1 480 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
gasanslutningen
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Idag är det tillåtet att ha den in i huset men då ska du ha en skylt väl synlig att du har gasflaskor. Det är för att om det händer något ska brankåren veta att det finns risk för explosion.
Vi har valt att ha flaskorna en bit utanför huset.
Installationen ska göras av en behörig installatör.
Vi har valt att ha flaskorna en bit utanför huset.
Installationen ska göras av en behörig installatör.
Det är fullt lagligt att ha EN gasoltub upp till storlek 11 inomhus. Vill man däremot ha två st. seriekopplade så måste de stå utanför. Det skall klart och tydligt framgå med varningsskyltar var man förvarar gasen. Är det så att gasen skall stå utomhus skall den förvaras i en brandklassat skåp samt vara försätt med låsanordning. Vill man ha mera specifika uppgifter så är det bästa att ringa till brandmyndighet på orten eller till en VVS firma som sysslar med gasanslutning. Invändigt får man använda slang men utvändigt skall det vara rör draget. Lycka till... Trots allt detta besvär är det värt det... Tro mig, jag vet...
Mvh
Isaac
Mvh
Isaac
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Jag har precis installerat gasen (med hjälp av en gasinstallatör) utomhus under förstugebron. Min gashäll behöver P19 för att få tillräcklig förångning utomhus vintertid. Alltså blev det en anmälan till Statsbyggnadskontoret och inspektion av Räddningsverket. Följande framkom:Isaac skrev:Det är fullt lagligt att ha EN gasoltub upp till storlek 11 inomhus. Vill man däremot ha två st. seriekopplade så måste de stå utanför. Det skall klart och tydligt framgå med varningsskyltar var man förvarar gasen. Är det så att gasen skall stå utomhus skall den förvaras i en brandklassat skåp samt vara försätt med låsanordning. Vill man ha mera specifika uppgifter så är det bästa att ringa till brandmyndighet på orten eller till en VVS firma som sysslar med gasanslutning. Invändigt får man använda slang men utvändigt skall det vara rör draget. Lycka till... Trots allt detta besvär är det värt det... Tro mig, jag vet...
Mvh
Isaac
- Precis som installatören sa behövdes inget plåtsköp eftersom utrymmet jag använder består av obrännbart material med en låsbar gallergrind.
- Seriekoppling var inte tillåtet överhuvudtaget i en enfamiljshus. Det var nämligen ett av alternativen till P19-flaskor, men det blev backning på det.
Hur vet man det?!!Johan Gunverth skrev:
Funderar på en fembrännarhäll från Siemens.
Är utomhusplacering av tuberna överhuvutaget aktuellt i Luleå med temperaturer regelmässigt vintertid ner mot -30 grader när det knäpper till?
(Alla sakkunniga verkar ha semester)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 186 inlägg
Effekten på hällen står ju i bruksanvisningen. Gasflaskorna förgasningskapacitet vid olika temperaturen är känd.Ullisojonas skrev:
Farsan har en identisk häll som inte funkade helt och hållet med P11 utomhus vintertid. Dessutom skall gasinstallatörerna kunna räkna ut var som behövs och mitt fall blev svaret: - Det verkar stämma.
I kalla Norrland kanske det är läge att ha ett isolerat och lätt uppvärmt skåp på utsidan av huset.
Klicka här för att svara