Kök
Lippo: Hej! Vi använder fönsterputs och gnor med en bit lakan. På hällen använder vi en liten flaska från MR Muscle för hällspisar. Jättebra, det blir en hinna som gör att det blir lättare att torka av nästa gång.
Ausir: Ballingslöv hade en riktigt snygg lösning på det här. http://www.ballingslov.se/se/kitchen/inspiration Men som sagt, det måste nog göras av en fackman innan skivan ligger på plats. Men snyggt är det.
Fasting65: Min högst personliga åsikt är att kolfilter hör hemma i lägenheter där man inte får blåsa ut luften i självdragsystemet som är sammankopplat med alla andra lägenheter. Kolfilter är så mycket sämre än en "riktig" fläkt. Vårt fläktrör skulle också hamnat rätt uppe i ovanvåningens rum, men vi lade röret i bjälklaget. Det är ok så länge man får plats med brandhärdig
jooselti: Vi har pärlspont som vi tänkt sätta en glasskiva framför...både snyggt å praktiskt!
Chief_Ryback: Inte måste du det det är egentligen upp till dig. Men om köket är rent från skåp så skulle jag peronligen lägga i hela köket.
byggimpert: [citat] 1+2. Jag tycker att det kan vara rätt snyggt med 10x30' plattor (hellre vita än grå) och def. "tegelsättning", smal och gärna ljust, ljust grå fog, däremot skulle jag inte sätta dem rakt ovanför varandra, det tycker jag personligen är ffa. alldeles för trendkänsligt och snyggt..... njaäee :-/, men det är ju en smaksak förstås. Skulle dessutom välja en varmvit platta
mino: Mitt tips: överskatta inte vad du klarar av/orkar med att göra. Är man måttligt intresserad av att pula och snickra, blir man, hör och häpna, inte mer intresserad bara för att det är billigare att göra allt själv. :-/ ;) /5 månader i köksrenoveringsröra and counting...
hempularen: Det finns ingen direkt standard för höjd. Ni måste nog ut och välja vilken ni skall ha. Höjd för "fullhöjdsskåp" ligger väl ofta på 180 eller 185. Men 175 till 200 är vanliga höjder. Utbudet verkar vara större runt 180 eller 185. Så för framtida kompatiblitet kan det vara bra att lägga sig där.
ROLA: Du skall självklart ha silikon i skarven, annars kommer det inte vatten som försör bänkskivan.
Coolman: Jag laddade ner progget Ikea Kitschen. Ritade och efter 1 vecka och 40 timmar så löste jag det ultimata. Tog med bärbara och fick en person som skulle titta på den och gav tummen upp! Jag hade tänkte på "triangeln" och bra arbetsyta sidan om spis + diskho. Diskmaskin vid disckho samt där glas/tallrik skulle vara. Sen gjorde han lite tillval som täckskiva o.s.v.(Hade probbe med det i
chribbe66: Har nu fått slutofferten från Mobalpa, det blev en del förändringar på slutet, tillägg av skåp etc, etc. Totalt blev köket på 28 enheter med en stor köksö på 2,1 * 0,9 m med utskjutande barlösning på 0,9 * 1,1 m Skåp och skivor i laminat förutom en stor vitrindel i ek och en utskjutande barlösning från köksön också den i ek. Totalpris inkl. montering och frakt 145 000
nissle: Har sett denna lösning med 2 diskmaskiner på några köksbutiker. Verkar prakttisk men tyvärr så kostar det en hel del.... :( http://www.fisherpaykel.co.uk/dishwashing/dishdrawers/dishdrawers.cfm
ekopro: Jag hade samma problem så jag kapade skåpet i underkant o flyttade upp skåpsbotten så att det passade mina önskemål.
OLHA: Några andra tips.... Om ni har möjlighet och plats vill jag rekommendera ett alternativ/komplement till kyl/frys. Ett kylrum. Ni hittar information om det på www.norcool.se. Slipper irriterande backar, potatissäckar, etc som ligger och dräller överallt. Plus att man får plats med allt när släkten skall utfordras på jul. Komplettera med ett kylskåp med ismaskin så är lyckan gjord. I
stenhus05: Blev så glatt överraskad när jag stegade in på Kvik häromdagen och försäljaren gav mig en katalog + ordentlig prislista :o. Verkligen något som andra kökstillverkare borde ta efter så man slipper känslan av att hela tiden bli lurad. Köksbranschen skulle må bra av att lämna ut sina prislistor. Helt otroligt hur man kan ta offert från samma leverantör på ett par olika ställen i
coss: Jag som e en matlagare, fd kock, har bara ett tips. Nu finns det inbyggnadsugnar som har ångeffekt. En mycket praktisk finess. De kostar skjortan, runt 14 tusingar, men nästa ugn blir en sådan.
Maskot: Tack Fredrik.e för svaret. Måttanpassning låter högst rimligt. Jag antar att det inte skulle bli någon alltför hög kostnad att låta göra en sådan anpassning av en enskild beställd stomme? Med risk för att verka korkad vill jag också fråga om utförandet av stommen är beroende av vilken inbyggnadsugn man väljer. Eller är det standardmått på dem? Då menar jag inte bredden som
OLHA: Vansinnigt imponerad av Halton fläktar med Jet Capture teknik. Tysta och INGET matos!!!
zephir: Elektrolux Silent Saver-serie är kanon. Jag har hittills bara köpt kyl- och frysskåp men kommer vid nästa vitvaruinköp titta efter prylar i samma serie. Fick för övrigt ett hyffsat pris på kombon på COOP, knappt 10500. ;D Zephir
Tomaser: [citat] det är inte klart..noblessa passar tex inte dom har lite olika dimensioner
hotlips_66: Hej WM! Tack för dina svar. Du förklarade en del för mig som var oklart men nu hajar jag. Tack igen lotta
lnu: Här är några som i alla fall ligger under tio lappar: http://www.vitvarumaklarna.se/ProductList.asp?ShowCategory=25&ShowBrands=0&SortOrder=3 Hittat här, filtrerat på frihängande och sorterat efter pris.
Norpan: Vi har en Beko diskmaskin som funkar perfekt! Trippel-A coh mycket tyst, endast 48 decibel Skulle absolut kunna tänka mig Beko igen! Bra pris, mycket för pengarna!
Ulle-Bella: "Vi" ska bygga ett Trym och funderar på ett inbyggnadspaket som tillval. Var i köket blir det bäst att placera micron och ugnen? Nån som provat och har bilder, kanske?? Hej svejs från Ulle-Bella. 8)