Kök
annsch: Nej jag har ju inte det tyvärr! Men hemma när jag var liten kallades de "rumsnummren". Dvs varje rum hade ett nummer och jag kommer för evigt att förknippa mitt gamla flickrum som Rum 3. Men tror det heter på byggnadsspråk "internt ringsystem". Matsalen hade i alla bättre hus i alla fall nr 1 och föräldrasovrummet nr 2. Det talade den dam som jobbat i vårt hus om för mig när jag
calle_d: Här har jag nu lagt upp en liten korrigerad version av den översta bilden. Har plockat bort hörn-väggskåpet och väggen bakom detta. Har fortfarande ett problem kvar: Var skall micron stå? Vill inte inverka på kökets bänkyta och nuvarande design i stort. Hjälp mig! http://hem1.passagen.se/aapa/kok6.zip
Maja06: Hej! Vi är i köksplanerar-tagen och funderar över olika material. Har sett att Ballingslöv har en vask som är gjord av något som heter amfigranit. Finns det någon som har erfarenhet av detta material? För och nackdelar? Jämfört med rostfri vask? Tack på förhand, Maja
fia_mstd: NU är det KLART!!! Här kommer lite mer bilder: [bild] Det blåa är uppblandat med plattor i guld och pärlemor [bild] Försökt fånga pärlemorskimret på bild men det var inte så lätt [bild] En till närbild... [bild] Fogat och klart!!! [bild] Å så från andra hållet Jag är så superjättenöjd!!! Kan ni tänka er vilken snäll kompis jag har som gjort detta åt mig, och vilken snäll
tommiz: Jag hittade en halvtaskig bild på vårt mästerverk från Isakssons. :D [bild]
Drogen: Har använt samma i en knapp månad nu. Diskresultatet tycker jag är helt OK men den känns "plastig", trög lucka, inget bra knivfack o.s.v. Helt OK men ingen höjdare enligt mig.
Slim: Ska nu äntligen renovera om vårt gamla kök. Vi ska höja arbetsbänken till standardhöjd (90 cm?), sätta in ny laminatbänkskiva med överlimmad diskho och byta ut spis mot häll och inbyggnadsugn (i bänkskåp under hällen). Vi ska även byta ut väggskåpen mot horisontala skåp, kakla om (5x5cm mosaik), sätta in ny fläkt med kåpa, montera ett hyllplan ovanför diskbänken (under
Per_Eriksson: om du går in på ikeas polska hemsida o jämför priser så märker du att vissa enheter är billigare medan andra har samma pris eller rent av dyrare än här.
Arne9000: Hej, Funderar på att köpa att nytt kök från danska JKE Design, är den någon som har erfarenhet av denna tillverkare, kvalité ? o.s.v. Arne
annsch: Har precis jämfört mellan Kvik Mano (heter det så??? - hjärnsläpp) och HTH Straight. HTH är tyvärr ungefär 30 % dyrare från start om man jämför prislistan men det kan ju gå att påverka om säljaren är lite säljsugen ;). HTH köket är dessutom mycket snyggare, mer rejälare infästningar i skåp etc (säger maken - jag tittar nog mer på om det är snyggt eller ej) överhuvudtaget
fia_mstd: Hm, lyfter upp denna lilla trå igen eftersom det nu liksom blivit aktuellt igen. Skall man och i så fall med vad skall man impregnera fogarna? Inte med grummesåpa väl? :o ???
fragvis: I vårt gamla kök hade vi vit spis och rostfri fläkt. Vi hade även rostftia handtag på alla luckor (vita) som gjorde att inte fläkten blev "ensam" i köket. Man kan ju även ha annat typ kaffebryggare och vattenkokare i rostfri stil så att det blir mer enhetligt. Finns billiga sådana att få tag i på t ex Clas Ohlsson.
pinebar: Jo, GRAM är bra, det var det jag köpte förra gången. Men det är faktiskt skillnad på dem med nu, de nya är minder inuti än mina gamla. Men de kanske är bäst ändå av det man kan köpa nu. Har sett ett par Siemens och Bosch som ser OK ut också, men jag minns inte exakt namn på dem just nu. :D Ulrica
hzzon: Kolla med Theofils, Blum kommer med något nytt system under året. Har sett det i en broschyr...
fia_mstd: Åh vad mycket bra tips, tack!!! Det är som sagt inredningen som känns viktigast för oss. Vi äter i princip bara i köket, så ljudnivån är inte det viktigaste, eftersom vi inte störs av den. Skall definitivt ta med glas, muggar och tallrikar, det var ett jättebra tips! innebär säkerligen att jag får åka dit utan make, men det får jag väl leva med. Vi dricker kaffe ur STORA muggar,
catrinlj: Men jag tror faktiskt att vår HTH säljare sa att de fanns i vitt. ::) Beställ deras produktkatalog, tyvärr har jag lånat ut min! Lycka till...
Canis: Stenar kan inte brytas hur långa som helst. Det är sällan stenfirmorna får skicor som är längre än 3 m. Som sagt så blir de ömtåligare också. Vår 2,5 m skiva med hål för ho lyckades vår (klantiga) firma knäcka... >:(
busnut: Det är sant, jag är inte riktigt säker på väggen med högskåp men om den går att öppna mer(bärande vägg) så kan jag även få in skafferiet där, vilket frigör mer bänkyta intill spisen ::) om ni förstår? :)
gorma: Serien kallas visst Insight och släpps enl. E-lux i början på Mars. Top-of-the-line modellerna med induktion och varmluft får ett listpris på duktiga 18 (vit) resp 21 (rf) papp. Jag är själv i valet och kvalet, helst vill jag ha en spis med dubbla ugnar OCH induktionshäll - men det får man väl vänta länge på...
Cricce: Skulle vara en bra idé allt göra en liknande sticky tråd med bilder på kök som den som MatiasS har gjort i Badrums delen av forumet. :) (vet att det finns ett antal trådar med detta innehåll, men igen sticky och utan komentarer) Man får alltid bra idéer av alla mästervärk till kök här på forumet ::) Vad tycker ni?
nikasp: Kolla med Myresjö. För 400 bagis får man 10 små dämpare. Jag har dämpade lådor i allt utom ett skåp med 30 cm:s lådor. Dämparna är små och borras in så att endast "pinnen" som möter lådan syns. Kolla på sid 132 (57 av 75) i länken nedan, bilden näst längst upp till vänster. Obs! Där är den monterad med skruvar osv. Snyggare om endast dämparen borras in i skåpstommen.
Lmob: fick ordning på det, nu är det bara att fundera hur vi vill ha det. men en sådan stort hörnskafferi som marbodal har det måste väl gå att ta stommen från marbodal å sätta på en ikea dörr
Datorgumman: Eftersom fönstren gick att placera var man ville gjorde jag ett nytt förslag till köket. Finns att se på HTTP://www.anitha.se/kok4.fpf. Här hade jag tänkt mig en upphöjd diskmaskin, men eftersom jag inte riktigt kommer överens med IKEAs ritprogram så fick jag inte till det som jag ville. Och naturligtvis skall alla skåp komma i samma höjd i överkant, ytterligare en detalj som inte
designtrollet: ett vedum kök tror jag är ett bra val om man vill ha ett läckert kök men ändå inte för trendigt som i fallet hth. sedan så tror jag vedums kvalitet är ett snäpp bättre eller man får i alla fall mera kök för pengarna. ett trendigt hth kök kanske man tröttnar på i längden men nog är de läckra alltid. kanske badrumsinredning från hth ;). dansani verkar ha schyssta badrum så
annsch: ... av gamla vardagsrummet! Har någon pigga och användbara tips blir jag glad så glad. Tanken är lååång diskbänk, en/två stora hoar, diskmaskin, kyl/frys etc på kortsidan av rummet och spis (befintlig gas-smeg med 2 ugnar som ingen vill skilja sig från) med avställningsytor på köks-ö mitt emot. Takhängd fläkt (tyvärr...) och därefter en driljard skåp på en halva
calle_d: Uppskattar er hjälp. Ska skissa vidare och kanske kommer det ett nytt förslag. Jag gillade ovanstående ritning med spisen intill väggen.
annsch: Vi är också precis i färd med att beställa ett Kvik Mano-kök. Vitt, snyggt och utan handtag... MEN - vårt kök medger inga stora ytor, ingen stor köks-ö utan vi tänkte "snickra till" för att få allt att passa. Inga överskåp ovanför diskbänk men däremot en hel vägg med väggskåp från golv till tak att ha "allt" i. Undrar därför om er andras tidigare erfarenheter av detta kök?