9 530 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Behövs täcksidor till vitt kök (IKEA)
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Ståt-vit är S 0502-Y. Skåpstommen är S 0500-N. Det är alltså en fin kulörskillnad. Luckorna ser gula ut i jämförelse med stommen. Genom att sätta en täcksida har du inget att jämföra med.- Johan - skrev:
Vi köpte ett vitt kök på Ikea och skippade täcksidorna. Kändes rätt meningslöst då de inte har någon speciell visuell betydelse och kostar en massa.
Sist jag skruvade ihop en IKEA stomme så var det såna där runda dra-ihop-beslag på sidorna. Det är visserligen några år sedan så dom kan ju ha ändrat. Dessutom såg man kanten på över- och understycket = det behövs definitivt täcksidor även i vita kök.
De där runda dra-ihop-beslagen sitter på ovan- resp undersidan av stommen.halloy skrev:
Sitter och stirrar på mitt 10 år gamla Ikeakök och försöker hitta de där kanterna du såg, men jag kan då inte se några. Jag må vara blind.
Näe, jag tycker inte att man behöver täckskivor om man har vitt kök (har några högskåp i Abstrakt vit och man ser inge skillnad i kulören mot stommarna).
Skulle man tycka att det skiljer sig så kan man ju i efterhand komplettera med antingen täckskiva eller måla.
Jag skulle definitivt satsat på täckskiva.
Vi gjorde misstaget att inte göra detta från början = plocka ner allt och flytta och skruva dit täcksidorna.
En klar skillnad på glansen av stomen och täcksidan finns. Det var värt besväret att skruva ner allt (två högskåp och tre 80 vitrin/bänkskåp) och börja om. Tur att vi inte hann flytta ena väggen för då hade det blivit trångt att få plats
Peter
EDIT: Testa med täckskiva under väggskåp, lite pill men ack så snyggt!
Vi gjorde misstaget att inte göra detta från början = plocka ner allt och flytta och skruva dit täcksidorna.
En klar skillnad på glansen av stomen och täcksidan finns. Det var värt besväret att skruva ner allt (två högskåp och tre 80 vitrin/bänkskåp) och börja om. Tur att vi inte hann flytta ena väggen för då hade det blivit trångt att få plats
Peter
EDIT: Testa med täckskiva under väggskåp, lite pill men ack så snyggt!
Som redan sagts: eftersom ståt inte är helt vit utan med dragning mot gult måste man helt klart ha täckskivor.
Sedan är det en helt annan diskussion om man köper ett kök som faktiskt är helt vitt.
Sedan är det en helt annan diskussion om man köper ett kök som faktiskt är helt vitt.
Klicka här för att svara