3 815 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Två hoar i kök. Nån som har erfarenhet?
OK, du har inte tillräckligt långa arbetsytor NÅGONSTANS. Om två vattenhål splittrar upp befintliga ytorna till 40-60 snuttar bör man överväga annan planlösning, helt klart! Sådana snuttar i bardisken/ön fungerar om det finns en längre huvudarbetsyta i anslutning till diskbänken och kylen. Fjattespatt kommer att ha sin längre arbetsyta i U:ets krök och väldigt nära spisen, det låter bra.Solana skrev:Det kök vi har nu har har ugn i högskåp därefter komer ett 60 skåp sedan kommer spis och därefter har vi dessa 40-50 cm innan vasken kommer och därefter en diskmask. Dvs vi har bänkytor 60, 50 och 60 det är ändå för lite... vidåller att bänkyta är långt mycket viktigare än 2 vatten hål... men det är ju jag det
Ok, den förra ho'n var lite väl liten denna tror jag mer på (den runda längst ner):
http://www.franke.se/katalog05/82.jpg
Vasken får inte vara för stor då den stjäl för mycket utrymme. Jag tänker mig att det ska vara en LITEN ho som man använder enbart när man inte lätt kan nå diskbänken Som t ex för en kock-assistent som står på fel sida bardisken.
Jag tänker mig också att vasken måste ligga nära spisen eftersom den annars styckar upp bardiskens arbetsyta som Lillbjorn påpekar. Och den kan inte ligga i nära ytterkanten eftersom den då blir oduglig som utslagsvask, som byggimpert mycket riktigt påpekar.
Tack för alla kommentarer. Är det bara FlitigaLisa som har praktisk erfarenhet av två hoar?
Hälsn,
/ FS
http://www.franke.se/katalog05/82.jpg
Vasken får inte vara för stor då den stjäl för mycket utrymme. Jag tänker mig att det ska vara en LITEN ho som man använder enbart när man inte lätt kan nå diskbänken Som t ex för en kock-assistent som står på fel sida bardisken.
Jag tänker mig också att vasken måste ligga nära spisen eftersom den annars styckar upp bardiskens arbetsyta som Lillbjorn påpekar. Och den kan inte ligga i nära ytterkanten eftersom den då blir oduglig som utslagsvask, som byggimpert mycket riktigt påpekar.
Tack för alla kommentarer. Är det bara FlitigaLisa som har praktisk erfarenhet av två hoar?
Hälsn,
/ FS
Vi andra har bara åsikter...Fjattespatt skrev:
Här en tråd - om hoar i öar
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1100541089;start=1#1
Ovanstående känns def. bättre, men jag har för mig att Franke har en med 28 cm diameter, du kan inte få in den??Fjattespatt skrev:
Bara av ren nyfikenhet så undrar jag vad du i dina tankar, ser kock-assistenten (på fel sida bardisken), göra i/med den där hon??
MVH//Christina.
Vi hade två hoar. En liten och en lite större. Spontant var det värdelöst för man behöver en riktigt stor för att tex få ner plåtar, etc.
Och en liten för sallad, etc.
Sätt den lilla i köksön och den stora vid spisen.
Ha inte spisen i köksön för Du dör på matoset som är svårfångat vid en köksö. Sätt spisen mot en vägg, klart smartare även om det kanske inte är lika fräckt.
Och en liten för sallad, etc.
Sätt den lilla i köksön och den stora vid spisen.
Ha inte spisen i köksön för Du dör på matoset som är svårfångat vid en köksö. Sätt spisen mot en vägg, klart smartare även om det kanske inte är lika fräckt.
Vi har två vattenställen.
Vi har vår gashäll infälld i en lång rostfri diskbänk. I ena änden är gashällen i andra änden en diskho 'standardstor'. Sedan har vi huvuddiskhon på andra sidan köket.
Kan nog säga att det avr en av de bästa ideeran vi gjorde i köket! Ångrar inte en minuuuuuuut. Men hon hade inte varit lika kul nära gashällen, men måste ha avställningsyta och arbetsyta runt hällen också!
Vi har vår gashäll infälld i en lång rostfri diskbänk. I ena änden är gashällen i andra änden en diskho 'standardstor'. Sedan har vi huvuddiskhon på andra sidan köket.
Kan nog säga att det avr en av de bästa ideeran vi gjorde i köket! Ångrar inte en minuuuuuuut. Men hon hade inte varit lika kul nära gashällen, men måste ha avställningsyta och arbetsyta runt hällen också!
Ok, vi som bygger med köksö och har hällen med takhängd fläkt är alltså ute på djupt vatten?OLHA skrev:
Är inte dagens fläktar dimensionerade för att man skall kunna ha en ö?? utan att det skall stänka och komma matos i hela huset?
/Mats
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
mats99 skrev:
Luft är som vatten och är det lite rörelse runtom, blir det samma effekt. Gick själv på det när vi byggde köksö och blev grymt besviken, trots enormt stor fläkt på taket. Körde Thermex Chrystalia fläkt. Tyvärr.
Det finns en lösning som heter Halton på fläktarna. Kanonbra men dom använder en teknik somkallas jet capture. Eg. Teppan Yaki fläktar (Japanska stekbord). Brutalt bra och prissatta därefter. www.halton.fi eller .com
Ajdå, vi som precis har godkänt alla ritningar.
Jaja man lär sig väl av misstagen.. Antar jag.
Skall iallafall köra på detta, har beställt en stor takmonterad fläkt. Självklart via Thermex.
Vi får hoppas att det räcker..
Om inte kommer det se fräckt ut och man kan äta ute.. Ofta..
Mats
Jaja man lär sig väl av misstagen.. Antar jag.
Skall iallafall köra på detta, har beställt en stor takmonterad fläkt. Självklart via Thermex.
Vi får hoppas att det räcker..
Om inte kommer det se fräckt ut och man kan äta ute.. Ofta..
Mats
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden