Kök
Ti_Tan: Det är lite olika med vad olika firmor får göra (somliga får ta bort och plugga, andra får installera). Gasbehörighet verkar inte vara något entydigt begrepp. Själv använde jag mig av Rörmannen när jag tog bort gasen och de är godkända (åtminstone för det) av Fortum.
Porky: Jo, så tänkte jag faktiskt göra... var bara lat och plockade en bild som jag redan postat. ::)
Solana: Menar du att vårt lilla Vitrinskåp ska väck :o ;) Det som vi tycker (hoppas) lyfter köket.
valter53: Ta en kylskåpsmagnet. Fasnar den på botten av stekpannan,grytan eller kastrullen så går den att använda på induktionshällen.
saren2: Hejsan Kan mosaik vara något? Jag har blivit stört förtjust i det. Har beställt Iridium Zinja från M2, efter ett tips från detta eminenta forum... Konradssons har en serie som heter Bisazza, finns i ALLA tänkbara färger. Sjösten kräver väl en del underhåll för att behålla sin skönhet, eller? Annat tips är väl att bläddra i varenda indredningstidning som finns. Hoppas du hittar
saren2: Standardmått finns inte. IKEA har en standard och Ballingslöv en annan standard. Brukar alltid skilja på någon/några cm. Har en gång i tiden jobbat på IKEA och då passade i alla fall inget annat än IKEA till IKEA..... //Saren
Bobbe: Jag har kollat IKEAS varor mot Whirlpools "egna". Det är samma spec och mått på dom. För egen del kollade jag också priserna på följande: IKEAS Induktionshäll "Eldig HOB V00S" (6950:-) och ugnen "Mumsig OBI E00 AL" (4995:-). Sökte på nätet på billigaste åf för Whirlpool. Samma artiklar var IKEA tusenlappar billigare på. Kolla här: http://www.tretti.se
lusen: Tack för hjälpen, jag har visst mätt fel och våran var 31 cm, så den kommer då att passa!! Skönt!
Wintermute: Det är nog mer så att Ballingslöv vill ha in en fot i det lägre prissegmentet och ta en bit av DIY-marknaden där IKEA dominerar. Ballingslövs kök ligger ju som bekant inte i den billigaste prisklassen. // WM
Norpan: [citat] Jo, men jag tänkte att någon kanske redan visste...så när jag ändå var inne på forumet så slängde jag ut en liten förfrågan ;) Tack för era svar!! Då vet jag att den kostar runt tusingen!! :)
Hemmakatten: Vilka tråkiga frågor. ;) Självklart ;D antar jag att vågen måste tåla att man lägger nåt på den, eller....? Den Franke-våg jag såg var inbyggd i bänkskivan ovanpå ett skåp med lådor. Sträckte in handen i översta lådan och kände att vågen var tunnare än bänkskivan.
lin01jon: Kvällsjobb ja......man är bra sugen på att hålla på lite längre på kvällarna men jag har en dotter på 2 år som sover i rummet bredvid så man får planera så att man spar sånt som inte låter så mycket till kvällen. Tänkte härom kvällen att jag skulle tejpa upp vp rören så att man fick alla böjar klara och sen spika fast dom dagen efter men jag la ner det....
Beemer: ;D Ja tänk om man hade hetet Bill.. Otroligt tröttsamt när servicen inte flyter på utan man måste tjata och hävda sin rätt. Det är ju de som är proffs och som kund borde man faktiskt kunna luta sig tillbaka medan de fixar till produkterna de sålt. Ett bra varumärke byggs upp genom att ge bra service det är a och o. /Björn
FlitigaLisa: Vi har deras induktionshäll och den är bra. Jag kan jämnföra med vår förra induktionshäll från Brant/Blomberg, ingen större skillnad förutom att jag tycker de knapparna var lite snabbare att reagera men det kan vara inbillning oxå... Grannar har Profinett gashäll och de är oxå nöjda.
FrittDrag: Regeltexterna angående imkanaler är lite röriga ;) Men det som gäller som grund är att imkanalen skall brandisolleras i hela sin längd E15. Men undantag görs där kanal är synlig eller (i anslutning till kåpan) sitter bakom "lätt demonterbar" byggdel. Alltså om man lätt kan riva ner och komma att släcka vid en eventuell brand = ingen isolering. Så fort kanalen ligger dolt (eller
FrittDrag: Monterar du en ljudfälla mellan kåpa och takfläkt så dämpar du mycket av fläktljudet. Ljudalstringen som kommer av höga luftflöde i kåpan kan man inte komma ifrån, men skönt att slippa lyssna på fläktens brummande/surrande i köket. Takfläktar kan du få i storlekar som ger mer luftflöde än vad en inbyggd fläkt (i kåpa) klarar av.
Norpan: Det finns ingen som har bilder på¨vit sjösten i sina kök? Har ni vaxat eller oljat?
folke59: Vi kollar upp ett italienskt kök som heter Arredo3. De som säljer det heter Wm kök o bad. Butiken finns i Helsingborg. Det blir en resa på c:a 150 mil enkel väg för oss. Funderar om det är någon på byggahus.se som bor i Helsingborg och varit där. Kanske sett köken "live" och kan ge en reflektion . Vad jag vet finns dessa kök på en del andra ställen också.
star_daddy: Jag tog min skruvmejsel och gjorde 500 hål i plasten...
Lurvnos: Prova spis-och-ugnsrengöring på spray, K2-R tror jag den heter. Röd&vit flaska. Ger en raklödderliknande matta, låt det verka över natten. Den verkar bita på allt, den ger sig på plast också.
Qudan: [citat] Jag tycker att din lösning ser ganska bra ut. Det du ska tänka på är att det går att komma åt den gamla ventilen i skåpet, för annars blir sotaren sur den dagen han kommer (iofs är det inte varje år). Som jag förstår så ska du ha en kolfilterfläkt, och det måste man ha om man bor i flerfamiljshus, detta för att inte du ska trycka in ditt matos till grannen och viceversa.
Snigel: Christina: Nja....om vi justerar luckorna så att mellanrummet försvinner mellan luckorna blir det ju glipor på andra ställen....alltså om det inte är glipor mellan luckorna blir det ju glipor så man ser in i skåpen!? FlitigaLisa: Coolt! Det måste jag kolla efter! :D
muppen: Göran, köket är beställt på Kvik Bäckebol. Det är Sisjön som har kursat. Har hört om andra Kvik i Sverige som funkar bra, så det var nog Sisjön som inte lyckades. Personligen tycker jag att kontakten har funkat mycket bra med Kvik & vi har kunnat ändra och vela hur mycket som helst under vägen utan att nån har himlat med ögonen åt oss. :) Känner mig inte mer nervös att nåt
Stiffen: Hej, Har precis köpt vitvaror via tretti.se och är jättenöjd. Hemkört till dörren 3dgr efter beställning, billigare än vanliga köksbutiken på våra varor. Stiffen
OLHA: Det går alldeles utmärkt att ha diskmaskin. Har ingen el eller värme på överhuvudtaget på vintern. Däremot vad man måste göra när huset vinterstänges, det är att: 1. Stäng av vattnet i huset 2. Öppna kranarna. 3. Glykol på strategiska ställen. 4. Skruva bort slangen till diskmaskinen, bak på diskmaskinen. Starta diskmaskinen så att den tömmer vattnet i alla ventiler. Då har
jon: Oj! Den är beställd. Det är inte ofta katalogen är tyngre än det man ska köpa =) Tack för tipset.
jooselti: Har inget bra svar på dina frågor..renoverar ett hus från 1905 och genar i byggnadsvården ;) Kolla under "Byggnadsvård" här i forumet, där finns många som är jätteduktiga på just sådant!
jooselti: Kan meddela att vi köpte den som hade 52dB...plånboken fick avgöra. I övrigt var maskinen allt jag ville ha och det är ett välkänt märke så det bör nog vara kvalitet på grejorna vi köpt ändå. I ett hus med sex personer+ många vänner och släktingar som kommer och går, tror jag inte att maskinen kan störa oss. Det bullras en hel del av oss alla andra ;D