Hej
Köket ska "smårenoveras" med vitt kakel under skåpen, ljusare knoppar till skåp och lådor, bänkskiva i björk och nytt golv. Köksbordet och stolarna har skiva i björk och väggarna är skogsgröna (kökssoffan är utkastad).

Blir det för mycket björk om man lägger in björklaminat? Har även funderingar på klinkerlaminat i skiffer, men är rädd att det blir för mörkt.

Alla tips mottages tacksamt. Har kollat in Byggmax och vår budget sträcker sig till deras golv för
129:-/kvm.

Mvh
Per

kok.jpg

gorgar skrev:
Hej
Köket ska "smårenoveras" med vitt kakel under skåpen, ljusare knoppar till skåp och lådor, bänkskiva i björk och nytt golv. Köksbordet och stolarna har skiva i björk och väggarna är skogsgröna (kökssoffan är utkastad).

Blir det för mycket björk om man lägger in björklaminat? Har även funderingar på klinkerlaminat i skiffer, men är rädd att det blir för mörkt
Min personliga åsikt är att du ska strunta i björklaminat, ta då 'klinkerlaminat' i grått istället.
Vilken bänkskiva i björk menar du, massiv eller laminat??
Funderar personligen på om inte en bänkskiva i en lite mörkare nyans skulle vara effektfull!?

Om jag fick välja fritt (vilket kanske inte var vad du önskade/frågade om ;)) så skulle jag även strunta i vitt kakel, det behöver inte bli dyrare om ni tex. väljer en grå ton som går till klinkerlaminaten.
Men med tanke på att själva kakelkostnaden är försvinnande liten (beroende på den lilla åtgången ;)), spelar det eg. föga roll om kaklet kostar 200:- eller 600:-per m2, om det går max ett par m2 totalt till hela köket, så skulle jag föreslå en vit/ljusgrå mosaik istället som komplement till golvet, sedan alu eller rostfria handtag.
Ger utan någon nämnvärd extrakostnad ett större mervärde, dvs. ska du lika göra jobbet, så kan det ju lika gärna synas att det verkligen är gjort ;)
Planerar du att ha den där bruna listen högst upp kvar??
Tycker dessutom att du bör fundera på att byta belysningsarmaturen under väggskåpen, finns numera många betydligt diskretare, som inte behöver bli dyra :) ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Ungefär en sådan här mosaik menar jag.
Graal2.jpg

Hej
Vitt kakel är redan köpt, 10x10 med vågiga kanter. Bänkskivan är också köpt, massiv stavlimmad björk (för 99:- på IKEAs rea så kan man byta ganska snart om kvaliten är kass).

Listen under skåpen ska bort, och armaturen ska bytas till en längre, mer slimmad lysrörsvariant hade jag tänkt. Kanske även någon list i underkant av skåpen.

Jag tycker absolut att du kan ha björk även på golvet, eftersom luckorna i köket är vita. Ett "skiffergolv" kan bli mörkt om det är dåligt med ljusinsläpp i köket. Lycka till! :)

Fler tankar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.