Kök
annsch: Kvik har också ett kök - tror det heter Mono eller nåt liknande - som har fasad kant och där inga handtag behövs. Betydligt billigare än HTH jag lovar... Vita släta luckor utan speglar eller andra krusiduller. Titta på www.kvik.se så kanske något passar. Ocj ja - HTH bänkskåpen är lägre - 86 cm men vad jag har begripit är benen "as is". Jag hoppas att det inte stämmer för då
Hemmakatten: Vi kommer att ha en stor ho på arbetsbänken där spisen är. Och en lite mindre ho på köksön för grönsakssköljning mm. Den sommarstuga vi hyr tillfälligt medans vi bygger har bara en ho, en rund ho. Inte helt bra med den runda formen, men annars funkar det jättebra.
Lillbjorn: [citat] Jag är lika dum som du. Visserligen har vi en köksplanering med köksö - inte förverkligad ännu då jag börjat tveka. Tar väldigt många kvm i anspråk och ökar avstånden i köket. Ofta är köksöarna för små för att fungera bra, men bredden av köket räcker inte till större lösningar. Min absoluta favorit är ett rymligt L + I kök (alltså nästan U-kök) med långa
Alter_ego: Furis, vet ju iofs inte vilka prisintervall som är intressanta för dig. Men Kvik har (tror jag) mycket konkurrenskraftiga priser på sina skivor...och där kan du bestämma vilket djup du vill ha på skivan (samma priser för djup mellan 616mm och 900mm). Var själv inne på att beställa just skivorna från Kvik. Nu blev det en annan leverantör i slutändan men jag tycker fortfarande att Kvik
Datorgumman: Vi använde ett överskåp för kyl/frys från IKEA. Sen klädde vår duktige snickare sidorna med täcksidor också från IKEA. För att dölja nedre delen av diskmaskinen tog vi en täckbit, som används mellan ugn och mikro (IKEA), och satte för. Vi lämnade skåpet öppet eftersom vi har basen till stereon där, men man kan ju sätta dit en dörr eller lådor. Du kan se resultatet på
Alter_ego: [citat] Det vill jag också ha! :D Var köper man en "fuktindikerande" kabel? [/quote] Vet faktiskt inte var man kan köpa själva kabeln, den levererade elektrikern (efter kravspec från mig). Hör efter med din "lokala elektriker"...(sen vet jag inte om man på ett enkelt sätt kan få liknande funktion till en konvetionell elinstallation eller om det krävs någon typ av "intelligent"
Miller: Vi satte in en sån här: http://www.futurum.se/faber-se/se/homePage/Produkter/Konsumnet/Opal-Fri Monterad med 160mm kanal och lägsta höjden enligt manualen, funkar faktiskt rätt bra! men man måste se till att släppa in luft också. Betalade 8200kr för kåpan kändes rätt "prisvärd" vid prestanda och finish jämförelse med andra märken och modeller. Tänk på att det är mycke att
MathiasS: [citat] Kyl/frys för inbyggnad är ju så små - fast då är dom knappas rostfria utan avsedda att montera snickerilucka på...
IngoJ: Gaia: tack för omtanken!!! Blandarn: Men den är ju ovanpå bänkskivan, då är det inga problem.
Micke65: Jag tänkte mig skarven mitt på en längd. Att själv få till en skarv utan ngn nivåskillnad låter inte lätt, kräver bra utrymme och maskiner. Bara min åsikt :) /Micke
Fagerborn: [citat] Ett kök med 11 hörn ;D Det skulle jag vilja se. Undrar vad de har tänkt på fabriken ?? (Förmodligen inte alls ::) )
Fagerborn: du skulle ju kunna börja med att scrolla igenom de trådarna som tar upp ämnet. det finns några stycken den senaste månaden. håltagning och pris, det borde behövlig glasmästare kunna svara på, finns de inte här så finns de i gula sidorna.
lottentott: Håller med ovanstående talare!!! Min häll ligger i ett hörn med direkt anslutning till vasken men då har jag i och för sig lite avställningsyta bakom hällen som används ganska flitigt. Som "lillbjorn" mycket riktigt sade så blir nog ytan du planerat till höger om hällen en samlingsplats och "skräpyta" där allt mellan himmel och jord hamnar! ;)
skane67: Vi har köpt två kök inom några år och mitt råd är, ge upp!!! Gå till någon affär som säljer lite bättre kök och låt dem föreslå, är de duktiga kommer de att ställa lite kontrollfrågor och sedan gör de en lösning utan att sitta fast i den metodik som vi är vana vid. Undvik lågpris som Ikea, HTH osv, det enda de gör är att dividera med skåpsbredden och sätta passbit
Linjemontoren: Angående bänkskivan så hörde jag att en arbetskompis dotter ville ha sten, så dom fick tag i nån firma i Finland som tillverkar gravstenar normalt men specialtillverkade en köksbänk i sten åt dom. Trots allt blev det mycket billigare än att köpa här i sverige
Johan Gunverth: Du bör värma upp hela kompressorpaketet, med tex en kupéfläkt eller hårtork. De skall upp i 35-40 grader, kroppsvarmt.
Miicke: [citat] Väggen som kylen och frysen kommer stå emot kan inte komma längre än 180cm ifrån väggen där vasken och de skåpen står emot.. Har ju en jäkla elcentral där som jag ej vill flytta.. D.v.s. att det blir en gång på ca 110-120 cm imellan.. Det måste väl räcka tycker jag. Rogerio: Det blir en heltäckande lucka till diskmaskinen.. Förresten.. någon som vet något märke som
tommiz: Jag hittade en, försök att bortse från att jag kokar över spagettin :) [bild]
ikeahantverkaren: om du skall ha tätt upp mot tak på överskåpen dvs sätta passbitar där.. så funkar det med kakel hela vägen upp bakom fläkten. annars kan du väl sätta igen det med en skiva,spackla,måla
HenkeF: Hej! Ska bygga med trivselhus och där ingår kök i från Kvänum. Är det någonsom har köpt kök därifrån, är ni nöjda vad har ni valt för lucka? Vilken butik köpte ni från?
nimhed: Hmm, konstigt att jag inte hittade den tråden. Tack ska du ha.
mammam: Någon som kan ge en ungefärlig indikation för pris på en blankpolerad Granitskiva? Vi ska ha ca 1m... Någon som även har Granitskiva i vinkel? Fogar man då ihop 2 raka skivor eller finns det även vinklade?!
mandala: Vi är fortfarande inte överens. Jag jobbar på att det ska bli hela vägen upp men han vill inte. Jag säger att då kaklar jag själv o han säger att det kan du inte (kanske har han rätt) men jag vill så gärna ha hela vägen upp. Han tyckte fläkten var så svår att få upp. Sen att det kanske inte är plats mellan vägg o fläkt så det ska passa till den lådan som sitter ihop med
mandala: Vi har Lg s side-by-side, hmm de har kanske flera jag vet inte vad vår mer heter men den var inte dyr. Med ismaskin. Du kan kolla på min/vår hemsida där jag lagt upp foto. Vet inte vilken sida man ser den bäst på men om du kollar i fotoalbummet och sen "Radhuset under renovering" så ser du den där. Vi har rostfri fläkt och rostfria handtag på köksskåpen, tycker den passar bra in.
JonasHolm: Eller ännu enklare. Välj spara som och välj filformat .bmp så får du en bild direkt... /Jonas
Calle: Köpte alla vitvaror från Miele då vi byggde 2003. Gjorde dock misstaget att köpa dem i mars och flyttade in i augusti. I Maj 2005 packade tvättmaskinen ihop, (det var elektronikfel a´ 5000 kronor), då garantin var utgången så blev det hemförsäkringen, att vi sedan inte hade börjat använt grejorna förrän i augusti det är ju mitt problem. Induktionshällen har ett intermittent fel
optimum: Vi har haft spishäll i hörn (45 graders hörn) i vinkelkök i 20 år. Funkar bra men kan bli lite trångt ibland. Nu håller vi på med ett byta ut köket och vill återigen ha spishäll i hörnet. Vi har tidigare ett 60 skåp och ska sätt dit ett 80 skåp i hörnet nu för att få mera plats. Spishällen (glaskermaik-typ, igen) blir av bredare modellen. Nya köket blir ett IKEA kök med deras
Pes: Är de hårdare att föredra då kanske för att få mer reptåligt? Får man tag hos dem hos glasmästaren eller nån annanstans?
Severus: [citat] Vi ska ha ett Vedumkök. Även vi var/är inne på Annika, men gillar kanten på luckan Elin bättre. Nackdelen med Elin är att den luckan är tunnare än Annika, så där kan vi inte ha de infällda handtagen vi tänkt på... Vi ska ha vitt kök med grå kompisitbänkskiva och vita avlånga kakel i rader; "Stripe" från Konradssons kakel. Köket är allra viktigaste i huset, tätt