Vi har ett hus från 1904 som vi ska göra om köket på och nu letar vi efter en ugn som är modern men ser gammaldags ut. Har tyvär inte hittat en sådan någonstans.
Vet ni någon tillverare av sådanna ugnar??
Även micro hade varit kul att ha en som ser lite gammaldags ut men det är inte lika viktigt då den går att bygga in bakom lucka.
 
AGA-spisen ser gammaldags ut ( priset passar snarare framtida inkomster ;)) men är yterst modern. Svensk uppfinning , lyxspis som tillverkas i England.
gaia
 
Här finns det, de har priser på nätet:
Vi har köpt deras stora gasspis i Nostalgi model som är 1 meter bredd. Med dubbla ugnar med multiugn.
Vi är jätte nöjda med den.

http://www.aquapool.se/ilve04/index.html

I antik mässing eller koppar:
600RMP%20Koppar.jpg

denna modell finns i flera färger
600NMP_grey.jpg

även med dubbla ugnar

200NMP_grey.jpg

Här hittade en som är 90 cm
D900NMP.jpg

Micro, kommer jag inte ihåg men jag tror att de har eller kan de ha en täckplatta.

De har också i samma serie gashäll

H70CNV.jpg
 
Angående Ilve som nämns av Sweli:

- De breda ugnarna börjar på 80cm. En 90cm-ugn är alltså inte bredare inuti. Det är bara lite extra plåt runt om eller så är panelen flyttad till sidan om ugnen, varför totalhöjden minskar något.
- Tänk efter femtielva gånger innan du skaffar en 60/30-dubbelugn med 90-bredd. 60-ugnen i denna kombination är 2,5 cm smalare inuti än en normal Svensson-ugn. Detta märks med all önskvärd tydlighet när de gamla ugnslådorna och formarna inte längre får plats.
- Ugnarna är alltid enfas 16A, vilket för till följd att de är lite långsammare. 250° är maxtemp (Italienska regler).

Annars är Ilve bland det bästa som går att få tag i till överkomligt pris. Det finns produkter från "supertacky" med guldkanter till storköksstuk med gjutjärn och rostfritt. Mycket rejält byggda.

Har själv en P-95C gashäll och en 800-LMP ugn
 
Det jag gillade av Ilve spisarna är friheten att välja den kombination man föredrar.
Dubbla (jag har 60/40) eller enkla ugnar. Gas, grill, stekplatta, keramik, man kan välja vilken kombination som helst. Det ser man inte på många andra märken.
Och som Johan Gunverth säger till överkomlig pris.

Jag upplever inte ugnen långammare än andra jag har haft men kanske är det för att man vänjer sig. Min ugn har funktionen Snabbstart och det tar inte många minuter tills den når rätt temperatur.

 
Tack fär alla tipsen, Gas är helt ute för min del men det blir med all säkerhet en Ilve Ugn och en Ilve häll med guld vred.
Tack igen
 
Åh, VILL HA!!! Är det någon som vågar skriva prisuppgifter på dessa ugnar/spisar och riskera att mitt habegär och sunda förnuft på ekonomin hamnar i krig?
 
annann skrev:
Åh, VILL HA!!! Är det någon som vågar skriva prisuppgifter på dessa ugnar/spisar och riskera att mitt habegär och sunda förnuft på ekonomin hamnar i krig?
Gå in på http://www.aquapool.se så har du listpriserna. Bättre återförsäljare kan säkert ge lite rabatt

Edit: det finns en färdig länk till prislistan: http://www.aquapool.se/ilve04/Prislista_2005.pdf
 
Fasen också, nu blev det jobbigt ;).
 
SMEG är halva priset.

eller så kör Du Gaggenau grejor. Brutalt bra.

Kommer antagligen att köpa in deras stekhäll och wok gashällen samt dubbelgashällen i 400 serien.
 
OLHA skrev:
...eller så kör Du Gaggenau grejor. Brutalt bra.
...
??? Gaggenau? Det är smäck som inte håller normal användning. Snygga att se på dock. Har själv haft sönder Gaggenau-utrustning (hällvred + ugnslucka) utan att vara oförsiktig. Har hörst samma omdöme från vänner och bekanta som har använt sina Gaggenau-prylar ett tag. Långt ifrån vanlig Electroluxstandard vad gäller hållbarheten

Smeg är dock bra grejer. Tror faktiskt att de baseras på samma grundmoduler som Ilve. De ser misstänkt lika ut. Smeg har vred i plast där du hittar ett i metall på Ilve.
 
Gaggenau? Det är smäck som inte håller normal användning. Snygga att se på dock. Har själv haft sönder Gaggenau-utrustning (hällvred + ugnslucka) utan att vara oförsiktig. Har hörst samma omdöme från vänner och bekanta som har använt sina Gaggenau-prylar ett tag. Långt ifrån vanlig Electroluxstandard vad gäller hållbarheten
Delar absolut inte Din uppfattning och tråkigt att Du haft dom erfarenheterna. Har haft Gaggenau både som kyl/frys, gas, häll, ångugn, ugn, micro och måste ödmjukt säga att det f-n i mig är det bästa vi har haft!!! Vänner till oss som har Gaggenau delar vår uppfattning också. Funkar klockrent, aldrig några problem, tyst, snabbt och effektivt. Med en snygg design!!!

Så mkt dyrare kronmässigt är dom egentligen inte heller... Om man vill ha bra grejor. Samt att det är värdehöjande för huset.

Enda funktionsmässiga problemet är alla dessa klockor på respektive del.... När strömmen går, har man att göra...

Fast det är klart, det enda som ser gammaldags ut är faktiskt med lite fantasi, gashällarna... :) Hur som helst, snyggt är det!
 
OLHA skrev:
Delar absolut inte Din uppfattning och tråkigt att Du haft dom erfarenheterna.
Jag var sjäv imponerad av Gaggenau-utrustning tidigare, men avstod köp efter rekommendationer och erfarenheter. Det kan säkert ha varit tillfälligheter. De Gaggenau-ägare jag refererar till är inte särskilt intresserade av ömtåliga saker utan vill kunna "slita" på dem. - Slamra med kastrullerna!, som flickvänen säger
Fick dock en varning från folk som jobbar heltid i kök och det gav mig definitivt anledning att titta på andra produkter.
 
Gorenje har en ugn som är i den rustika serien...

Håll till godo
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.