunder.
Hur långt är det mellan ugn och kylskåp i alt 1? Kylskåpet öppnar sig in i mellanrummet, du bör ha 120 cm för att kunna stå där obehindrat. Vänd på upphängning av kylskåpsdörren.
Personligen skulle jag placera ugnen under hällen för att ha en avlastningsyta i närheten då jag tar ut varma plåtar. De halvhöga/höga skåpen blir utmärkta förvaringsskåp till specerier etc.
-Det är 135 cm mellan kyl och högskåp i alt 1
-Bakom täljstensugnen ska det muras en vägg, så värme borde väl inte vara ett problem i alt2??
Jag förstår att det kanske inte är det bästa att ha diskbänk under fönster, men det känns svårt att flytta hoarna i alla fall. Vill nog inte ha dem längst ut mot matbordet. Inte heller längst in i hörnet. Ska dock prova att flytta lite till vänster.
-Bakom täljstensugnen ska det muras en vägg, så värme borde väl inte vara ett problem i alt2??
Jag förstår att det kanske inte är det bästa att ha diskbänk under fönster, men det känns svårt att flytta hoarna i alla fall. Vill nog inte ha dem längst ut mot matbordet. Inte heller längst in i hörnet. Ska dock prova att flytta lite till vänster.
Svågern hade den lösningen, med en murad vägg och öppning in till köket från båda sidorna. Det blir väl varmt runt en eldstad. Han bytte kök nyligen och placerade spis/häll bakom sin täljstensugn.cat_stevens skrev:
Om du väljer alt2 får du snyggare proportioner. Det är fint med symmetri framför/runt fönstret med diskhon i mitten, även ugnen är placerad mitt i gången. Den fina balansen kan rubbas genom att skjuta diskhoarna lite grann åt vä (t.ex. 40-lådor efter hörnskåpet) och ugnen till hö (t.ex. lådhurtsen som står längst ut till vä om spis/häll). Köket blir bättre att arbeta i, men inte lika njutbart att titta på...
135 cm passage är toppen!
Jag skulle inte heller ha diskhon under fönstret av den anledningen att jag vill ha ytan fri att ställa färska kryddor och andra fina saker på. Om ni väljer att ändå placera dem under fönstret tänk på var kranen sticker upp och åt vilket håll ni ska öppna fönstret. Annars kanske ni åker på att köpa en kran som går att vika i sidled för att kunna öppna fönstret.
Klicka här för att svara